Jump to content

Herreløs båt - kan jeg ta den?


Danske

Recommended Posts

Hei

 

Ved vår havn (en liten privat havn med ca. 50 båter, som alle eies av grunneiere) har de sidste 2 år drevet en liten jolle rundt. Det er en gammel glasfiber båt på ca. 10 fot. Den har ligget under vand, den har ligget fylt med snø, den har ligget kilet fast under bryggen. Ind imellem er der folk som har trukket den litt op på land, eller fortøyret den midlertidig diverse steder. Som båten er nå, er den stort set til å kaste. Likevel har jeg veldig lyst til å ta båten op og pusse den op. For morro + for å "lære" mine barn at ting kan fikses, samt at de da er med til å fikse den og etterpå kan bruke båten. Det har ikke været muligt å finne noen eier og jeg er veldig i tvivl om hvordan jeg skal gå frem. Havnesjefen har sakt ok til jeg kan ta den. Men ser for meg worst case vi fikser båten og DA kommer plutselig eierman frem.

 

- Hvordan går jeg frem? (skal ta et bilde av båten og poste også)

 

Ulrik

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt skal eigarlause båtar meldast til politiet. Dei vil då kunna sjekka mot register med tapte / stolne båtar.

Etter ei viss tid utan at politiet har lukkast med å finna eigaren, så vil politiet avhenda båten. Då vil ein ærleg finnar stå høgt på lista over potensielle mottakarar / kjøparar. ( pris og metode ihht. enkel verdivurdering )

Link to post
Share on other sites

Har sendt en melding til politiet da. Mener ikke det er verdt de bruker 1 min på det, men omvendt gidder jeg ikke noe tull om jeg bruker x timer på å fikse den å se melder en "dust" seg overfor mine unger (worst case i know). Da får vi se hva de sir. Skal ligge ut bilde + melding fra politi her til interesserte.

Link to post
Share on other sites

kan jo være stjålet og så henlagt der.   Har dere varslet politiet, og ellers forespurt rundt uten å finne noe eier , så vil jeg si dere har gjort det som kan forventes

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Åta seg til rette & "overta" denne (eller ein anna) båt utan eigars samtykke er pr definisjon tjuveri & som du antyder lenger oppe vil det kunne bli "kjedelig" eit stykke fram i tid.

Meldes den til Politi, antar eg at den inngår i deira "hittegods" om eigar ikkje kan lokaliseres. Den vil då bli solgt gjennom Politiets auksjonar etter det eg kjenner til. Litt som ein ulåst sykkel...

 

Eg ville vere varsam med å ta over ein slik båt som "alle" veit låg i havna & som du no plutselig pusse opp.

My2Cents :wink:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en 12 fots with-jolle av samme type som vi hadde. Vår var produsert i 1974 så ingen ny båt akkurat. Jeg ville ha meldt fra til politiet og hørt hva de sa, men mest sannsynlig kan du bare gå i gang med oppussing, og ser jo ut som båten er i grei stand av bildene å dømme?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som nævnt er den meldt til politiet. Venter svar fra de ... men til forskel for en sykkel vil denne jo kræve at noen henter den før et evt salg som hittegods. Så mener ikke det er helt å sammenligne. Uanset ønsker jeg ikke å stå i en dem situasjon. Naboer. Havn og politi er underrettet og har iflg havnesjjefen været det i ca 2 år uten noe er skjedd. Så nå må vi se hva som sker ...sikkert intet.

Link to post
Share on other sites

Rette dagen er vel den dagen den ankom. Straks etter at man har meldt fra til politiet. Den kan jo være stjålet/savnet, men å nøste opp i det to år etterpå er ikke like lett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er korrekt, og være bakklog er altid lett. Jeg kom selv til havnen i fjor og da var den faktisk drat på land, jeg tror en dag i våren det var veldig høyt vann, har drat den ut igjen og den er blevet fortøyret. Uanset ikke point i å være kloge på hvad kunne ha vert gjort. Som det fremgår har der været veldig lite interesse i å gjøre mere for denne båten end å dra den et par meter op eller fortøyre den litt dårlig. Det kan man mene om hva man vil og det var ikke pointet i min post hvad man burde ha gjort. (som sagt har den tidligere veret på land + meldt til politiet).

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lignende tråd for ganske lenge siden, har oppdatert den om hva jeg gjorde med en etterlatt jolle her:

https://baatplassen.no/i/topic/104538-mystisk-jolle-med-navnet-endelig-i-fjordparken-drammen/

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Rak en jolle inn på stranda i Helgeroa for mange herrens år siden. Den lå der i et par år og ble gravd stadig mer ned i sanda. Ringte politiet som kom og grov den opp og tok den med seg. Regner med den gikk på auksjon. 

Link to post
Share on other sites

Hva sier havnesjefen om problemstillingen? Er det teoretisk mulig at det er noen i havna som eier båten?

 

Dersom Propell1 har rett er det jo havna som eier båten nå. Dersom han ikke har rett - så tror jeg fortsatt at havna kan ta pant i jolla frem til havneleie er betalt, samt auksjonere bort jolla for å få dekt kravet.

 

Jolla har vel omtrent en nullverdi i dag - kostnaden med å ta vare på den og pusse den opp er sikkert omtrent lik verdien på jolla. Det blir neppe noen stor budrunde, det er sikkert mulig å by én krone på denne.

 

Men hva så om eieren plutselig dukker opp, hevder at jolla har vært stjålet og deretter henlatt og derfor avviser ethvert krav om havneavgift ... vel, hva er sannsynligheten for dét? Båten har vel ingen særlige kjennetegn, etter at den er pusset opp vil vel potensielt den tidligere eieren heller si ... "den jolla der ligner en jolle hadde jeg mistet en gang i tiden! *sukk*!" heller enn "åh! jolla mi! Etter så mange år har jeg endelig funnet jolla mi!". Eventuelt, hvordan kan den påståtte eieren bevise at det faktisk er hans båt?

 

Jolla utgjør et problem der den ligger. Det er jo veldig bra om noen faktisk tar tak i dette problemet og gjør noe nyttig ut av det. Det ville være veldig synd om redselen for at eieren en dag skal dukke opp og legge hevd på båten skal umuliggjøre et slikt prosjekt.

 

Så jeg sier bare: Go, go, go! (men selvfølgelig ikke uten velsignelse fra havnesjefen).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...