Jump to content

Turplaner Sørlandet til Skagen : Råd og tips ?


`MINA'

Recommended Posts

Vi sitter og "fantaserer" om å seile over til Danmark - Læsø - Sverige ( barna vil til Liseberg ), og kysten opp til Tjøme, og ned til Kr.sand hjem igjen. Vi har 4 uker til rådighet ( u 29, 30, 31 og 32 ), noe som burde være passende til denne turen ( ? ).

Men vi trenger en del tips og tanker rundt dette da vi ikke har vært på "åpent hav" enda. Kun i kystnære strøk foreløpig.

 

Av sikkerhetsutstyr har vi "alt" vi tregner ( ref alle tråder som finnes her ang dette ), og vil ikke starte en egen diskusjon om dette her.

 

Det vi er usikkre på, er hvor vi bør starte fra ? Har blitt fortallt at vi bør starte fra Arendal, uten å få begrunnelse for dette. Kanskje noe med havstrømmer e.l. ?

Når på døgnet bør vi starte ? Bruker vel 15 - 18 timer har vi blitt fortallt. Er en Fenix grei til denne turen med tanke på sjø osv ? Skagen er vel proppfull i fellesferien. Kanskje det er bedre å regne med en havn litt lenger syd ? ovs osv.....

 

Sikkert mange med erfaringer om denne turen. Håper på mange gode tips og råd her.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Fin tur! Fire uker - akkurat passe.

 

Når det gjelder overfarten til Skagen: Den blir jo lang uansett fra norskekysten. Det vestligste jeg har gått utfra, er Stavern. Vi dro etter lunsj og var framme på morgenkvisten. Du kan nok ikke planlegge deg bort fra all nattseilas i løpet av turen. Min erfaring er at det "skumleste" er å komme inn mot danskekysten i svartmørket. Det er mulig å ta feil av lyktene. Legg opp etappen slik at det er lyst når dere nærmer dere.

 

Ellers er det massevis av smultronsteder langs svenskekysten. Prøv for eksempel Åstol like nord for Marstrand.

Link to post
Share on other sites

Det vi er usikkre på, er hvor vi bør starte fra ? Har blitt fortallt at vi bør starte fra Arendal, uten å få begrunnelse for dette. Kanskje noe med havstrømmer e.l. ?

Når på døgnet bør vi starte ? Bruker vel 15 - 18 timer har vi blitt fortallt. Er en Fenix grei til denne turen med tanke på sjø osv ? Skagen er vel proppfull i fellesferien. Kanskje det er bedre å regne med en havn litt lenger syd ? ovs osv.....

<{POST_SNAPBACK}>

Korteste avstand Norge Danmark er Fra utsiden av tromøya (ved svartsjær?). 70 eller 75 NM.. Jeg vet at flere fra Arendal går mot Risør før de skal krysse, men er ikke sikker på hvorfor... :sad:

Mange som synes det er skummelt når de ikke kan se land... Kan være noe å tenke på når dere skal ha med barn. Det blir mange timer der man ikke ser land. Har ellers selv bare positive minner om turen Arendal Skagen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Drar du fra Torungen er det 77nm før du er i Skagen, følg 122grader på kompasset så treffer du med litt (u)flaks midt på en grønn bøye ut av Grenen du må runde før du kan gå inn til Skagen (HOLD GODT KLAR AV GRENEN), det er en fin tur som du bør regne 12-15t på. Et par timer ut av Torungen vil du drive litt vestover, men dette kompanserer seg selv når du kommer over på danskekysten for der vil du drive litt østover. Vær obs på mye trafikk når du nærmer deg DK, her er det mye lastebåter som skal inn i kattegat og mange av disse går skummelt fort så her er det best å være i dagslys. Reiser du fra Torungen på kvelden er det lyst før du er i dansk farvann. GOD TUR!

Link to post
Share on other sites

Hej GeV !

 

ett alternativ kan ju vara o dra Sörlandet opp fra Kristiansand säg mot Stavern o sen över mot

Koster /Strömstad og sen nedover Bohuskusten! då slipper du längre överhavsseglingar!

(många dagar er det ju dessutom SV-vind o solgangsbris (tror jag det heter på norsk!)

sen kan du ju segla neröver på svenskekysten, det er skyddade farvatten........

så efter Liseberg :wink: så drar du över til Laesö (20M) eller Skagen (30M) om vädret er bra!

 

väl i Skagen så har du två alt. antingen rett over mot Sörlandet eller via Bohuslän tilbaks!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vi har tatt denne turen mange ganger. Fordelen med å gå opp til Arendal fra Kristiansand før du krysser over til Skagen er at du med den vanlige vestavinden får en rom slør i stedet for lens. I litt sjø er det absolutt en fordel ( ukontrollert jibb)

 

Vil anbefale deg å starte fra Arendal ved 22.00 tiden på kvelden. Da kommer du inn mot danskekysten med godt lys. Dette er viktig med den tidligere omtalte trafikken av store tank og bulk skip som runder grenen. Disse går mellom 16 og 20 knop !

 

Regn med at vinden løyer ned utover natten slik at du normalt må kjøre noen timer motor ( ekstra diesel !) Det frisker på ved 6-7 tiden på morgenen igjen.

 

Respekter merkingen ved skagens rev.

 

Dette er en flott tur. Hvis dere skal besøke Liseberg er det fint å ligge helt oppe i Gøteborg i "Lille Bommen" Trikken går 100 meter fra denne havnen.

 

Ha en god tur.

 

 

Per

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for mange gode innspill !

 

Som jeg skrev i første innlegg tenker vi på å muligens seile forbi Skagen og finne en havn lenger syd. Hva kan anbefales her ? Ønsker ikke å seile i for mange timer heller. Men hvis det er mulig å finne en havn der men slipper å ligge 10 båter utenpå hverandre hadde det vært fint.

 

Hei !

Vi tok en tilsvarende tur (med start i Østfold) i 2001.

Ta en kikk på bilder og beskrivelse her .

Håper dette kan være til nytte i planleggingen.

Morro med slike reisebeskrivelser med bilder :yesnod: Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Gunga Din kom med kloke ord.

Har du kun "snekket" deg rundt i skjærgården før, skal du ikke hive deg på nattseilas med barn i båten med en gang. La ting utvikle seg naturlig, og sørg for at alle føler seg trygge.

Åstol som nevnt er et fint utgangspunkt for overfarten til Skagen.

Samme Skagen er på ingen måte så bråkete i ferien som noen skulle tro. Det er i påsken, spretten og pinsen det virkelig er bråk når "gutta" skal av med testosteronet.

Læsø er bare vakkert. Jeg skal tilbake dit om jeg så skal svømme.

Skal selv nedover i uke 30, 31 og 32.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Gunga Din kom med kloke ord.

Har du kun "snekket" deg rundt i skjærgården før, skal du ikke hive deg på nattseilas med barn i båten med en gang. La ting utvikle seg naturlig, og sørg for at alle føler seg trygge.

Åstol som nevnt er et fint utgangspunkt for overfarten til Skagen.

Samme Skagen er på ingen måte så bråkete i ferien som noen skulle tro. Det er i påsken, spretten og pinsen det virkelig er bråk når "gutta" skal av med testosteronet.

Læsø er bare vakkert. Jeg skal tilbake dit om jeg så skal svømme.

Skal selv nedover i uke 30, 31 og 32.

<{POST_SNAPBACK}>

Skagen og Danmark er i seg selv ikke et mål for oss. Men for å få en større variasjon på turen tenker vi at det må være greit å gjøre unna turen til Gøteborg denne veien, for så å ha en "useilt" rute hjem igjen.

Nattseilas har vi allerede prøvet oss på. Er heller ikke redd for at noen skal føle seg utrygge. Barna har funnet "roen" i båten, og klarer seg fint i denne over lang tid uten å ha fast grunn under beina. De kommer også til å sove mye av tiden over. Men tar klart dette med i vurderingene fremover :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke litt her.

 

http://www.sejlerens.dk/?go=Mapnavi&MapID=1003

 

Hvis du ønsker en plass med god plass selv i fellesferien så er Fredrikshavn søsportcenter ett alternativ.

Lå der en 2 -3 dager ifjor og det var godt med plasser ledige.

10 minuters gange inn til Fredrikshavn sentrum.

Hygglige folk i kafeteriaen rent og pent på toaletter og dusher.

 

Ett alternativ til Sæby som er for å si det mildt noget overbefolket i juli måned.

 

Havnene mellom Skagen og Fredrikshavn har jeg ikke besøkt, men de ser noe trange ut og da blir det vel fort fullt.

 

God tur

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Rønnerhavnen på nordsiden av Fredrikshavn er også verd et besøk. En lite besøkt havn med kort vei til stranden i godt vær. Vi var der for første gang i fjor og ser på den som et godt alternativ til Sjøsporthavnen, selv om det er litt lenger til sentrum av Fredrikshavn.

 

Se ellers hjemmesiden til havnen: http://www.roennerhavnen.dk/

 

 

Mvh Bjørn

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Rønnerhavnen på nordsiden av Fredrikshavn er også verd et besøk. En lite besøkt havn med kort vei til stranden i godt vær. Vi var der for første gang i fjor og ser på den som et godt alternativ til Sjøsporthavnen, selv om det er litt lenger til sentrum av Fredrikshavn.

 

Se ellers hjemmesiden til havnen: http://www.roennerhavnen.dk/

Mvh Bjørn

<{POST_SNAPBACK}>

Ser på dybdekartet på deres hjemmeside at det kun er 1.7 meter på gjestehavna. Kjedelig når vi stikker 160 normalt, og sikkert litt extra ferielastet. Men virker jo som en grei plass dette.

 

Hvor dypt stikker du ?

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Fryktelig irriterende når det mangler en viktig del på denne kartbrikken fra Garmin : ( ca planlagt rute med rød strek )

Bilde

Men Garmin tjener sikkert en del på dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fikk også denne følelsen da jeg kjøpte samme kartbrikke :sad: Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe to brikker. Får bare håpe at konkuransen med de andre kartformatene gjør at neste oppdatering har med 'the missing link'.
Link to post
Share on other sites

Fryktelig irriterende når det mangler en viktig del på denne kartbrikken fra Garmin : ( ca planlagt rute med rød strek )

Men Garmin tjener sikkert en del på dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Skit i den Gev, du blir ändå tvungen o segla med 'papirkartet i knät' i Bohuslän,

o när du går över til Skagen eller vice versa så går du enbart på GPS'en o en

waypoint !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når man skal på en slik tur, kan man vel ikke dra med hva som helst vel? Åssen er det å putre ove med ei 25 fots snekke som marsjer på 5,5 knop egentlig? (inkl. alt som må haes med av utstyr selvfølgelig)

Er båten tett, flyter den. Tar den inn vann; synker den. Uansett størrelse.

Turen Smøgen-Skagen, eller Marstrand-Skagen, bør gå helt fint med snekka di.

Eller for den saks skyld, Færder-Skagen.

 

Forrige båten min; en Yamaha JOG 21 seilbåt, hadde vært på Shetland..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for mange gode innspill !

 

Som jeg skrev i første innlegg tenker vi på å muligens seile forbi Skagen og finne en havn lenger syd. Hva kan anbefales her ? Ønsker ikke å seile i for mange timer heller. Men hvis det er mulig å finne en havn der men slipper å ligge 10 båter utenpå hverandre hadde det vært fint.

 

Hei !

Vi tok en tilsvarende tur (med start i Østfold) i 2001.

Ta en kikk på bilder og beskrivelse her .

Håper dette kan være til nytte i planleggingen.

Morro med slike reisebeskrivelser med bilder :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi gikk nesten samme tur i fjord sommer på3 uker, og jeg kommer fra vestlandet.

Du kan uten problemer gå direkte fra Kr.sand. Gå ut i middags tiden og du er framme på morgenkvisten/formiddag, litt etter hvor fort det går.

Har sjøl gått fra Lillesand og Søgne. det pleier også være noen som ligger på Stokken og venter på følge utav andre som vil over.

 

Vi bruker og gå til Standby ca 18nm syd for Skagen, her er det stille og roligt.

7 min med tog til Fredrikshavn og ca 25 opp til Skagen.

 

Også en fin plass for overrfarten til Læsø. og videre over til Lilla Bommen(Gjøteborg)

pass på og ikke være i Gjøteborg når gjøteborg dagene gå av stabelen. da er Lilla bommen full av fulle svensker som skal feste. (Dette er i den første uka av august mener jeg og huske)

Biletter/dagskort/flerdagskort kan kjøpes ombord i seilskuta/hotellet som ligger rett ved siden av "Lillabommen" med rabatt. og du slipper og stå i kå ved ingangen til Liseberg.

Hver Onsdag er det utstilling av gamle kjøretøy på kaien bortenfor Lillabommen,

 

Ha ellers en flott tur.

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare krysset over fra sørlandet til danmark én gang, så jeg har kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt... Men det jeg kan dele, er jo hvordan det føltes å gjøre det for første gang!

 

Måten jeg gjorde det på var å velge absolutt korteste strekk, fra utenfor Lillesand til Hirtshals. Starta på godt værvarsel i 5-tida på morgenen, gikk på motor 5-6 timer med lite vind og smul sjø. Etterhvert blåste det jo opp, og med det kom jo dønningene. Alene og litt sjøsyk så var det nok å konsentrere seg om, så jeg var glad jeg valgte Hirtshals! Det var kuling da jeg kom inn på ettermiddagen, og økte på utover mot kvelden.

 

Hirtshals har jo ingen gjestehavn, men det løste seg ved at jeg fikk ligge longside med en museumsskøyte. Det lå en tysker der også, så man blir nok ikke direkte avvist...

 

Dagen etterpå gikk det greit å runde grenen og komme seg ned til Skagen.

 

Gjorde det på denne måten for å slippe nattseilas, og for samtidig ha tid til å snu dersom det ble for dårlig vær og samtidig komme tilbake til utgangspunktet før mørket kom.

 

Det var en flott tur, det er jo spesiellt å være helt alene uten land noe sted i horisonten!

 

Et alternativ er jo feks å velge en kurs som bærer midt mellom Hirtshals og Grenen - for deretter å bestemme seg omtrent halvveis når vær og reist distanse blir klarere...

 

Lykke til, det er vel verdt å ta turen (- vel og merke med utstyret som trengs...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...