Skjær i sjøen Startet 9.Mai.2015 Del på Facebook Startet 9.Mai.2015 Da skal det endelig skje. En av oss realiserer drømmen om en litt større båt og den andre av oss får være med på turen. Vi er begge vant med å duppe rundt i 20 fots daycruisere i Mandals skjærgård og en har noe erfaring fra indre Oslo-fjord. Vi er begge godt voksne, med hvert vårt gode hode og alt for mange tommeltotter. Båten det er snakk om er en 25 fots Stingray av nyere modell med V8 Volvo Penta med 300 hk og duo-prop. Turen som skal avlegges er Oslo-Mandal og tidspunktet er onsdag 13.5 til torsdag 14.5. Båt og motor har vi tro på. Under 200 timer på telleren, kommer rett fra vinteropplag og service. Starter og går som en klokke (og der stopper vår kompentanse). Vi følger nøye med på været og legger ikke i vei hvis det er meldt vind og bølger (skal vi si 10 m/s og over 1 m...). Håper på en første etappe på onsdag fra Oslo til Kragerø og deretter fra Kragerø til Mandal på torsdag. Håper dette blir tidenes kjedeligste hentetråd (dvs ikke noe uforutsett som inntreffer), men vi kan love noen bilder underveis hvis vi får det til. Råd tar vi gjerne imot, gjerne i forhold til hvilken lei vi skal følge nedover. mvh Skjær i Sjøen Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
LALUNA II Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 (redigert) Høres moro ut når folk skal hente båt til fødebyen minhold klar av skjæra så går nok det fint Redigert 9.Mai.2015 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Nero II Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Det er befriende å høre at dere har flust av tommeltotter; for så er spørsmålet: Hva forberedelser gjr dere før onsdag? I noen av hentetrådene fremgår det at det trengs en omfattende verktøys- og utstyrspakke. Hvordan har dere tenkt å gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Da må dere ha god tur! Eneste stykket på turen som kan bli litt humpete er utenfor rakkebåene, for dere bør nok gå på utsiden. Jeg tok denne turen for et år siden i en bavaria 27 og det gikk trått fra verdens ende til jomfruland. Videre er det mye innaskjærs muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Gratulerer så mye med ny flott båt, og god tur hjem! Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Gratulerer med ny båt Hørt de skal være veldig gode maskiner disse V8 til VP. V8 pålitelighet, men moderne og energieffektive Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 God tur! Møtes vel i tromøysund omtrent da. Vi legger ut fra Grimstad utpå dagen på torsdag, for hentetur nordover :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Skjær i sjøen Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Godt å høre. Jeg skal overbringe gratulasjonene Zitt. Fint å høre fra noen som har tatt turen DieselDahl. Hvordan var vind og bølger når du tok turen? Jeg skal merke meg rakkebåene. Regner med å ta turen på kartet i løpet av helgen. Takk for spørsmålet Nero II. Jeg har både ventet og gledet meg til det. Jeg har lest mange hentetråder (skal lese meg opp igjen på andre som har tatt samme turen) og som deg, har jeg sett at det er en del utstyr som anbefales medbragt. Jeg føler at jeg til vanlig er i overkant forsiktig, men kanskje jeg ikke er det i dette tilfellet? Vår vurdering er at å ta med ekstra filtre, reimer og hva det nå skulle være + nødvendig verktøy ikke hadde gjort risikoen noe lavere. Vi er neppe i stand til å gjøre noe med det likevel. Har skrudd litt, men det tar gjerne fire dager å lese seg opp i forkant før verktøyet finnes fram. Båten er 5 år gammel, motoren har under 200 timer, den kommer rett fra service og den går som en klokke under testen vi hadde i går. Vi innser at dette ikke er noen som helst garanti for at ting kan bryte sammen et eller annet ugunstig sted på vei til Mandal, men vår vurdering er at det er en sjanse å ta - som heller ikke er for stor. For oss ville ikke alternativet vært å tatt med verktøy og deler, men å kjøre båten på henger nedover. Den henteturen ville neppe gitt samme opplevelse, mestringsfølelse og kunnskap om båten. Så hva gjør vi da? Skulle det dukke opp tegn på at ting ikke er som det skal vil vi gå til havn å søke hjelp der. Er det ikke mulig, vil vi søke hjelp der vi ligger. Her kommer en svakhet, skulle gjerne hatt VHF, men det har vi ikke. Vi er avhengig av mobiltelefon. Vest er en selvfølge, vi har to dregger + drivanker og en masse tau. Grensen for vind og bølger er rimelig lav synes jeg. Vi begynner nok å telle på knappene når det nærmer seg 10 m/s og meldes over 1 m bølgehøyde. Hva sier dere? Er dette hode under armen og armen i bind, eller er dette helt innafor? Det er jo ikke akkurat Atlanterhavet vi skal over heller. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 (redigert) Da vi tok turen var det nok 12 m/sek vind fra sørvest. Ganske vanlig på de trakter. Bølgehøyde ca 1,5m Vi kjørte ut vest av nøtterøy og Tjøme, gjennom sandøysund ved Hvasser. Går an å gå inn til Tønsberg og ut Vestfjorden eller inn gjennom vrengen. Ut mot svenner fikk vi det, klarte vel ikke noe mer enn åtte knop og det humpa fælt. Svenner er en perle som bør besøkes! Derfra går det rett vest mot tvistein. Vi søkte havn i nevlunghavn men der var det helt dødt. Vi var temmelig slitne ellers hadde vi funnet et bedre sted med i det minste en kiosk. Neste dag var det litt mindre vind og bølger og ruta er litt mer beskyttet. Gikk på innsiden av jomfruland men utaskjærs resten av turen. Vi hadde jo hentet båt og gått motsatt vei litt tidligere på året så vi følte ikke for å dra innom så mange steder. https://baatplassen.no/i/topic/107882-hentetr%C3%A5d-fra-karm%C3%B8y-til-dr%C3%B8bak-p%C3%A5-to-dager/ Redigert 9.Mai.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Vi kjørte ut vest av nøtterøy og Tjøme, gjennom sandøysund ved Hvasser. ? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Ja, om ikke dere er så inmari hendige, så er jeg ganske enige i konklusjonene. Det er ikke vits i å ta med verktøy og reservedeler når motoren er så avansert at en ikke kan bruke det. Å ta høyde for vær og vind og sette ei grense med f.eks liten kuling, mener jeg også er klokt. Da gjenstår bare båtens og eget sikkerhetsutstyr, og der høres også planene deres greie ut. Det har vært en tråd her om å ha med overlevingsdrakt, men det er uhamskelig å skulle ha slikt noe på hele dagen, så også der synes jeg dere har gjort noen greie vurderinger. Så da gjenstår ikke annet enn å ønske dere god tur. Treffer dere med været må det jo være pritty stilig å dundre nedover oppå en V 8 for fullt brag! Husk å ta masse bilder og legg ut! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Z Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Gratulerer med ny båt. For to år siden hentet jeg jeg en båt i Grimstad. Båten var fra 1978, og de jeg kjøpte den av hadde en måned tidligere kjøpt den av et bilverksted som hadde kjøpt den av et forsikringsselskap siden båten hadde delvis sunket. Ingen visste noen ting om tilstanden på hverken båt eller motor. Jeg hadde så og si ingen erfaring og ikke er jeg noe mekaniker heller.... Hadde med noe verktøy, sånn i tilfelle, men det viktigste etter min mening er totalmedlemskap i redningsskøyta og god forsikring på båten.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 ? Øst var det visst Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Du kan jo i prinsippet gå innaskjærs til Stavern og deretter vente på rolig vind før du tar strekket Stavern-Jomfruland. Er også et kort strekk etter Jomfruland som kan være litt utfordrende ved mye vind og typisk vindretning i mot. Hvis dere er uheldige med været kan dere overnatte Stavern og dra mot Jomfruland veldig tidlig neste morgenen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Mai.2015 Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Kommer dere I nød så ring 120 med mobiltelefon. Da havner dere hos Tjøme Radio. Da kaller de opp eventuelle båter i nærheten via vhf. Det fungerer bra. Medlemskap hos Rs er jo en selvfølge :) god tur. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Skjær i sjøen Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Jeg synes ikke dette varslet ga grunn til å juble. Spent på morgendagens... Varsel for mandag 11. mai kl 15:00 til torsdag 14. mai kl 23:59 Indre Oslofjord Sørlig opp i frisk bris 10 utsatte steder. Skyet. Litt regn av og til, i kveld regnbyger. Tirsdag sørlig bris. Regnbyger og perioder med sol, men sannsynligvis lite sol i sør. Kan hende torden om kvelden. Svenskegrensa - Stavern Stedvis sørlig stiv kuling 15 m/s. Skyet. Litt regn av og til, i kveld regnbyger. Tirsdag sørvestlig frisk bris 10 og fra om ettermiddagen stedvis stiv kuling 15. Regnbyger og gløtt av sol. Kan hende torden om kvelden. Stavern - Lyngør Sørvestlig frisk bris 10 m/s. Skyet. Litt regn av og til, i kveld regnbyger. Tirsdag sørvestlig frisk bris 10 og fra om ettermiddagen periodevis liten kuling 12. Regnbyger og perioder med sol. Kan hende torden om ettermiddagen. Lyngør - Åna Sira Sørvestlig frisk bris 10 m/s. Skyet. Litt regn av og til, i kveld regnbyger. Tirsdag sørvestlig frisk bris 10 og fra om ettermiddagen periodevis liten kuling 12. Regnbyger og perioder med sol. Kan hende torden om ettermiddagen. Svenskegrensa - Stavern: Stedvis sørlig stiv kuling 15 m/s. Skyet. Litt regn av og til, i kveld regnbyger. Tirsdag sørvestlig frisk bris 10 og fra om ettermiddagen stedvis stiv kuling. Regnbyger og gløtt av sol. Kan hende torden om kvelden. Bølgehøyde: 1.5-2 m. Stavern - Lyngør: Sørvestlig frisk bris 10 m/s. Skyet. Litt regn av og til, i kveld regnbyger. Tirsdag sørvestlig frisk bris og fra om ettermiddagen periodevis liten kuling 12. Regnbyger og perioder med sol. Kan hende torden om ettermiddagen. Bølgehøyde: 2 m, minkende utover natt til mandag til omkring 1. Lyngør - Åna Sira: Sørvestlig frisk bris 10 m/s. Skyet. Litt regn av og til, i kveld regnbyger. Tirsdag sørvestlig frisk bris og fra om ettermiddagen periodevis liten kuling 12. Regnbyger og perioder med sol. Kan hende torden om ettermiddagen. Bølgehøyde: 2 m, minkende fra i kveld til 1-1.5 m. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
DieselDahl Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Du kommer nok ikke noe særlig lenger enn Tjøme med det været der. Kan jo bli i havna på Hvasser til det løyer. Men bølgene har du et døgn etter at vinden gir seg. Vi dro nedover med en båt som ikke akkurat er noen god sjøbåt men den veier fem tonn og måler nesten 29 fot. Det var slitsomt i 12m/sek. Amerikansk 25' er ikke noe særlig i kuling. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 I følge denne er det bedring å spore 13.5 http://ifm.fcoo.dk/index.asp Ifølge YR vent et par dager http://www.yr.no/sted/Norge/Telemark/Krager%C3%B8/Jomfruland/langtidsvarsel.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Skjær i sjøen Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Da vet vi litt mer. Foreløpig er konklusjonen at vi drar. Hvis Rakke viser seg fra en umulig eller ubehagelig side tar vi natten i Stavern i stedenfor i Kragerø. Småbåtvarsel Værvarsel for Skagerrak og strekningen fra svenskegrensen til Hordaland.Utstedt tirsdag 12. mai 2015 kl. 12. Varsel for tirsdag 12. mai kl 12:00 til onsdag 13. mai kl 23:59 Indre OslofjordSørvestlig bris. Skyet eller delvis skyet. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. Onsdag skiftende bris, fra om ettermiddagen nordlig bris. Fra om ettermiddagen enkelte regnbyger, men også lange perioder med sol. Utrygt for torden. Svenskegrensa - StavernØkning til sørvestlig liten kuling 12 m/s. Skyet eller delvis skyet. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. Onsdag vestlig frisk bris 10, fra om ettermiddagen nordlig bris. Fra om ettermiddagen enkelte regnbyger, men også lange perioder med sol. Utrygt for torden. Stavern - LyngørSørvestlig frisk bris 10, i kveld liten kuling 12. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. I kveld lettere skydekke og avtagende bygeaktivitet. Onsdag vestlig bris. Regnbyger. Fra om ettermiddagen nordvestlig bris. Lokale regnbyger, utrygt for torden, men også lange perioder med sol. Lyngør - OksøySørvestlig frisk bris 10 m/s, i kveld liten kuling 12. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. I kveld lettere skydekke og avtagende bygeaktivitet. Onsdag vestlig bris. Regnbyger. Fra om ettermiddagen nordvestlig bris. Lokale regnbyger, utrygt for torden, men også lange perioder med sol. Oksøy - Åna SiraSørvestlig frisk bris 10, i kveld liten kuling 12 øst for Lindesnes. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. I kveld lettere skydekke og avtagende bygeaktivitet. Onsdag vestlig liten kuling 12. Regnbyger. Fra om ettermiddagen nordvestlig bris, liten kuling 12 vest for Lindesnes. Lokale regnbyger, utrygt for torden, men også lange perioder med sol. Tekstvarsel for kystområdene Varsel for tirsdag 12. mai kl 12:00 til onsdag 13. mai kl 23:59 Svenskegrensa - Stavern:Økning til sørvestlig liten kuling 12 m/s. Skyet eller delvis skyet. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. Onsdag vestlig frisk bris 10, fra om ettermiddagen nordlig bris. Fra om ettermiddagen enkelte regnbyger, men også lange perioder med sol. Utrygt for torden.Bølgehøyde: 1-2 m. Onsdag omkring 1 m. Stavern - Lyngør:Sørvestlig frisk bris 10, i kveld liten kuling 12. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. I kveld lettere skydekke og avtagende bygeaktivitet. Onsdag vestlig bris. Regnbyger. Fra om ettermiddagen nordvestlig bris. Lokale regnbyger, utrygt for torden, men også lange perioder med sol.Bølgehøyde: 1-2 m. Onsdag omkring 1 m. Lyngør - Oksøy:Sørvestlig frisk bris 10 m/s, i kveld liten kuling 12. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. I kveld lettere skydekke og avtagende bygeaktivitet. Onsdag vestlig bris. Regnbyger. Fra om ettermiddagen nordvestlig bris. Lokale regnbyger, utrygt for torden, men også lange perioder med sol.Bølgehøyde: 1-1,5 m. Oksøy - Åna Sira:Sørvestlig frisk bris 10, i kveld liten kuling 12 øst for Lindesnes. Enkelte regnbyger, utrygt for torden. I kveld lettere skydekke og avtagende bygeaktivitet. Onsdag vestlig liten kuling 12. Regnbyger. Fra om ettermiddagen nordvestlig bris, liten kuling 12 vest for Lindesnes. Lokale regnbyger, utrygt for torden, men også lange perioder med sol. Bølgehøyde: 1-2 m. Onsdag 1,5-2,5 m. Bølgeprognose Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
VannTro Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Jeg synes det ser helt i grenseland ut med den båten dere skal benytte, men da tenker jeg komfort og ikke sikkerhet. Det første møtet med bølger får dere alt ved sydspissen av Hurumlandet og så avhenger resten av hvor dere stikker ut og sydover(Hvasser/Verden Ende/Tønsberg tønne). Det fine er at det finnes mange muligheter til å stoppe under veis om det skulle ble ubehagelig. Loshavna på Hvasser, Havna på Tjøme, Kjærringvik(bak molo) rett syd av Sandefjord, Ula, Stavern, Nevlunghavn. Vurder under veis og god tur ! Herlig tittel på tråden for øvrig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
TICORA Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Har gått den veien mange ganger med en Askeladden 705 Voyager og så lenge varselet er på grønt er det greit. Dere får bølger fra dere går ut fra Hvasser eller Tønsbergfjorden til dere er i over Langesundsbukta. Nevlunghavn er en fin havn å slappe litt av i hvis en har fått kjørt seg litt rundt Rakke. Det viktige når en går med en liten båt er å slakke av på farten i tide og trimme nesa opp så du ikke stuper inn i neste bølge. Portør-Risør og Risør- Lyngør er også strekk med en del sjø. IKKE kjør akkurat på den lange ryggen som går fra Jomfruland og sørover og gjør det grundt ca 500m fra land (du ser den på plotter eller kart). Gå innenfor eller utenfor og få mye roligere sjø. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Hvor ble det av sola? Straks avgang. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Skjær i sjøen Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Det går unna.... Satser på at vi er ferdig med regnet nå. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Skjær i sjøen Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Da har vi flyttet oss litt. Vrengensund og Tjøme passert. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Skjær i sjøen Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.