Jump to content

Hvor mye sjø tåler en 16-17 foter..


R.O

Recommended Posts

Et litt "hvor lang er en fisk" spørsmål.. Men interessant å hør om andres erfaring. Selv er jeg vandt med mye sjø i små farkoster, hadde en 27fots seilbåt som 20 åringen, og den tok jeg ut i all slags vær. På en god dag med vindsurfebrett kan det fort bli 3m + bølgehøyde. Har også padlet havkajakk i 2-3 meter. Det er derfor interessant å se hvordan ikke sjøvante mennesker reagerer på relativt liten sjø. Svigerfar innrømmet forrige dagen at han hadde vært drit nervøs på en tur utenfor Arendal i juli. 7-8 ms vind,  0.5m bølger og 20knop innaskjærs. Sist uke fikk vi noen bra hopp og heftige surf i Oslofjorden med kona og barn om bord. Kona sa hun opplevde det som litt skummelt, men stolte på mine vurderinger. (ungene var litt redde 1. dag med båt, men er nå helt fryktløse og vil bare ha mere farlig og høyere bølger.)

 

Det er kanskje litt farlig å bruke erfaring fra brett, kajakk og seilbåt når man kjører en liten skjærgårdsjeep i "stor" sjø...? Er det noen som har opplevd skumle episoder i liten båt. Surf i litt stor medsjø kan oppleves som litt skummelt for noen, da legger båten seg godt over på siden. Men hva er grensen for en moderne 5m båt, klare man å kantre den med litt hard kjøring i litt grov sjø..? Eller er det sånn at man sannsynligvis blir kastet over bord før båten må gi seg...

Link to post

Med bittelitt større båt var jeg ute i 18 m/s i stor sjø (ut forbi de siste holmene på sørvest landet i SV vind). Landingene ble alt for harde, så gikk inn igjen, ikke gøy å kjøre i 10 knop. Leter etter båt med dyyyyp v bunn. Frykten var å fylle båten i en brytende bølge. Men dette er utenfor komfortsonen for de aller fleste.

Link to post

Vi traff en gang en nokså liten bølge litt feil. Fikk den skrått inn mot baugen mens vi hadde ca 26 knop med en 16 fot bowrider. Det var som om båten ble rykket sidelengs og ungene ble nesten kastet ut av setene. Ellers var sjøen rolig. Synes slike overraskelsesbølger er skumlere enn jevne store. De ser man og kan delvis styre seg inn på...

Ellers er det skummelt med stor fart i grov sjø hvis man hopper og båten har for stor motor eller feil tyngdepunkt, slik at man lander nærmest på høykant,på motoren...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

å kantre skal vel mye til.. men om de bryter og fyller båten blir saken en helt annen.

Samme ved surfing, utfordringen tenker jeg er heller at du blir tatt igjen når du ligger litt skjevt. da er hekken lavt i havet og det er kort vei ombord for sjøen.

 

Dreneringshullene er sjelden noe å skryte av,så kommer en bølge ombord tar det lang tid før den er ute igjen.

 

Det er egentlig medsjø i større bølger at jeg er mest på vakt - min er veldig "lav over ræva". Men så har jeg som regel brukbar fart ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Nesten hva som helst åpen småbåt i størrelsen 16-17 fot kan du være uheldig å få en sjø oppi om det er mye/krapp sjø. Dette kan få katastrofale med hensyn til både fribord og stabilitet. Jeg har ikke sett mange plast eller aluminiums båter som har skikkelig kapasitet på selvlensingen om uhellet er ute. Elektriske pumper og små hull på størrelse med en litt tykk spyleslange er bare en vits om du får en kubikk vann oppi båten din. Anytec er et unntak, disse er utstyrt med 2 heftige drenrør på hver side. Har aldri sett noen andre båter med tilsvarende størrelse på drenering. http://www.frydenbo-marine.com/admin/upload/files/view.aspx?id=4481

Kjører du RIB som har du nok stabilitet og oppdrift nesten uansett...

 

Noen som har erfaringer med å få skikkelig vannfylling med en skjærgårdsjeep?

Link to post

jeg skjønner din problemstilling. Men hva skal du egentlig ut i småbåt etter i dårlig vær!?  Tryggeste småbåten jeg har prøvd må være Kværnø 19. Veldig stødig og god i sjøen tross størrelsen, høye rekker og føles veldig trygg.. en konstruksjon med skarp V-bunn i denne størrelsen blir et veldig kompromi, som vil ødelegge egenskaper som fiskebåt om det er det den er tiltenkt. Skal man derimot kun forflytte seg er lavt tyngdepungt og dyp V en stor fordel. Alle dagens produsenter i segmentet kjører vel på kompromi med økt bredde og moderat V. Sønnen har en 11 foter med ganske dyp V og den er fryktelig rank, men skjærer sjøen veldig fint. Er veldig tungdrevet.

Ingen båter i segmentet vil klare seg særlig bra ved fylling. men enkelte produsenter har jo flytemidler som gjør at du ikke synker.

CE-merking er jo med på å bestemme signifikant bølgehøyde for farkosten..  Men uansett er det vanskelig å sette en maksimum, fordi det er så mange faktorer som spiller inn. strømretning bølgeretning bølgelengde vindretning gammelsjø osv.  En sideomentar til Storskarv, det med lensekapasitet og drenering ved fylling er det veldig få som er optatt av ved lystbåtproduksjon. du kan kjøpe deg en båt til 3-4 mill uten at dt finnes så mye som et vantettskott eller lensepumper som står i stil til fyllingsareal til båten.. en hver cabincruiser uten terskler og og med stikkkabin er jo en katatrofe ved fylling. Har hørt folk bli overaska hvor raskt store båter synker ved store hull eller fyllyng pga av andre årsaker.

 

Jeg har vært utaskjærs og innaskjærs langs hele norskekysten i dårlig vær, og en ting er sikkert at jeg er kun ute i småbåt når det er fint sjøvær og trygge utsikter ved lengre turer.

 

En kvalitetsrib med dyp V og sikkelig solid pølse samt voksen motorkraft ville nok vært det optimale om man absoludt skal ferdes i dårlig vær og stor sjø.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

En 5meters båt er selvfølgelig ikke noe utgangspunkt for turer i dårlig vær. Men ofte vil man gjennomføre den planlagte turen selv om det kan blåse litt opp, og følgelig bli litt røft på vei hjem... Innspillet til ketil1 er nok den mest relevante risikoen, litt uheldig kombinasjon av fart, vinkel og bølge.  

 

Jeg opplevde en gang at en Pioner 15 fikk noen hundre liter vann inn over baugen i veldig moderat sjø. Det var ikke veldig dramatisk, men en liten partykiller med tanke på at kamera, telefoner og alt lå i bagger på dørken. Min "nye" Yamarin 5010 virker 100 ganger tryggere enn Pioneren, men hvis båten føles trygg kan man fort bli litt overmodig, derfor er det artig å høre litt om andres erfaringer.

 

Ellers så har jeg vel kommet til at rett over planingsterskelen er en idel fart i litt sjø. Baugen litt høyt og treffer bølger relativt mykt..

Link to post

hor mye bølger en båt tåler kommer helt an på hvordan man mestrer båten i de forskjellige situasjoner, man må jobbe med sjøen og ha tilstrekkelig motorkraft, de fleste situasjoner oppstår ikke under drift, men i de tilfeller når man av ulike årsaker mister motorkraften. 

man kan komme langt med en båt på 17 fot selv om det er høy og urolig sjø, men man må mestre elementene i høyere grad en hva man gjør i en større båt. krappe bølger og sterk sidevind og feil manøvrering kantrer like fort en 27 foter som en 17 foter.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Jeg er nok selv en "risk-seeker" og synes for eksempel fallskjermhopping må være et fint spenningskick.

Men her kommer snusfornuften (livet er herlig, men avstanden mellom liv og død er kortere enn mange tror):

 

Ikke på sjøen. Ikke med unger i båten. Det er jo fint om ungene opplever pappas vurderinger som tryggheten og liker seg i båt. Men ikke for underholdningens skyld, mener nå jeg. Du bør heller lære dem litt om alvoret, så er de bedre rustet når de selv har samme ansvaret for å vurdere risiko!

 

Så til spørsmålet ditt: Du bør aldri utsette deg (og familien) for bølger høyere enn bååten tåler hvis motoren stopper.

Hvis båten ligger stille på tvers av en bølge, vil en bølge som er dobbelt så høy som båtens bredde, klare å velte den.

 

You do the math...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Vi var en kompissgjeng ute med en Nordkapp 600 tror jeg.. Med 150 hk.. Relativt båtvant båtfører. Vi kjørte ut på havet der det er store dønninger vi kunne hoppe i. Når vi hopper over en relativt sværing ser vi neste bølge er veldig krapp og høy, og baugen lander akkurat nederst i bølgedalen.. Vi ser jo at baugen ikke kommer opp fort nok(var 5-6 voksne ombord, 2 i baugen) og bølgen skyller over båten. Den ene i baugen blir med bak og gjennom vindskjermdøra(bowrider). Når vi kommer til oss selv i kaoset er det vann oppunder knærne og mye vann! Men det renner heldigvis ut..

 

Viste seg senere at det var løsnet en del spant i skrog osv som ble fiksetpå vinteren. Hadde en mistanke da vindskjermdøra ikke passet Helt etter episoden.. Noe vR skjevt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Fortsatte båtføreren å gi gass Glalaks?

Ville trodd det tok litt tid å tømme så mye vann?

Vi lå stille en stund og det ble mindre og mindre vann.. Mulig den vannstanden har blitt litt høyere på de årene som er gått siden det skjedde, men vi var Blaute på føttene;) vi kjørte inn etterpå da bølgene var litt i overkant..

 

 

Var ikke meninga å skryte av noe men båten tålte jo ikke så mye mere enn dette.. Mulig det var en konstruksjonsfeil..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hva er hensikten med denne tråden, skryte over hvor uforsiktig man er/har vært på sjøen. Jeg synes ikke det er noe å skryte av at man har fylt båten etc.etc. Det viktigeste når man er på sjøen er å bruke "vett og forstand", ulykker har vi nok av i Norge.

 

Det var overhode ikke hensikten. Snarere tvert imot. Lære litt av andres feil og erfaringer, så kan man bli en enda tryggere båtfører.

Link to post

Hva er hensikten med denne tråden, skryte over hvor uforsiktig man er/har vært på sjøen. Jeg synes ikke det er noe å skryte av at man har fylt båten etc.etc. Det viktigeste når man er på sjøen er å bruke "vett og forstand", ulykker har vi nok av i Norge.

Det finnes i hovedsak to typer mennesker, de som søker det trygge og de som utfordrer grensene. Jeg er definitivt i siste kategori. Jeg vil vite hvor grensene går, og ha kunnskap til å mestre dårlig vær. Hva gjør du hvis du blir overrasket over dårlig vær hvis du aldri har prøvd?

 

Jeg mener tråden har sin berettigelse da flere beskriver hva som har gått galt. Da vet andre hva man skal se etter og kanskje unngå å fylle båten med vann (og sørge for at båten har gode selvlensere). Jeg håper flere kan beskrive turer i dårlig vær der noe har gått galt, så kan jeg vurdere egne tiltak før jeg havner i en tilsvarende situasjon.

Link to post

har rib og det kommer sjelden noe særlig ombord.

men rundt senja i sommer med 10 sekundmeter fra nord nordvest ble det endel sjø. mens vi lå på været og vurderte om vi skulle gidde fortsette så rakk jeg ikke falle ned en bølgedal før neste bølge kom og skylte over baugen. min egen feil at det skjedde - skulle hatt mer fart. men selv om mengden som kom ombord ikke virket stor, så var det ganske mange liter som havna på dørken.

 

Vi valgte å snu og vente til det roa seg litt. Var en lang og utsatt etappe, med få nødhavner vi hadde foran oss. Begrensa hvor lenge det er gøy å hoppe sånn, for ikke å snakke om styret det blir dersom man mister motorkraft eller styring under sånne forhold.

 

Så det er ikke tvil om at dersom sjøen er slik at du ikke rekker å falle ned av bølgen før neste kommer i lav fart - så må båtfører ikke feige ut og trekke av gassen dersom bølgen plutselig ble større enn planlagt. Da blir det fort vått ombord.

 

Dette er heller ikke en skrytepost...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Greit å kunne utfordre båt og fører litt av og til spør du meg, men kanskje ikke med unger om bord. Er vel eneste måten å få erfaring med hvordan båten oppfører seg i forskjellige situasjoner.

Blir som å kjøre bil og aldri har prøvd å "sladde" litt på snøen. :)  Greit å vite hva som skjer når første ufrivillige sladden kommer.

Link to post

[...] så må båtfører ikke feige ut og trekke av gassen dersom bølgen plutselig ble større enn planlagt. Da blir det fort vått om bord[...]

Nå er det ikke opp til båtfører å bryte fysikken heller, litt frisk bris og kanskje også en middels kuling bør gå bra med de fleste farkoster om båtfører vet hva han driver med, men det finnes en grense som alle sjøfarende bare må forholde seg til. Den går enkelt fortalt ut på er hvor en brytende bølge er i stand til å velte båten, er du på tvers av bølgene er tommelfingerregelen at bølger omtrent så høye som bredden av båten, kjører du med/mot bølgene er det bølger omtrent like høye som båtens lengde men dette er ikke eksakt og veldig avhengig av båtens utforming, men er de største skumskavlene store nok til å kunne gjemme båten din sier det seg selv at du er i trøbbel om du befinner deg akkurat inne i en slik en.

Link to post

Det handler vel mest om krappe bølger og vind. Både 6 og 10 meter bølger har ingenting å si dersom de er slakke og runde. Men skarpe bølger som blåser av toppene osv har jeg satt min grense på 10-12. Dvs 6-7 på værmeldingen. Det hender været er litt mer vindfull enn værmeldingen tilsier.

 

Kjørte rundt Færder i fjor og skulle få 6 sekundmeter rett i mot, noe vi vurderte som greit. Men da det tydeligvis var 10-11 litt skrått forfra (sjekket været som var etterpå) merket vi det godt. Ved 5 knops kjøring mot bølgene slo et par bølger opp på dekk og den ene skylte over dekket og vindskjermen og vi fikk oss en saltvannsskyld. Båten er 27 fot og meget god i sjøen.

 

Den klarte fint å ligge i forsiktig plan. Min grense går når jeg ikke finner det forsvarlig å ligge i plan.

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...