Jump to content

Hjelp til å identifisere kabler (NMEA0183 eller Seatalk håper jeg)


Erik

Recommended Posts

I båten min er det i 'skapet' en bunke tynne grå ledninger, hver med 2 ledere, hvit og brun, samt skjerming, som ikke er koblet til noe.

Disse er merket med små gule tags, nummerert 1-5

En av dem (merket 2) er koblet til en gammeldags seriell port (likner veldig ihvertfall).Jeg tror denne var brukt mot Pc av tidligere eier, men vet ikke til hva. Nå ligger den bare løst.

 

Det jeg håper, er at dette er signalkabler jeg kan koble til Autopiloten (Raymarine ST 2000) for å få Wind angle, Waypoint, eller COG fra.

Denne Autopiloten kan ta både Seatalk (som skal ha tre kabler, og ingen beskrevet som samme farge som mine kabler), eller NMEA, (som skal ha NMEA + og NMEA -, men der er det ikke foreslått farge).

 

Jeg har tre Simrad IS15 instrumenter, en boks som heter IS15 Transceiver, samt en Standard Horizon kartplotter, og regner med disse kablene er koblet inn mellom disse ett sted, men nøyaktig hvor vet jeg ikke.

 

For det første lurer jeg på om dette kan være NMEA i det hele tatt ?

Og er det i så fall forskjell på 1-5, eller gir de samme signal alle?

Er det Hvit eller brun som da er + / - ?

Er dette svake strømpulser, som er risiko fri å forsøke seg frem på, eller skal man være varsom her ?

 

Under er bilde av hvordan hver av kablene ser ut :

 

 

img_2788.jpg

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ser du ikke har fått noe svar. Det er litt dårlig bilde, men jeg tror det du har i hånden er den gamle typen Seatalk/Analoge kabler. For å få disse til å snakke med moderne utstyr må du ha en Seatalk / Nmea bridging multiplexer eller en Raymarine bridging device... Jeg vurderte dette selv men ender vel opp med å bytte sensorer istedenfor...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Ja, den går til en seriell port ihvertfall. Kan det være noe annet enn PC det har vært brukt til uansett?

Eller kan man ta ned andre signaler enn NMEA til Pc ?

 

Grunnen til at jeg ønsker å se på det, er at det innebygde kompasset i AP er røket.  Kunne jeg fått kurs via kabel, ville da AP likevel kanskje kunne fungert.

Det sagt, så har jeg kjøpt ny AP, + skal reklamere den gamle, men å ha flere kurs kilder vil uansett være en styrke, samt at å styre mot feks Waypoint nok er enda enklere enn å styre på kompasskurs (driver nemlig ikke med deviasjons og avdrift beregninger på tur :blush: )

 

Er det noen som har sett kabler som likner dette før , og husker hva de var til ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

IS15 har en åpen protokoll NMEA 0183 kobling.

Signaleringen er RS 422 og ikke RS 232.

Den kan ikke kobles rett til en COM port uten egnet optokobler.

Hva betyr Kan ikke i denne sammenheng ?

At det ikke vil virke, eller at det kan skape problemer / ødelegge noe?

Som sagt er en av kablene allerede koblet til en seriell/com plugg. Jeg vurderer å sette denne i en pc og se hva jeg finner i OpenCPN (eller kanskje bedre som foreslått her, Putty).

Kan dette skade Pc og/eller instrumentene mine, eller er det verste som kan skje ingenting ?

 

Hva innebærer det at det er RS422 ?  Kan jeg bruke den mot Raymarine ST2000+ da, eller må det være RS232 for å fungere ?

Hva er det verste som kan skje dersom jeg forsøker å koble til der ? Ødeleggelser, eller ingenting?

 

Dersom dette ER NMEA, er det da forskjell på hva som kommer i hver nummererte kabel , eller vil alle koder (Pos, COG, fart, Dybde, vind etc) komme i alle kabler ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...