Jump to content

Standard Motor Company ca 40hk dieselmotor stopper ved høy last


Gimlet

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en gammel marinisert traktormotor (Standard Motor Company, brukt i Ferguson-traktorer, ca 40hk) i en 25 fots trebåt. Har ved to anledninger opplevd stopp under gange, hvor begge gangene motoren har gått med ca 2000 omdreininger (maks er vel rundt 2300). Stoppen har vært som en kontrollert redusering av turtall

turtall. Den første gangen ble problemet løst ved å manuelt pumpe diesel og vente litt. Gang nummer to fungerte ikke dette og endte med slep av RS.

 

Vel i havn startet (selvfølgelig) motoren velvillig, med ganske mye hvit røyk og oljetrykksmåler som ikke virket på første startforsøk. Har i etterkant byttet et dieselfilter og satt på et slikt gjennomsiktig lite filter som man får kjøpt på

på bensinstasjon. Dette er blitt relativt sort etter ca 8 gangtimer.

Blir ikke riktig klok på hva som kan være problemet og har tenkt å skifte ut olje/oljefilter og luftfilter da dette uansett må gjøres.

 

Takker for alle svar og synsinger dere måtte ha!

Link to post
Share on other sites

Mest sansynlig så er det problem med dieseltilførselen. Du skriver at du har satt på et filter som du får kjøpt på bensinstasjoner, regner med det er sann bensinfilter som du finner på påhengere og mopeder. Det er ikkje helt bra siden gjennomstrømningen av diesel igjennom din motor er en del høyere, så dette filteret vil mest sannsynlig forårsake for lite gjennomstrømning. Så sier du at dette filteret blir sort etter 8 timer gange, det er ikkje normalt. Har du gammel diesel på tanken? Høres ut som at tanken din burde vært reingjort. Et godt tips er å montere et grovfilter med gjennomsiktig bunn rett etter utløpet fra tanken.  

Link to post
Share on other sites

Holder også en knapp på dieseltilførselen. For eksempel et slikt filter/vannutskiller er langt bedre enn bensinstasjonvarianten. Her er filteret utskiftbart og du kan tappe vann av vannutskilleren om du skulle ha vann i dieselen. Har et lignende selv (bare noe større) og synes vedlikeholdet, både tapping av vann og filterbytte er en grei og kjapp jobb. Før jeg tok skikkelig tanksjau og fikk vasket hele dieseltanken gikk selv det store filteret jeg har tett rimelig kjapt, selv om min motor bare er litt kraftigere enn din (50hk). Tenker vi snakker i alle fall 10 ganger filteroverflate på det "skikkelige" filteret i forhold til drivstoffilterne de selger på bensinstasjoner, så filterskiftintervallet øker merkbart i forhold til små filtre. Tanksjau og skikkelig filter er en forholdsvis grei og billig investering i driftsikkerhet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme og det på grunn av en liten lekkasje i et forfilter.  Når nivået i dieseltank kom under nivået i forfilteret ble det undertrykk rundt lekkasjepunktet og luft ble sugd inn i dieseltilførselen.  Det var ikke lekkasje av diesel til omgivelsene, men kun at luft ble sugd inn. 

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen og takk for tidligere råd. Da jeg forsøkte alt som ble anbefalt (skifte av dieselfilter, fjerning av det "mopedfilteret" osv), og problemet fortsatt vedvarte, tok jeg opp problemet med en dieselpumpeforhandler i området. Han foreslo at jeg skulle ta en dieselkanne, strekke en slange rett i fødepumpen, ta en slange fra returen på filteret og ta denne oppi dieselkannen. Da jeg pumpet opp diesel med fødepumpen så jeg at det kom diesel fra returslangen og fikk start med en gang. Fikk stopp etter ca 30 min med lett gange, og samme symptomer som sist, altså dropp i turtall etterfulgt av full stopp. Helt umulig å få start igjen selv etter sikkert tre minutter totalt på startmotoren og mye trykking på fødepumpen. La dog merke til at det etter stopp ikke kom noe diesel ut av returslangen, og lurer på om det kan være en sammenheng. Har også merket en liten lekkasje fra bunnen av selve dieselpumpen under gange. Nå vurderer jeg å skru av hele pumpen (type gammel CAV) og ta den med til forhandler. Men det kan jo fort bli dyrt, og spesielt om det ikke er der problemet ligger. Akkurat nå er jeg mest fristet til å bare kjøpe en ny motor, men merker det er litt kjedelig å bare "gi opp". Hva tror dere?

Hjertelig takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok forsikret meg om at fødepumpa er ok først. Løsne ei lufteskrue på filteret og pump. Kommer det diesel nå ? Hvis ja så kjør den litt på startmotor og sjekk om det også da kommer diesel fremdeles i samme lufteskrue.

 

Jeg er litt skeptisk til denne forhandleren. Skal du lede dieselen i retur fra filteret til kanna skal det være et hull i denne returen som ikke er større enn en nålespiss. Er det ikke satt inn struping på filter vil all diesel fødepumpa klarer å gi gå til retur i kanna, og lite og ingenting til selve høytrykkpumpa.

Link to post
Share on other sites

Da forsøker jeg å sjekke med fødepumpen på startmotoren. Har kjent på den under gange, og den avgir en tydelig klikking. Har også tidligere etter en bløding ikke strammet utkanalen fra finfilteret skikkelig (altså rett etter fødepumpen) og der har det da lekket ut som bare det. 

 

Da burde jeg kanskje bare feste tilbake den gamle returslangen til tanken også teste da? Så også at det kom en litt hvit røyk/eksos ut av returslangen under gange, men dette er kanskje normalt. 

Link to post
Share on other sites

Gimlet : Da burde jeg kanskje bare feste tilbake den gamle returslangen til tanken også teste da?

 

Poenget er vel heller hvor returen kom fra og hvordan du koblet til. Har du laget til denne returen til kanna selv? Det sier seg nesten selv at hvis det fosser diesel i returen når du pumper med håndpumpa så får ikke høytrykkpumpa nok, og fødepumpa blir også ødelagt. Da mangler det struping på returen. Så hvordan laget du til returen til kanna ?

Du sier det lekker også,  og det er selvsagt ikke bra. Kan hende det kommer luft inn også da.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Returen har jeg koblet til med en slangenippel jeg fikk festet i gummislangen jeg kjøpte hos forhandeleren. Mulig jeg har misforstått han forhandleren. I innsprøytningsdysene er det et uttak på hver dyse som er festet på toppen av filteret og går videre til tankene. Jeg har koblet returslangen ned i tanken på denne slangen (se vedlagt bilde). Returen har med andre ord null struping og har samme diameter som de andre brennstoffledningene. 

Tilkoblingen fra dieselkannen til fødepumpen er tilkoblet etter samme prinsipp. 

Link to post
Share on other sites

Ok, var det jeg fryktet. Det som er greia er at det være struping på returen fra filter hvis det går retur til tank eller kanne. Denne strupingen består i en plugg eller nippel på toppen av filteret. I pluggen eller nippelen er det et ørlite hull som er ment som selvutlufting. Hensikten med det lille hullet er å slippe ut luft hvis det skulle komme litt. Lufta går da i returen .Når det ikke er luft i systemet er det diesel som hele tiden strømmer i retur til tanken. Men er det bare en vanlig nippel du har satt i blir det altfor mye diesel som går rett i returen. høytrykkpumpa får for lite, og motor stopper.

 

Litt usikker på forbindelsen til dysene, men fra filter og til dysene er det også vanlig med en slik struping i toppen av filteret . I hvert fall hvis det går rør eller slange fra dysene videre til tanken.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da gir det hele litt mer mening, og forklarer om ikke annet årsaken til at den stopper nå. Jeg sjekker om den "originale" returnippelen har denne strupingen, eventuelt kjøper en ny fra forhandler og tester på nytt. Da får jeg funnet ut om det originale problemet ligger på et punkt før dieselen kommer til fødepumpen hvis det funker med dieselkannen. Så er det bare å se hvor mye man får gjort før opplag på land. Takk for hjelpen.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har tro på at feilen er før høytrykkpumpa. En grei måte å teste fødepumpa på : Åpne ei lufteskrue på filter og pump, det skal komme godt med diesel ut. Mens du pumper stenger du lufteskrua. Da kjenner du at pumpingen blir lett og pumpehåndtaket kan virke litt løst. Det er slik det skal være fordi membranen i pumpa nå blir stående nede i bunn på grunn av trykket som nå bygger seg opp i filteret. Hvis ikke motstanden i pumpehåndtaket endrer seg når du stenger lufteskruen kan pumpa være defekt, eller trolig slik som du har det nå med full åpning til returen.

Men viktig å teste med starteren også for det kan være vipparmen som driver fødepumpa er defekt. Altså kan den være ok ved håndpumpa, men ikke når motoren går. Det skal komme diesel ut ved luftskrua når du kjører den på starteren også.

Link to post
Share on other sites

 

softice

Postet Igår 20:16

På nogle mekaniske fødepumper sidder der et filter i fødepumpen også.

 

Godt tips :thumbsup: , og på eldre traktorer er det veldig vanlig. Sitter som regel rett under lokket på toppen av fødepumpa. Lokket er vanligvis festet med bare en skrue i midten av lokket. Kan godt være det er årsaken, spesielt hvis det ikke er noe filter før fødepumpa.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...