Jump to content

Hente Hallberg-rassy monsun - Tvedestrand til Oslo og snekke retur


Danske

Recommended Posts

Ja da gik byttehandel på plads, så august skal gå med praktisk å få min snekke fra Oslo til tvedestrand på henger og så vår "nye" HR monsun fra Tvedestrand til Oslo for seil og motor. Litt styr med praktiske men det ordner seg sikkert. Tenkte å samle alle spm. og erfaring rundt dette båt bytte i denne tråd. Håber på gode råd også. Har ok erfaring med seil, har sejlet en del regatta. Men er ikke sååå trygg på navigationen. Tror nu mest det er mentalt, får det jo vanligvis til. Har ikke sejlet i farvand syd for drøbak, så tips til rute er hjertelig velkommen! Kan jeg/bør jeg gå via Tønsberg, eller heller gå øst om tønsberg (om dere skjønner). Har p.t ikke mandskab på plads og kyndig hjelp ombord er hjertelig velkommen på turen. Blir sikkert en av de siste helg i august, satser på en fredag morgen til søndag kveld skal være nok tid? Tips, spørgsmål etc. er hjertelig velkommen (herlig endelig at være for seil igjen).

bilde

Link to post
Share on other sites

Komme fra Tvedestrand nå med motorbåt og det er en fin tur. Kommer an på været og hvor sikker du er på deg selv og båten men ut fra Tvedestrand mot havet og og peilet meg på innseilingen til Sandøsund, Hvasser som er øst for Tønsberg. Og gått indre lei frem til Vallø også ut rundt Slagentangen og østsiden av Bastøy og inn ved Tofte. Husk å passere muren ved oscarsborg ihht kartet. Enten via Drøbak eller via åpningen nær Hurumlandet.

 

Hvis du ikke vil så langt fra land, kan du følge kysten opp men det kan lønne seg mtp bølger å gå litt ut fra land pga av mye grunner som roter opp sjø. Da spesielt mellom Lyngør-Kragerø og Rakke syd av Stavern. Mange fine. Plasser oppover og spesielt Lyngør er fin samt Portør, sydøst av Kragerø.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Få deg en app for navigasjon og legg opp ei rute, helst med noen plan B alternativer mtp været. Tvedestrand til Lyngør er innaskjærs og ryddig hele veien. Lyngør til Kragerø eller Jomfruland er et stykke utaskjærs. Du kan gå inn ved Portør om du vil innaskjærs fortest mulig, leia er merket i kartet. Du kan også gå inn før Jomfruland, eller ved Jomfruland og bak og leia til Rongsfjorden/Langesund. Så er det Rakke. Flere mulige havner etter Rakke. Etter rakke kan du gå indre lei forbi Ula mot Sandefjordsfjorden osv.

 

Om været og vinden spiller på lag ville jeg gått ut i havet og utenfor hele skiten, da slipper du unna mye navigering.

 

------

 

Appen beregner tids og drivstoff forbruk. Tipper 4 knop er en grei antagelse ifht fart om du går for motor og kun seiler når du kan nå motorfart, eller mer. Et par ekstrakanner diesel så du slipper å tenke så mye på bunkers er kjekt. Og enkel mat og drikke som kjapt kan stappes i kjeften.

 

Med været på din side går vel dette greit på to dager og en overnatting.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp. Har lastet ned Navitronics, virker som en fin app den! I tilleg til søkort skal det sikkert gå fint om vejret spiller på lag. Lidt usikker på hva dere mener med lei...indre lei etc.. ?

 

Anden del av projektet er transport af snekken. Har fået henger og bil klar tror jeg, har planer om å dra snekken op på hengeren, og undgå løft, noen tanker om den plan? Og noen som vet om egnet sted i asker/bærum området der har bra rampe der jeg kan få hengeren godt ud og ikke er for stejlt...

Link to post
Share on other sites

Alle tips modtages med stor takk :-)

 

Jeg er igang med første etappe, snekke til Tvedestrand. Fandt en fin tjeneste som heder nimber.no som er en genial ide. Her kan man få andre folk til at hente og bringe ting. Efter alt at dømme har jeg fundet en hyggelig kar, som vil køre mig begge veje, med båt og stativ ene vei og hjem med stativ igen. (Alternativet var at leje henger og bil, men har ikke BE kortet). Mere info kommer.

Link to post
Share on other sites

Blåser det fra syd og sydvest, er det greit. Men står vinden fra nord og øst, kan motstrømmen langs kysten bli ganske sterk. Ca 2 knop. Om du gjør 6 knop gjennom vannet, bli farten over bunden 4 knop. Og gjør du 4 knop så blir fart mot målet 2 knop. Da blir dagene laange! Studer vind og strømvarsler. Men generelt så lønner det seg å ligge langs land, for å ungå strømmen. God tur og gratulere med god og trygg båt.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Snart er det tids for å seile tvedestrand oslo. Vejrmeldinger ser bra ut omend det nok blir litt lite vind for sejl. Ville gerne se varsler for strøm og har tidligere set link til modeller der grafisk viser retning på strømmen...men finner dem ikke igjen. Noen der kan bidrage med et link ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...