Jump to content

Motorbåt Bunnefjorden-Risør


Sniksen Triksen

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en mindre erfaren motorbåtfører som tenker på å kjøre til trebåtfestivalen, Bunnefjorden-Risør, med min 26 fot Alicraft nå på fredag,alene. Er det flere som tenker på samme tur,kanskje vi kan slå følge?

Er det noen som har erfaringer med denne turen? Må si jeg kvier meg bittelitt for å ta turen alene?

??

Redigert av Sniksen Triksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

 

Har kjørt strekket mange ganger og det er noen steder hvor det kan bli en del sjø.

Først er ved Tofte og sørover. Har da enten gått østsiden av Jeløya og Mossekanalen, men da må du krysse over etter Moss. Kan da evt vente på Bastøferga og bruke denne som bølgebryter til du er på vestsiden av Bastøy. Kan bli litt ruskete rundt Slagentangen også. Gå deretter inn ved Vallø og følge leia sydover mot Sandøsund. Mye vind kan det lønne seg å gå Vrengensundet og mot Tønsberg Tønne sydover mot Stavern.

 

Neste er Rakke ved Stavern. Er det mye vind spesielt fra sør og sørvest er det rufsete her, og da bør en gå langt ut pga av alle skjæra og grunnene.

 

Deretter er det Lagesundsfjorden fra Nevlunghavn til innsiden av Jomfruland også litt rufsete. Har da evt kjørt med bølgene inn Langesundsfjorden og krysset innerst hvor det er litt over 1 nautisk mil over. Da er du inni Kragerøskjærgården og her er det bare kos.

 

Neste strekket er når du går ut fra Kragerø ved Portør. Her er det ingen holmer som tar av og det er bølgete med syd og vestlig vinder. Dette strekket er ca 5 n mil. Da kan det være greit å gå innaskjærs ved Risør, før det siste strekket på ca 4-5 n mil mellom Risør og Lyngør er stort sett det samme som ved Portør.

 

Fra Lyngør går det indre lei til Tvedestrand og den er veldig fin å kjøre.

 

Ser det er meldt sørvest vind opp mot 10 m/s og enda mer i kastene fredagbåde på Rakke og ved Portør. Det kan bli bølgete. Det viktige er om du stoler på båten og at den er teknisk god stand. Og kanskje det viktigste at du har ren drivstofftank, så filtrene ikke blir fulle av grums når det bølger som værst og motoren stopper. 

 

Det er kanskje ikke været for første turen, men jeg vet ikke erfaringsnivået og standen på båten. Jeg hadde ikke orket å gå det i det som er meldt med mindre jeg skulle rekke noe som var viktig. Men været kan snu.. så det er bare å følge med. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

 Da kan det være greit å gå innaskjærs ved Risør, før det siste strekket på ca 4-5 n mil mellom Risør og Lyngør er stort sett det samme som ved Portør.

 

 

 

NB, husk å stoppe i Risør da :o) Skjønt, en avstikker til Seilmakerfruens Kro i Lyngør anbefales på det aller varmeste, med motorbåt er det jo bare en liten svipptur.

 

Ellers syns jeg alle tipsene over her er gode, og det er vel ikke bare Bastøferga som kan brukes som bølgebryter, Danskebåten burde være ypperlig også, samt evt. skipstrafikk til Langesund eller Larvik. Strømforholdene i området gjør unektelig at sjøen kan være ganske rotete med krappe bølger. Værmelding er viktig her, nå ser jeg at det i hele dag skal være 3-4 ms på Svenner, så hvis du kommer deg avgårde tidlig på fredag er det bra. På formiddagen er det 9 ms fra sørøst og 7 ms sørvest på ettermiddagen, midt imot, men det tar jo litt tid før sjøen bygger seg opp. På lørdag er det vestavind som ikke vil gi så mye gammel sjø på søndag, og på søndag får du det for det meste bakfra, men det kan jo være at det blir krapp og ufin sjø utenfor Rakke og Larviksfjorden pga. strømforholdene.

 

Har null erfaring med motorbåt, og ikke så mye erfaring fra det området det er snakk om heller, men vi seilte opp og ned der i sommer, hadde en flott kryss i 10-11ms sydover utenfor Lillesand, mens samme vindstyrke nordover mellom Lyngør og Risør var ganske rufsete og til og med bak i cockpit følte vi at vi hang vektøse i løse lufta når vi hadde runda bølgetoppene. Det avhenger veldig av tidevann, generelle strømforhold og hvor lenge vinden har blåst i samme retning, inn fra havet eller langs kysten. 

 

Hiver meg på konklusjonen til forrige taler, ikke helt riktig vær for første turen, med følgende justering - hvis du får gått litt utaskjærs i den første delen av turen, Ytre Oslofjord, så får du jo en feeling med sjøen, føles det som peanuts kan du fortsette, men er det litt spennende kan du regne med at du får rista deg i meste laget på den videre ferden og kan snu i tide. En erfaring rikere og med tid til å nå målet via E18 isteden.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar med kjempegod info:)

Hvis ikke jeg får med noen blir det nok E18 istedet,hehe:) Må trene litt mer i bølger og vind tror jeg.... Har vært en god del utpå i sommer og har opplevd ekstremt mye vind og bølger,er det spesielt mye av det i sommer??

Er det noen "tommelfingerregel" på hva som er tilrådelig sånn sikkerhetsmessig sett av vindstyrke når man ferdes utpå i en slik type motorbåt?

Hvor finner man de beste væroppdateringene?

Oi...her ble det mye spørsmål?,men sånn er det vel med ferskinger,hehe:)☺️

Redigert av Sniksen Triksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

yr har jo kystvarsel m bølgehøyder, jeg bruker også zygrib. men bølgehøyde som er ok ett sted, kan være ille et annet, når det er i kombinasjon med vanskelige bunn og strømforhold (foul area i kartene).

 

hvis man er usikker gjelder det å ha en plan b, og ikke kjøre seg inn i noe man ikke kommer ut av. e18 er en god plan b, en kan jo feks benytte buss fra tønsberg om man vil "prøve seg" uten å måtte gjøre helt vendereis.

Link to post
Share on other sites

yr har jo kystvarsel m bølgehøyder, jeg bruker også zygrib. men bølgehøyde som er ok ett sted, kan være ille et annet, når det er i kombinasjon med vanskelige bunn og strømforhold (foul area i kartene).

hvis man er usikker gjelder det å ha en plan b, og ikke kjøre seg inn i noe man ikke kommer ut av. e18 er en god plan b, en kan jo feks benytte buss fra tønsberg om man vil "prøve seg" uten å måtte gjøre helt vendereis.

 

Takker igjen!

 

Gode råd kommer godt med.

Erfaring er viktig ser jeg,så det er vel bare å komme seg utpå å lære seg de forskjellige forholdene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...