R.O Startet 6.August.2015 Del på Facebook Startet 6.August.2015 Et litt "hvor lang er en fisk" spørsmål.. Men interessant å hør om andres erfaring. Selv er jeg vandt med mye sjø i små farkoster, hadde en 27fots seilbåt som 20 åringen, og den tok jeg ut i all slags vær. På en god dag med vindsurfebrett kan det fort bli 3m + bølgehøyde. Har også padlet havkajakk i 2-3 meter. Det er derfor interessant å se hvordan ikke sjøvante mennesker reagerer på relativt liten sjø. Svigerfar innrømmet forrige dagen at han hadde vært drit nervøs på en tur utenfor Arendal i juli. 7-8 ms vind, 0.5m bølger og 20knop innaskjærs. Sist uke fikk vi noen bra hopp og heftige surf i Oslofjorden med kona og barn om bord. Kona sa hun opplevde det som litt skummelt, men stolte på mine vurderinger. (ungene var litt redde 1. dag med båt, men er nå helt fryktløse og vil bare ha mere farlig og høyere bølger.) Det er kanskje litt farlig å bruke erfaring fra brett, kajakk og seilbåt når man kjører en liten skjærgårdsjeep i "stor" sjø...? Er det noen som har opplevd skumle episoder i liten båt. Surf i litt stor medsjø kan oppleves som litt skummelt for noen, da legger båten seg godt over på siden. Men hva er grensen for en moderne 5m båt, klare man å kantre den med litt hard kjøring i litt grov sjø..? Eller er det sånn at man sannsynligvis blir kastet over bord før båten må gi seg... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Med bittelitt større båt var jeg ute i 18 m/s i stor sjø (ut forbi de siste holmene på sørvest landet i SV vind). Landingene ble alt for harde, så gikk inn igjen, ikke gøy å kjøre i 10 knop. Leter etter båt med dyyyyp v bunn. Frykten var å fylle båten i en brytende bølge. Men dette er utenfor komfortsonen for de aller fleste. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Kantre er en ting, verre er om sjøen bryter over båten og fyller den. Spesielt kjedelig om båten ikke er selvlensende eller du må ha fart for å få selvlenser til å virke... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Vi traff en gang en nokså liten bølge litt feil. Fikk den skrått inn mot baugen mens vi hadde ca 26 knop med en 16 fot bowrider. Det var som om båten ble rykket sidelengs og ungene ble nesten kastet ut av setene. Ellers var sjøen rolig. Synes slike overraskelsesbølger er skumlere enn jevne store. De ser man og kan delvis styre seg inn på... Ellers er det skummelt med stor fart i grov sjø hvis man hopper og båten har for stor motor eller feil tyngdepunkt, slik at man lander nærmest på høykant,på motoren... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
chrisrik Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 å kantre skal vel mye til.. men om de bryter og fyller båten blir saken en helt annen. Samme ved surfing, utfordringen tenker jeg er heller at du blir tatt igjen når du ligger litt skjevt. da er hekken lavt i havet og det er kort vei ombord for sjøen. Dreneringshullene er sjelden noe å skryte av,så kommer en bølge ombord tar det lang tid før den er ute igjen. Det er egentlig medsjø i større bølger at jeg er mest på vakt - min er veldig "lav over ræva". Men så har jeg som regel brukbar fart ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Storskarv Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Nesten hva som helst åpen småbåt i størrelsen 16-17 fot kan du være uheldig å få en sjø oppi om det er mye/krapp sjø. Dette kan få katastrofale med hensyn til både fribord og stabilitet. Jeg har ikke sett mange plast eller aluminiums båter som har skikkelig kapasitet på selvlensingen om uhellet er ute. Elektriske pumper og små hull på størrelse med en litt tykk spyleslange er bare en vits om du får en kubikk vann oppi båten din. Anytec er et unntak, disse er utstyrt med 2 heftige drenrør på hver side. Har aldri sett noen andre båter med tilsvarende størrelse på drenering. http://www.frydenbo-marine.com/admin/upload/files/view.aspx?id=4481 Kjører du RIB som har du nok stabilitet og oppdrift nesten uansett... Noen som har erfaringer med å få skikkelig vannfylling med en skjærgårdsjeep? Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Å tømme den kubikken med vann går overraskende fort om du deler en litt stor fender i to og ber de to som ser mest redd ut om å øse med hver sin halvpart. Utrulig hva man får til med rett motivasjon... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 jeg skjønner din problemstilling. Men hva skal du egentlig ut i småbåt etter i dårlig vær!? Tryggeste småbåten jeg har prøvd må være Kværnø 19. Veldig stødig og god i sjøen tross størrelsen, høye rekker og føles veldig trygg.. en konstruksjon med skarp V-bunn i denne størrelsen blir et veldig kompromi, som vil ødelegge egenskaper som fiskebåt om det er det den er tiltenkt. Skal man derimot kun forflytte seg er lavt tyngdepungt og dyp V en stor fordel. Alle dagens produsenter i segmentet kjører vel på kompromi med økt bredde og moderat V. Sønnen har en 11 foter med ganske dyp V og den er fryktelig rank, men skjærer sjøen veldig fint. Er veldig tungdrevet. Ingen båter i segmentet vil klare seg særlig bra ved fylling. men enkelte produsenter har jo flytemidler som gjør at du ikke synker. CE-merking er jo med på å bestemme signifikant bølgehøyde for farkosten.. Men uansett er det vanskelig å sette en maksimum, fordi det er så mange faktorer som spiller inn. strømretning bølgeretning bølgelengde vindretning gammelsjø osv. En sideomentar til Storskarv, det med lensekapasitet og drenering ved fylling er det veldig få som er optatt av ved lystbåtproduksjon. du kan kjøpe deg en båt til 3-4 mill uten at dt finnes så mye som et vantettskott eller lensepumper som står i stil til fyllingsareal til båten.. en hver cabincruiser uten terskler og og med stikkkabin er jo en katatrofe ved fylling. Har hørt folk bli overaska hvor raskt store båter synker ved store hull eller fyllyng pga av andre årsaker. Jeg har vært utaskjærs og innaskjærs langs hele norskekysten i dårlig vær, og en ting er sikkert at jeg er kun ute i småbåt når det er fint sjøvær og trygge utsikter ved lengre turer. En kvalitetsrib med dyp V og sikkelig solid pølse samt voksen motorkraft ville nok vært det optimale om man absoludt skal ferdes i dårlig vær og stor sjø. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Napoli Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Båten tåler sannsynligvis mer enn deg - men det er ikke veldig komfortabelt å prøve å finne den grensen... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
R.O Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 En 5meters båt er selvfølgelig ikke noe utgangspunkt for turer i dårlig vær. Men ofte vil man gjennomføre den planlagte turen selv om det kan blåse litt opp, og følgelig bli litt røft på vei hjem... Innspillet til ketil1 er nok den mest relevante risikoen, litt uheldig kombinasjon av fart, vinkel og bølge. Jeg opplevde en gang at en Pioner 15 fikk noen hundre liter vann inn over baugen i veldig moderat sjø. Det var ikke veldig dramatisk, men en liten partykiller med tanke på at kamera, telefoner og alt lå i bagger på dørken. Min "nye" Yamarin 5010 virker 100 ganger tryggere enn Pioneren, men hvis båten føles trygg kan man fort bli litt overmodig, derfor er det artig å høre litt om andres erfaringer. Ellers så har jeg vel kommet til at rett over planingsterskelen er en idel fart i litt sjø. Baugen litt høyt og treffer bølger relativt mykt.. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 har ikke fått historien,men noen kjenninger var ute i skjørgårdsjeep. fikk en bølge ombord og alle ble relativt skremt. Hvordan det gikk seg til (innaskjærs) er jeg usikker på - men idag fiser de rundt kun på godværsdager i en 21foter med kabin og hardtop... de fikk skrekken, men det gikk bra. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Ternen32 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 hor mye bølger en båt tåler kommer helt an på hvordan man mestrer båten i de forskjellige situasjoner, man må jobbe med sjøen og ha tilstrekkelig motorkraft, de fleste situasjoner oppstår ikke under drift, men i de tilfeller når man av ulike årsaker mister motorkraften. man kan komme langt med en båt på 17 fot selv om det er høy og urolig sjø, men man må mestre elementene i høyere grad en hva man gjør i en større båt. krappe bølger og sterk sidevind og feil manøvrering kantrer like fort en 27 foter som en 17 foter. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Mizar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 (redigert) Jeg er nok selv en "risk-seeker" og synes for eksempel fallskjermhopping må være et fint spenningskick. Men her kommer snusfornuften (livet er herlig, men avstanden mellom liv og død er kortere enn mange tror): Ikke på sjøen. Ikke med unger i båten. Det er jo fint om ungene opplever pappas vurderinger som tryggheten og liker seg i båt. Men ikke for underholdningens skyld, mener nå jeg. Du bør heller lære dem litt om alvoret, så er de bedre rustet når de selv har samme ansvaret for å vurdere risiko! Så til spørsmålet ditt: Du bør aldri utsette deg (og familien) for bølger høyere enn bååten tåler hvis motoren stopper. Hvis båten ligger stille på tvers av en bølge, vil en bølge som er dobbelt så høy som båtens bredde, klare å velte den. You do the math... Redigert 6.August.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mizar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 (redigert) korreksjon: jeg skulle sagt "...En bølge som er like høy som båtens bredde". Right? Redigert 6.August.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
glalaks Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Vi var en kompissgjeng ute med en Nordkapp 600 tror jeg.. Med 150 hk.. Relativt båtvant båtfører. Vi kjørte ut på havet der det er store dønninger vi kunne hoppe i. Når vi hopper over en relativt sværing ser vi neste bølge er veldig krapp og høy, og baugen lander akkurat nederst i bølgedalen.. Vi ser jo at baugen ikke kommer opp fort nok(var 5-6 voksne ombord, 2 i baugen) og bølgen skyller over båten. Den ene i baugen blir med bak og gjennom vindskjermdøra(bowrider). Når vi kommer til oss selv i kaoset er det vann oppunder knærne og mye vann! Men det renner heldigvis ut.. Viste seg senere at det var løsnet en del spant i skrog osv som ble fiksetpå vinteren. Hadde en mistanke da vindskjermdøra ikke passet Helt etter episoden.. Noe vR skjevt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Fortsatte båtføreren å gi gass Glalaks? Ville trodd det tok litt tid å tømme så mye vann? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
benq Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Hva er hensikten med denne tråden, skryte over hvor uforsiktig man er/har vært på sjøen. Jeg synes ikke det er noe å skryte av at man har fylt båten etc.etc. Det viktigeste når man er på sjøen er å bruke "vett og forstand", ulykker har vi nok av i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Fortsatte båtføreren å gi gass Glalaks? Ville trodd det tok litt tid å tømme så mye vann? Vi lå stille en stund og det ble mindre og mindre vann.. Mulig den vannstanden har blitt litt høyere på de årene som er gått siden det skjedde, men vi var Blaute på føttene;) vi kjørte inn etterpå da bølgene var litt i overkant.. Var ikke meninga å skryte av noe men båten tålte jo ikke så mye mere enn dette.. Mulig det var en konstruksjonsfeil.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
R.O Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 Hva er hensikten med denne tråden, skryte over hvor uforsiktig man er/har vært på sjøen. Jeg synes ikke det er noe å skryte av at man har fylt båten etc.etc. Det viktigeste når man er på sjøen er å bruke "vett og forstand", ulykker har vi nok av i Norge. Det var overhode ikke hensikten. Snarere tvert imot. Lære litt av andres feil og erfaringer, så kan man bli en enda tryggere båtfører. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Hva er hensikten med denne tråden, skryte over hvor uforsiktig man er/har vært på sjøen. Jeg synes ikke det er noe å skryte av at man har fylt båten etc.etc. Det viktigeste når man er på sjøen er å bruke "vett og forstand", ulykker har vi nok av i Norge. Det finnes i hovedsak to typer mennesker, de som søker det trygge og de som utfordrer grensene. Jeg er definitivt i siste kategori. Jeg vil vite hvor grensene går, og ha kunnskap til å mestre dårlig vær. Hva gjør du hvis du blir overrasket over dårlig vær hvis du aldri har prøvd? Jeg mener tråden har sin berettigelse da flere beskriver hva som har gått galt. Da vet andre hva man skal se etter og kanskje unngå å fylle båten med vann (og sørge for at båten har gode selvlensere). Jeg håper flere kan beskrive turer i dårlig vær der noe har gått galt, så kan jeg vurdere egne tiltak før jeg havner i en tilsvarende situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 har rib og det kommer sjelden noe særlig ombord. men rundt senja i sommer med 10 sekundmeter fra nord nordvest ble det endel sjø. mens vi lå på været og vurderte om vi skulle gidde fortsette så rakk jeg ikke falle ned en bølgedal før neste bølge kom og skylte over baugen. min egen feil at det skjedde - skulle hatt mer fart. men selv om mengden som kom ombord ikke virket stor, så var det ganske mange liter som havna på dørken. Vi valgte å snu og vente til det roa seg litt. Var en lang og utsatt etappe, med få nødhavner vi hadde foran oss. Begrensa hvor lenge det er gøy å hoppe sånn, for ikke å snakke om styret det blir dersom man mister motorkraft eller styring under sånne forhold. Så det er ikke tvil om at dersom sjøen er slik at du ikke rekker å falle ned av bølgen før neste kommer i lav fart - så må båtfører ikke feige ut og trekke av gassen dersom bølgen plutselig ble større enn planlagt. Da blir det fort vått ombord. Dette er heller ikke en skrytepost... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
_Torgeir Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Greit å kunne utfordre båt og fører litt av og til spør du meg, men kanskje ikke med unger om bord. Er vel eneste måten å få erfaring med hvordan båten oppfører seg i forskjellige situasjoner. Blir som å kjøre bil og aldri har prøvd å "sladde" litt på snøen. :) Greit å vite hva som skjer når første ufrivillige sladden kommer. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 [...] så må båtfører ikke feige ut og trekke av gassen dersom bølgen plutselig ble større enn planlagt. Da blir det fort vått om bord[...] Nå er det ikke opp til båtfører å bryte fysikken heller, litt frisk bris og kanskje også en middels kuling bør gå bra med de fleste farkoster om båtfører vet hva han driver med, men det finnes en grense som alle sjøfarende bare må forholde seg til. Den går enkelt fortalt ut på er hvor en brytende bølge er i stand til å velte båten, er du på tvers av bølgene er tommelfingerregelen at bølger omtrent så høye som bredden av båten, kjører du med/mot bølgene er det bølger omtrent like høye som båtens lengde men dette er ikke eksakt og veldig avhengig av båtens utforming, men er de største skumskavlene store nok til å kunne gjemme båten din sier det seg selv at du er i trøbbel om du befinner deg akkurat inne i en slik en. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 En åpen skjærgårdsjeep har evig nok med en frisk bris utaskjærs etter min mening.. Klart du kan tømme en selvlenser om du skulle gå en fylling, men hvor mange unger er du villig til å satse i slengen? Anyhow kan du ikke sammenligne en 27 fots seilbåt med en 16-17 fots åpen båt., Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lingefan Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Det handler vel mest om krappe bølger og vind. Både 6 og 10 meter bølger har ingenting å si dersom de er slakke og runde. Men skarpe bølger som blåser av toppene osv har jeg satt min grense på 10-12. Dvs 6-7 på værmeldingen. Det hender været er litt mer vindfull enn værmeldingen tilsier. Kjørte rundt Færder i fjor og skulle få 6 sekundmeter rett i mot, noe vi vurderte som greit. Men da det tydeligvis var 10-11 litt skrått forfra (sjekket været som var etterpå) merket vi det godt. Ved 5 knops kjøring mot bølgene slo et par bølger opp på dekk og den ene skylte over dekket og vindskjermen og vi fikk oss en saltvannsskyld. Båten er 27 fot og meget god i sjøen. Den klarte fint å ligge i forsiktig plan. Min grense går når jeg ikke finner det forsvarlig å ligge i plan. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.