Jump to content

Autopilot (erfaringer/råd)


Amorosa

Recommended Posts

Har startet en vurdering av å anskaffe meg en autopilot. Ikke på jakt etter noe veldig avansert,  :seeya: ,skal hele tiden være våken. :seeya:. Over litt lengre strekninger med flatt hav kan det jo være koselig å gjøre familien besøk ved spisebordet mens båten fortsatt er underveis.

Har vanlig kabelstyring.

Noen som har erfaringer og anbefalinger.

Link to post
Share on other sites

Over litt lengre strekninger med flatt hav kan det jo være koselig å gjøre familien besøk ved spisebordet mens båten fortsatt er underveis.

Nå skremte du meg. Håper at du ikke alvorlig mener at du har tenkt å forlate utkikken til fordel for en bedre middag. Kjører selv mye på autopilot, men holder kontinuerlig utkikk. Selv om jeg luffer avgårde i 7 knop, kommer andre i 30 knop uhyggelig fort rett foran baugen din.

 

Ellers er jeg godt fornøyd med min Autohelm 4000 autopilot.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, Har selv en Skarpnes m/kabelstyring. Jeg monterte Sportpilot pluss, og jeg er i utgangspunktet fornøyd med denne.

Eneste minus jeg opplevde i fjor var at den ble litt "sliten" på vei over til Skagen. Vet ikke hva som skjedde, men den orket ikke mer. (Ble varm)  Dagen etter var den OK igjen. !!

Svein H

Link to post
Share on other sites

men holder kontinuerlig utkikk.  

 

Lars H.

Selvsagt, bruker 1/4 øye på maten, 1/4 øye på  :drink:  (smak til maten) og resten er utkikk (inkl. titt på samboer), men det er veldig godt å hvile høyrearmen (og venstre) når turen går over 6-8 timer.

Er det også noen som kan si hva en slik montering ca ligger på i pris  :eek: , regner med sjokk så lenge det er til båt, men mye av dette er vel ting man også kan gjøre selv.

Link to post
Share on other sites

Montering av Sportpiloten er relativt enkelt. Denne festes bak rattet, direkte på rattstammen, samt med et låsefeste nede i bunn, slik at den ikke sviver rundt med rattet. Dette medfører at rattet bygges ut med ca. 4-5 cm (som piloten bygger i tykkelse) I mange tilfeller er ikke dette fint, derfor "senket" jeg fesetet til Rattet (styreklokka) inn i selve styreboksen, slik at piloten ble liggende inntil skottet. Dette ble faktisk pent, og man ser nesaten ikke piloten bak rattet.

Ellers er det bare pluss og minus som skal tilsluttes, samt at kompasset monteres langt bort fra magnetiske materialer. (helst 2 m fra motor)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Sportspiloten har en betydelig ulempe som gjorde at jeg etterhvert byttet ut min med en Autohelm 7000. Elektromotoren på Sportspiloten støyer betydelig og er spesiellt plagsom i stille vær/flatt hav. Hvis den bare hadde støyet ved kursjusteringer, som jo er relativt skjelden ved flatt hav, kunne dette kanskje vært å leve med. Det som gjør det spesiellt plagsomt er den såkalte innebygde bølgekompensatoren. Den er ment å fungere slik at den gir litt kontra på roret såsnart en bølge treffer båten og båten begynner å krenge. Ved flatt hav og ellers idylliske forhold  begynner da f'skapen da å bråke og jobbe ved den minste duving. Funksjonen er ikke mulig å skru av (var det ihvertfall ikke på den versjonen jeg hadde) Mitt råd: Legg inn noen kroner ekstra og kjøp deg en fullverdig autopilot. Da får de ned deg en rorføler på kjøpet, noe du vil sette pris på

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har akkurat prøvekjørt min nyinstallerte Simrad AP14 i Nidelv26, og den ser ut til å virke bra. Jeg satset på modellen for kabelstyring, og fikk hele stasen for ca. 14.000 inkl. fjernkontroll (trådbasert) med display. Selve styringen er bygget på en vanlig Morse290 styring, men med motor og det hele blir den jo vesentlig større, slik at den går ikke inn i dashbordet uten videre. Jeg trakk rattet 25 mm mot meg, og måtte sage et hull inn til toalettet for å få plass til motoren. Måtte også sage en slisse i dashbordet for å få det hele på plass. Men nå er alt dekket av teakbokser slik at det ser greitt ut. Laget også plass i teakboksen bak på toalettveggen slik at jeg fikk gjemt vekk koplingsboksen til AP'n, en sikringsboks,strømforsyning til PC, og en koplingsboks til GPS'n. Piloten passet forøvrig rett på den originale styrekabelen, selv om ingen fra Nidelv kunne gjøre defe for hva slags styring som var i 87 modellen.

 

 

Jeg gikk lenge og lurte på Rayteon, men fikk litt blandede tilbakemeldinger, og jeg synes den virket litt plastic. Da Simrad leverandøren skjønte jeg var interessert, bestillte han inn en, koplet den opp i verkstedet sitt, og inviterte meg. Alt var solid i aluminium, og den sa bare litt forsiktig klikk bzzz... bzzz., og jeg var mer enn solgt. Det at den selges som Robertson i utlandet er vel heller ikke noe svakhetstegn, selv om det egentlig er Navico som produserer den.

 

Mer data finner du hos www.gemotech.no, eller du kan hente ned hele manualen hos simrad.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hei KOH. :drink:

Det var interresant i og med at det er samme båt. Min er 86 modell. Har du installert selv eller?

Skjønte at du måtte bygge ut en ramme på toalettveggen der hvor speil står, hvor tykk ble den?? Jeg hadde tenkt å bruke sommeren på å utforske og lære og eventuelt ta en installasjon selv til vinteren eller sette det bort. Kunne være morro å høre fra deg etter sommeren og høre dine erfaringer etter bruk. Det har blitt mange gode råd etterhvert og noen er fornøyd og andre er mindre fornøyd med diverse typer. Simrad står også ganske høyt i kurs hos meg. Det virker solid det som kommer derfra. Eller er det andre som har dårlig erfaring?

Link to post
Share on other sites

Har man kabelstyring, så er utvalget begrenset. Jeg kjøpte Sportspiloten i fjor hos Maritim for 7990. Den er svært enkel å montere, tar lite plass, lett å bruke og du kan når som helst bare ta tak i rattet og styre på vanlig måte.

 

Ulempen er at den summer som en hissig fjernstyrt elektrisk bil. Ikke ubehaglig høyt, men i tomgangshastighet er lyden fremtredende. Mye av drivverket er i plast og med gummireimer til overføring. Det gjør at den på langtur kan bli svært sliten, slure og virke dårlig. (type 5 timer i mye sjø). Lyden er uansett ikke noen stor ulempe. Litt gass og den har forlengst druknet i motorstøyen.

 

Ellers har den ikke de samme justeringsmulighetene som de større utgavene. 5 forhåndsprogramerte programmer med rorutslag tilpasset farten. Ingen mulighet for endring. På fluxgatekjøring er den ikke alltid like edru. Enkelte kurser gir mistanke om fyllekjøring. Rekalibrerte fluxgatekompasset i fjor høst og har håp om bedre retningsstabilitet i år. En kamerat med samme Sportspilot er meget fornøyd.

 

Alt i alt er jeg passe fornøyd. Da er brukervennligheten, prisen og den enkle monteringen medtatt i regnestykket. Sportspilot pluss her et bedre drivverk og en kraftigere motor, men koster 2000 mer.  3000 mer i forhold til en Sportspilot på tilbud.

 

8000 for Sportpiloten og 14000 for Simrad sin er jo også en vesentlig forskjell.

 

Lotus

 

Til sammenligning:

RayMarine Sportspilot $661 = ca 6600 med moms og frakt og Postens gebyrer.

Simrad AP14           $1093 = ca 11000 med moms og frakt og Postens gebyrer.

 

Garantireparasjoner blir dyrere, men det gir en antydning om de store avansene på det norske markedet. Hvis sportspiloten kjøpes inn av den norske importøren for temmelig nøyaktig 3700 kroner ($500+frakt) og Maritim selger den for 7500 pluss moms, tjener noen svært bra. Og hvis flere enn bare en brøkdel av oss pruter og klager på prisen, skjer det kanskje noe? Har noen tenkt på hvorfor Malfix kan være opptil 20% billigere enn Maritim, samtidig som Maritim ikke er blandt de dyreste?

 

Mitt nyinnkjøpte ekkolodd Garmin 100 Blue kostet 1100 kroner. Frakt og moms og Postens avgifter kom på 650 kroner, 1750 til sammen. Loddet koster forøvrig 2490 med hekkgiver hos Maritim. 740 kroner spart eller 30% rabatt om du vil. Hadde jeg bestilt flere, hadde frakten blitt tilsvarende mindre. Noe å tenke på for autopilotinnkjøp også? Du behøver jo ikke å dra lenger enn til Sverige.

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på med våre erfaringer. På gamle båten (snekke) monterte vi en ComNav 1440 fra Pronav. Etter å ha stilt inn parametrene i henhold til "din" båts kjøremønster kan jeg bare si positive ting om denne. Kjørte ca 250 timer ifjor med kanskje 200 t  på auto.

 

Man kan kjøpe ekstra strømuttak til denne og kan således ta den med seg til ytre styreposisjon eller bak hvis man skal fiske. Mulighetene bestemmer du selv. Det ble en del montering av fluxgate, rorføler, elektrohydr. pumpe og kontrollerenheten men vel verdt jobben når alt fungerer så bra. Piloten har lav og høyfarts kontroll hvor man kan benytte f.eks lav til vanlig bruk og høyfart når bølgene komme aktenpåtvers og det kreves raskt motrors for ikke å brotsje. Heter det det også på motorbåt?.

 

 

På nye båten er det montert en Raymarine ST5000+. Også bare lovord å si om denne. Har ikke forsket så mye på innstillinger her men denne slingrer en del med sjøen aktenfra på lav fart, dette vil jeg tro kan justeres rett. På alle andre forhold opp til 20 knop er den fjellstø.

 

 

Skal du investere i slikt bør du minst kjøpe en med rorføler og visning av kompasskurs i display mener nå jeg.

 

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Fint at du er fornøyd med ditt valg ,Lotus - jeg er litt usikker på om Sportpiloten forlenger rattakslingen, eller om den bare trer seg innpå. Det var i allefall vesentlig forskjell i aksel-lengden på Morse og Volvo styringen (som det etterhvert viste seg satt i Nidelven). 7990 var et spesialtilbud ifbm navnebytte, og skal du ha sportpiloten med fjernkontroll, snakker vi om rundt 10,5'. Jeg var også klar over "USA-prisen", men siden det var uklarheter rundt adapter/kabeltilpasning, ønsket jeg muligheten til å kunne trekke på en norsk leverandør. (Nidelv kunne jo ikke gjøre rede for hvilken styring som satt i båten.)

 

Så til spørsmålene.

 

Ja, jeg har mekket den på plass selv - det gikk nok med noen timer. Drivmotoren stikker ca. 5 cm inn i toalettrommet, og med 12 mm teakfiner, snakker vi om drøye 6 cm inn i rommet. Jeg gjorde kassa litt større enn strengt tatt nødvendig -og lot den gå opp til taket og inn til "dørveggen"

 

På utsiden (ved styreplassen) har jeg laget til ei løs plate med en knott på undersiden samt lister langs kanten. Jeg stikker plata inn under koppholderen, og knotten passer da ned i håndtak-utsparingen slik at det hele låses fast. På plata står en bærbar PC, og inne i kroken under koppholderen er det et hull inn til "dokassa". Gjennom hullet går det tre kabler - NMEA-GPS,NMEA-Autopilot og 220v til inverter. Dette synes jeg gir en bra plassering av PC'en - der den står støtt, ikke skygger for instrumenter, og du kommer greit forbi - selv om passasjen

selvfølgelig blir trangere.

 

De 5 cm. er jo avhengige av at jeg har trukket styringa 2,5 cm. ut. I tillegg til at rattakslingen er noe lenger, betyr det at setet ikke står like støtt når du har slått det opp for å vaske opp. Imidlertid ser det ut til å gå om man ikke klapper det sammen, men legger seteryggen oppå rattet.

Det som var utfordringen med å trekke ut rattet (og det tror jeg er en forutsetning for at det skal bli plass.) var aluminiumsplaten jeg brukte for å feste det hele. den er 100x100x10mm, og er spacet ut med to "kubber" på 100x25x25mm. Fire 8mm bolter går så gjennom plata,kubbene og glassfiberfronten på dashbordet, og danner således et solid feste. Pass på at festeskruene til Simraden er 1/4"UNC, og fall ikke for fristelsen til å forsøke 6mm. Den virkelige utfordringen fikk jeg fordi jeg ønsket å ha med friksjonsbremsen fra Volvo-styringen. Den ble så saget av styringen , og festet med spacing utenpå UNC festeskruene til piloten. Tror i ettertid det ikke hadde vært nødvendig med bremsen - det virker som om Morse(Simrad) snekka er konstruert litt annerledes slik at den ikke like lett lar seg rive med rorkreftene slik Volvoen gjorde. Det ble litt borring og filing, og det ble ikke mindre enn 12 hull i alu-plata.

 

2 hullsager gikk også med.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hei  :lol: og takk for alle svar. Ser at jeg går mot en utfordring i å jobbe trangt. :lol:,

men det er vel noe man må gjennom for at det skal bli bedre. Har en mistanke om at jeg ender opp med en Simrad, hørt mye godt om den ellers også. Bruker sommeren til å fintenke så får jeg kanskje høre til høsten om du er fornøyd KOH.

Det var en interessant løsning med PC bord, er det noe som det kan komme et bilde av på et senere tidspunkt hvis du har mulighet??

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hei. Sto foran samme utfordring for fjorarets sesong. Endte selv med a bytte til hydraulisk styring da jeg ikke torde a eksprimentere med rattpilot. Jeg kjopte en st5000 fra Raymarine og hydraulisk styring(husker ikke merket). Det var endel styr med a montere hydraulisk styring da jeg matte bygge nytt fundament til styresylinderen osv. Sluttresultatet ang. strying pa autopilot ble meget bra.(Pass pa a ikke legg verktoy naert fluxgate compasset, og kobl til gps slik at autpiloten leser rett fart).

 

Det jeg ble litt misformyd med var at manuell strying ble tyngre bla. ved tillegging(hvor man gjerne vil ratte litt fort). Dette er trolig fordi nylonslangene som fulgte med er liten dimensjon og det skaper nok litt motstand. Dette ble bedre utover sommeren nar temperaturen steg(oljen tynnere). En annen ting er at jeg forventet en styring uten slakk pa rattet, men det er litt slakk og det har jeg sett pa andre hydrauliske styringer. Hvis noen har noen meninger om slakk pa hydraulisk styring sa vil jeg gjerne hore.

Link to post
Share on other sites

Simrad AP14           $1093 = ca 11000 med moms og frakt og Postens gebyrer.

Blir det virkelig billigere å kjøpe produkter fra et norsk selskap i USA?

Kunne ikke finne den norske prisen i fraten, men dersom dette stemmer, så er det jo ikke rart at folk ler av oss rundt i verden...  :smiley:

 

(Mulig at den ikke er produsert i Norge da, selv om selskapet er norsk eigd.)

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning:

RayMarine Sportspilot $661 = ca 6600 med moms og frakt og Postens gebyrer.

Simrad AP14           $1093 = ca 11000 med moms og frakt og Postens gebyrer.

 

Garantireparasjoner blir dyrere, men det gir en antydning om de store avansene på det norske markedet. Hvis sportspiloten kjøpes inn av den norske importøren for temmelig nøyaktig 3700 kroner ($500+frakt) og Maritim selger den for 7500 pluss moms, tjener noen svært bra. Og hvis flere enn bare en brøkdel av oss pruter og klager på prisen, skjer det kanskje noe? Har noen tenkt på hvorfor Malfix kan være opptil 20% billigere enn Maritim, samtidig som Maritim ikke er blandt de dyreste?

 

Mitt nyinnkjøpte ekkolodd Garmin 100 Blue kostet 1100 kroner. Frakt og moms og Postens avgifter kom på 650 kroner, 1750 til sammen. Loddet koster forøvrig 2490 med hekkgiver hos Maritim. 740 kroner spart eller 30% rabatt om du vil. Hadde jeg bestilt flere, hadde frakten blitt tilsvarende mindre. Noe å tenke på for autopilotinnkjøp også? Du behøver jo ikke å dra lenger enn til Sverige.

Har du noen addresser der man kan kjøpe slikt utstyr?

Tenker da på radar, ekkolodd, autopilot etc?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...