Avmønstret4 Startet 18.Mai.2005 Del på Facebook Startet 18.Mai.2005 (redigert) Har en plan! Og den går ut på å overraske rederinnen med varmt (eller lunkent) vann til utedusjen i sommer. Har gjennom mange år lagd mye rart og noe nyttig. Og da jeg ikke hadde tenkt å kjøpe varmtvannsbereder til båten så begynte tanken på å lage en enkel løsning for å få litt lunk på vannet i dusjen på badeplattformen. Har demontert et syrefast rør på badeplattformen som er til å oppbevare paraplydreggen i, og da jeg synes en paraplydregg på 15 kg ble noe i overkant og siden jeg bytter til bruce anker ble altså denne til overs. På "dassen" akter har jeg en ubrukt plass rett på innsiden av utedusjen som denne kunne passe til. Planen er da og sveise igjen topp/bunn og sveise på slangestuss nede til kaldtvann inn, og stuss oppe til varmt (les lunkent) vann ut til dusjen uten noen form for blandebatt. el. l. I underkant av røret sveiser jeg på en beholder tilsvarende røret m,ed event. lufting i form av et rør som går igjennom tanken (hvis nødvendig). Denne utstyres med et ventilert lokk og i den plasseres en veke som er til et stormbluss (for rødsprit). Ser for meg at med en brenntid på kanskje 10-15 min så burde det bli såpass lunk på vannet at det blir atskillelig mer komfortabelt å dusje/vaske håret for rederinnen og dattern på 13. Eller er jeg helt på jordet? Kluet er at de delene jeg trenger sitter jeg med på lageret i garasjen min, og sveiseapp. for rustfritt står klart til bruk. Mvh En tidlig pensjonert sveiser som stadig må kjenne lukten av brent metall Redigert 18.Mai.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Det er vel fare for at sjokket blir desto større når det kalde vannet kommer gjennom etter forholdsvis kort tid. Det kan vel ikke være mange literene denne beholderen vil inneholde, så det varme vil nok være oppbrukt på et minutt eller så... Jeg benytter i stedet en slik pumpekanne med dusjhåndtak, kjøpt inn på Clas Olsson. Blander inn en snau kaffekjel med varmt vann i det kalde, den tar totalt 5 liter. Holder til en 3-4 minutters dusj. Og vannet holder samme temperatur helt til det er tomt.. En annen fordel med denne er at du kan ta den med deg på land, slik at du kan finne et sted som er litt mer usjenert enn badeplattformen. Enkelt, greit og funksjonelt . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Verrie Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Lotus kom med for en tid tilbake (se emneregister) en oppskrift for å lage varmtvannstank i båt utfra kasserte varmtvannsbeholdere fra hus (fåes gratis hos rørlegger, i den størrelse du ønsker). Oppskriften var meget enkel, billig og du oppnår å beholde varmen ordentlig, i lengre tid, samt får den størrelsen som er anvendelig. Kan kobles både mot motorens kjølevann samt egen vannvarmer om du vil. Jeg har selv tenkt å gjøre dette. Har i dag relativt ny varmvannstank fra Isotherm på 40-50 liter, men ønsker en varmtvannstank på rundt 160 liter. Sjekk ut dette, og se om ikke det kan bli et bedre ønsket resultat, til tross for ønske om å kjenne brent metall i nesa ...... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 18.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Glimrende Perlen, jeg skal sjekke ut dette emnet Mvh Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Har ny båt under bygging og vil i utgangspunktet ta varme, inkl. varmtvann fra motorens kjølekrets på vanlig måte under gange. Men har tenkt en del over problemet "varmt vann til morgendusjen på akterdekket" og vurderte en stund diesel vannvarmer (til oppvarming og varmt vann). Har nå kommet til at en god varmtvannstank ("best i test") fint holder varmtvann til dusj i over 12 timer. Det vil være nok i de fleste tilfelle. Jeg tror derfor jeg går for en enklere løsning med diesel luftvarmer. I de få tilfellene når varmtvannstanken er blitt kald, kan en vel kjøre motoren litt? Tar gjerne imot synspunkter på dette. Båtmagasinets "best i test" : http://www.termomarin.no/contentframes/iso...vannstanker.pdf Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 I de få tilfellene når varmtvannstanken er blitt kald, kan en vel kjøre motoren litt?Så klart du kan det, - dersom du ligger alene, langt fra andre som nyter stillheten og den friske luften. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 her er en CE-godkjennt konstruksjon !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Monter like godt en ordentlig bereder, enten via Lotus-metoden eller ferdigkjøpt. Av alt utstyr man kan kjøpe til båten er det intet som slår en varmtvannsbereder når det gjelder forholdet mellom nytteverdi og investering. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 .....og så blir mannskapet så førnøyde. 30 - 50 liters vanntanker holder fint på varmen i 12 - 24 timer. Husk at damer og tennåringer krever mye varmt vann. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Nibba Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 For sirka 10 år siden laget vi mange varmtvannsberedere i Nordsjøen, på 30-40 liter. For å varme opp ferskvannet, monterte vi en spiral av syrefaste rør som kjølevannet fra motoren gikk gjennom og varmet opp ferskvannet. Isolerte tanken med 32mm Armaflex matte, da holdt den veldig godt på varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) Ulempen med de vanlige berederne er at når man bruker varmtvann, kommer det en tilsvarende mengde kaldtvann inn i tanken. Da går det ikke mange tappinger før man har en tank full av pisslunket vann uansett hvor bra tanken i utgangspunktet er isolert. Det neste problemet er at alt vann i en slik tank ligger der til ingen nytte. Man kan jo ikke tappe tanken tom for vann. Hadde man hatt et trykkløst sytem, er man kvitt dette problemet, men man trenger en trykkvannspumpe og en blandeventil på varmtvannsuttaket. Da får man i praksis 60 graders vann til tanken er tom for selve varmetapet i en godt isolert tank er veldig lavt. Man kan jo dessuten justere innblandingen av kaldtvann fra til å være litt mindre dag for dag for å opprettholde f.eks de 60 gradene. Og 60 grader? Det er skikkelig varmt. En slik løsning gir mange gevinster, men er ansett som brysom. For min del kan jeg ta min Isotemp bereder og gjøre følgende: Bytte om kaldvannsinntaket og varmtvannsutløpet slik at kaldtvann går inn på topp og varmtvann ut på bunnen. Montere en kran på kaldtvannsinntaket. Sette overtrykksventilen i åpen stilling. (overtrykksvannet forsvinner gjennom en skroggennomføring i skutesiden som er montert høyere enn tanken) Montere en trykkvannspumpe på varmtvannsuttaket. Justere den eksisterende blandeventilen til passende innblanding av kaldtvann. Tappe varmt vann til tanken er tom. Dette gir meg en stor fordel til: 40 liter ekstra vann ombord, da varmtvann ut ikke lenger krever kaldtvann inn. Ulempen: Jeg må manuelt åpne inntakskrana for kaldtvann til berederen, fylle tanken og skru igjen krana når det renner vann ut gjennom det åpne overtrykksinntaket. Om jeg gjør denne modifiseringen? Tja. Det koster jo fort 1000 kroner for ei trykkvannspumpe. En lørdag formiddag med montering av pumpe og ei ekstra inntakskran. Men med jevnt varmt vann hele tide og plutselig 40 liter ekstra vann uten noen ekstra kostnad, så er det jo fristende. Lotus Redigert 17.Mai.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 funker dette Lotus? brenner du ikke elpatron då om du ligger på landström? at det funkar med med motor-värmen er OK, men elpatron? jag har kopplat en blande-ventil utanför min VV-beredare så att jag bare tar ut ca 45-50 gr vatten på värmesidan o det sparer åtskilligt med varmvatten. annars mister man mycket varmvatten om man steller in dette vid kranarna innan man får rett temp. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Verrie Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Etter mine kunnskaper, er alle el-patroner slik at de ikke tåler luft under bruk. Jeg har vannbåren varme i heimen, og opplevde en gang at trykket fallt, med påfølgende luft og elementet tok kvelden. Jeg antar Lotus i sitt eksempel tar for seg vvb som ikke har 220v system, men kun basert på kjølevann fra motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 I båten min står det en (trur jeg ) hjemmelaget varmtvannstank på ca 40 liter ( blir varmet av kjølevannet ) . Skal ikke kjøre mange minutter før jeg har varmt vann i krana da , og har jeg kjørt et godt stykke så det er knall varmt så har jeg varmt vann til langt utpå dagen eller ettermidagen etter . Spørs jo selvsagt mye damene bruker da , men varmt vann ombord gjør turer og ferier mye bedre på alle måter . Vis du skal sette inn en ny tank , er det kansje lurt og vurdere en ny tank fra butikken som går på 220v også , koster ikke all verden i forhold til alt anna vi kjøper til båten Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Lotus Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Forutsatt at man lar være å plugge i el-patronen med nærmere tom tank, så funker det helt utmerket. De fleste vil vel naturligvis fylle opp tanken før de kobler til 220V. Blir vel i samme gate som å sette gryta på komfyren uten å fylle på vann. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Gjenoppliver denne gamle tråden! Det står at Lotus hadde en guide for å konvertere en vanlig varmtvannsbereder til bruk i båt. Enkelt og billig. Har søkt i lange stunder, men finner den ikke. Noen som vet hvor den tråden er? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.