Bastus Startet 4.August.2015 Link til dette innlegget Startet 4.August.2015 Hei dere, Må kjøpe ny propell, og det er mer komplisert enn hva jeg hadde trodd. Dette er noe jeg egentlig ikke har spesielt peiling på, så derfor denne tråden. Har fått inspill fra flere ang. hvilken propell jeg bør kjøpe, men enn så lenge er jeg bare blitt mer forvirret. Båten er en Mørebas 17 delux, motor Suzuki 70DF 2000 mod. Propellen som står på er 13-1/4" med stigning på 17. Maxs turtall når jeg kjører er ca 5600 RPM. Jeg har tenkt å kjøpe propell av rustfritt stål, og er anbefalt Ballistic (Michigan), men den finnes ikke i samme størrelse. Bruker båten stort sett til turkjøring, uten for mye last. Toppfart er derfor av betydning. Hva vil dere anbefale i forhold til valg av propell, diameter og pitch? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Nei det er igrunn ganske enkelt. en slik båt med sådan motor så greier en heilt standard aluminiumspropell seg lenge. Noe annet er bortkastede penger. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Enig med knurrbart, men hvis du skal ha ballistic ville jeg gått ned et par tommer i stigning.. Den er en del tyngre å dra enn vanlig alu... Hvertfall den jeg hadde.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
jerognal Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) Eg fikk no ganske bra effekt av å bytte til en stålpropell på min 16 foter med 50 hk.... gikk ned en tomme stigning og økte diameter litt. bedre aks, 3 knop økt toppfart og lavere planingsturtall. Bare positive erfaringer med stål kontra alu. Skal du først kjøpe ny propell ville eg prøvd å finne rette i stål. Redigert 4.August.2015 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) mener å huske denne skal ha ca 55-5800 på full gass, så da passer den propellen du har ganske bra høres det ut til. hva får du av fart da med propellen du har..? Redigert 4.August.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bastus Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) Takk for tilbakemeldinger, selv om kvaliteten har vært noe ymse. Jeg må ha ny propell i uansett tilfelle, så da kan jeg likegodt gjøre det beste ut av forutsetningene. At stål er noe dyrere enn alu. er ikke av vesentlig betydning. Ivar: Turtallet på denne motoren skal ligge mellom 5200-5800. Jeg får 32 knop, og bruker ligge på ca 28-29 normalt. Redigert 4.August.2015 av Bastus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) Jeg hadde samme båt og samme motor i 2001, og kjøpte en Ballistic 17" til den. Fikk ikke mere enn ca 30 GPS knop men det var nå greit nok på den tiden. Mulig at båten var tyngre enn normalt. Prøvde først en Ballistic 15" etter forslag fra Progress som man handlet hos den gangen, men den ble for liten og turtallet ble for høyt. Det stod en 17" alu propell på den originalt, men i farten husker jeg ikke hvor mye mere fart jeg fikk med Ballistic men det var ikke mye. Men på den tiden hadde man jo heller ikke så mye peiling på dette med motorhøyde og at motor evt. kunne flyttes opp et hull. Ut i fra dagens erfaring hadde jeg neppe kjøpt stålpropell til den båten, men kanskje en 4-blads alupropell, f.eks. Mercury Spitfire. Redigert 4.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Jeg har tenkt å kjøpe propell av rustfritt stål, og er anbefalt Ballistic (Michigan), men den finnes ikke i samme størrelse. Bruker båten stort sett til turkjøring, uten for mye last. Toppfart er derfor av betydning. ballisticen til denne er i 13.5" diameter, den ekstra 1/4" ville jeg sett bort fra. Bladutformiung/areal har mer å si Du kan risikere at denne i 17" pga mer grep drar ned turtallet litt ift. det du har nå. Men om du kun kjører med lett last så kan det gå bra likevel (Jeg foretrekker å holde meg i øvre halvdel av anbefalt turtallsområde) 32 knop høres greit ut, en kompis hadde en lik båt med 80hk 2T , den gjorde 33-34knop Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bastus Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 teerex; Ut fra bildene så har vi nøyaktig samme båt. Jeg har elektriske tabs for mer fleksibilitet, men ellers ser det veldig likt ut. På min er skummet mellom lagene fjernet så det er ingen ting som samler vann. Har også laget dreneringsplugg for å kunne følge med om det eventuelt kommer vann inn. Ivar: Er stort sett ute i båten med to små barn, og sjeldent eller aldri noe vekt av betydning. Litt utstyr og bensin eneste. Har sjekket litt og et alternativ er å velge Apollo fra samme leverandør. Leveres med 13-1/4 x 17. Har aldri kjøpt propell før og kunne aldri forestilt meg at det skulle være så mange varianter og muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 (redigert) Ja vi hadde samme båt, jeg solgte den i 2002 etter kun kort tid (solgte båt og motor hver for seg faktisk). 3-fot og 3-knop syken var det vel den gangen Men først rakk jeg da å bytte motor fra Honda BF50 til DF70 etter at jeg ble frakjørt i tåka av hurtigbåten fra Bjarkøy til Harstad (den gjorde 28 knop uansett sikt). Når det gjelder propell så er det nesten like mange valgmuligheter som når det gjelder felger og dekk til biler. Det er masse Forskjellen er at for de flestes vedkommende utgjør propellen en større forskjell enn felger og dekk, hvis det er feil propell eller den er defekt. Apollo er en helt grei all-round propell, har bestilt noen slike fra USA. Samt en del andre propeller. Det var nemlig morsommere før da dollarkursen lå mellom 5 og 6 et sted. Redigert 5.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 ut fra det folk skriver over tror eg 16" hadde funket bra på din. Kjøpte min Solas New saturn hos seven seas marine. etter råd fra dem ble det en tomme ned og det traff perfekt på min 16" og 50HK. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.