Jump to content

Med landkrabber om bord ...


ElDart

Recommended Posts

Dette er bare en kort morsom historie fra i sommer:

 

Vi var to familier som leide seilbåt i Kroatia (anbefales varmt!). Som vanlig er i de trakter så er det lagt ut moringer i havnene. Det går da et tau inn til brygga, som man fisker opp og haler inn. Et bra system som gjør at man slipper anker-vas. Vi lå da slik fortøyd i en marina, med hekken inn og moringstauet fortøyd i baugen. Vi skal gå ut, og en (jeg nevner ikke navn) går til baugen for å ta hånd om fortøyningen der. Jeg gir beskjed om å gjøre oss fri fra moringen, og da jeg kort etter ber om bekreftelse på at vi er fri får jeg dette bekreftet. Jeg starter med å gå ut, men etter 20 meter blir det bråstopp!

Jeg frykter først at noe er gått i propellen, men så skjønner jeg at vi fortsatt henger fast i moringen ...

 

En litt mer del av båtmannskapet sendes til baugen - og får da løsnet moringstauet som fortsatt er fast i båten.

"Hva skjedde? Jeg trodde vi var fri"

"Jeg løsnet moringen ..."

Men det som var løsnet var det tynne tauet som forbinder brygga med det tykkere moringstauet. På tross av at denne delen hang ned i vannet flere meter unna fortøyningen ...

 

Som skipper får jeg ta på meg ansvar for mangelfull opplæring - og vi har da alle fått en god latter av det hele.

og ja, vi varslet marinaen om at vi ved "en glipp" løsnet moringstauet, så de måtte nok sende ut en dykker for å fiske det opp og gjenforene det med bryggetauet ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...