Amund Myren Startet 6.August.2015 Del på Facebook Startet 6.August.2015 Hei Har ett spørsmål angående saga 20. Vi skal selge den å vi har prøvd i hele vår/sommer å få solgt den. Den ligger på finn å på fb men får ikke noe tilbakemelding. Dette er en saga 20 mod 73 med en sole 29hk motor som har gått 413t pris 49,000.- Det eg lurer på om noen kan gji meg tips om kos vi skal selge den? på forhans takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Du har ikke en link til finn-anonsen, vell? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Harald83 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Går ut i fra at det er denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=59242945 Mine umiddelbare tanker er: - Bildene er litt dårlige - Ingen bilder av skroget under vannlinje - Ser rimelig sliten ut innvendig Nå kan det ta noe lenger tid å selge en båt i nord enn indre-Oslofjord, men siden du ikke har fått noen henvendelser så kan det tyde på at prisen er for høy. Jeg ville vasket båten og tatt noen bedre bilder før jeg eventuelt satt ned prisen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Et lite stalltips etter og ha sett bildene er grundig vask og oppshining ( overalt) Samt nye bilder. Eller er pris alltid et moment.. Sitér dette innlegget Link to post
Amund Myren Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 å ja Harald det er den båten ja.Bildene kunne kansje vært litt bedre men synes det er rart med att det ikke er noen inntrese. Vi startet på en pris på 55 å grunnen syns til den prisen så var det en motor som et så ny å med flaps som nylig er montert.Vi sette den ned i mai å håpet på mere tilbakemeldinger.til ingen nytte Men er prisen så feil med motor å flaps da? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 (redigert) Båten må skinne så god den er - den må være ryddet, satt i stand og rengjort skikkelig. Man selger båtdrømmen til kjøperen. Da må ting se fint ut. Unnskyld ærlighten - men jeg fikk ikke lyst til å gå ombord i den båten med skittent motorrom og et nedsausa kokeapparat Redigert 6.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amund Myren Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 Ja skjønner det☺ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Det står ingenting om hvor ny motoren egentlig er, kun timetall. Og flapsen er ikke noe stort salgsargument. Med den prisnedganges som har vært på små eldre snekker de siste årene, tviler jeg sterkt på om du vil få over 39.000,- for denne. Kanskje til og med enda litt mindre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hekkbølgen Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Jeg er vel enig men index at prisen kanskje er litt høy. Det at motoren er ny har dessverre mindre å si i en 40 år gammel båt. Det sies vel at skifter man motor i gamle båter får man ikke de pengene igjen ved evt salg. Man får det igjen hvis man skal ha båten i kanskje 10 år. La oss si at selve båten uten motor er verdt 20.000 også setter man inn en ny motor til 40.000, så er ikke båten verdt 60.000. Sammenliknet andre Saga 20" så er din mer lett solgt og kanskje litt mer verdt pga av nyere motor kontra de med motor fra byggeåret, men ikke noe mer. Må si meg enig med de fleste over her at båten må skrubbes og vaskes skikkelig. Tenk deg visning på et hus. Der pusses og vaskes det før visning og bildetaking. Ingen grunn til ikke å gjøre det samme med en båt. Annen ting er den type båt i ditt geografiske område kanskje har et mye mindre marked. Annet er bilder og gode biler av alt teknisk ved båten. Oversiktsbilder og nærbilder. Og kun et bilde av hver detalj. Ser noen har 4 bilder av eks babord skuteside, men ingen av motoren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Amund Myren Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 Tusen takk for gode svar☺ Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 (redigert) Før i tiden var jeg ivrig med å gå på bilauksjoner, da det var ganske nytt. Auksjonarius fortalte t de hadde tatt en bil gjennom uvasketog noterte høyeste bud, som var under selgerens minstepris. Deretter tok et team seg av bilen og vasket, shinet og polerte den. Det var altså kun utseendet som ble bedre. Så ble bilen kjørt gjennom auksjonen en gang til. Solgt! Da gikk høyeste bud, med samme forsamlingen på auksjonen, opp med 3000! Dette var på sytti-tallet, og til sammenligning kjøpte jeg en 8 år gammel Simca 1501 Speciale for 2000,-. Trengte bare å polere den, og hadde fin bil i mange år etterpå. Så forskjellen mellom polert bil og skitten bil gjorde mye med prisen! Dette er ikke noe annerledes nå til dags, jeg vil heller si at folk flest ser mer på utseendet enn før. Du har jo en søt liten snekke til salgs, som er en liten godbit synes jeg -kanskje for en familie som skal ha noe enkelt og billig til å kose seg på sjøen med. Sannsynligvis ser de etter en førstegangs båt, før tre-fots syken setter inn. Tenk litt mer over hvem som skal få lyst på denne lille snekka- og at det kanskje er mor som bestemmer, etter at pappa har funnet din båt og kanskje lanserer den som et forslag til et kjøp for resten av familien, noe som kan være starten på å prøve ut båtlivet litt, uten å sprenge budsjettet? Da må de få noe som krever minst mulig innsats. Minstekravet er, som mange andre sier, at båten er ren! Hvis bildene er skarpe og fine blir det også tydelig hvor enkelt de kan komme i gang med å kose seg, ved å kjøpe nettopp din båt. Her ville jeg ikke undervurderet mulighetene til å få en god pris. kanskje mer enn du har satt. Du får nok godt betalt for tiden som går med til å vaske og rydde, ja. Det står jo og faller på om kjøperen ser et problem, eller om de ser svaret på båtdrømmen når de ser på bildene. Jeg gjentar vel hva alle andre sier her. -Så spørs det vel også litt om den rette kjøpere er langt unna der båten ligger også, selvfølgelig. Redigert 6.August.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Gert84 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Nesten helt dødt hos meg å.. http://www.finn.no/60429593 Startet på 70000.. trur motoren skremmer folk lit..? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Bensinmotor... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
finnmarken Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Som flere har vært inne på så må du vaske, polere og rydde. Prisen? Vet ikke om prisen skremmer folk, men det hjelper ikke om båten er billig om det ikke ser ut. Jeg hadde selv kona med og så på en båt en gang. Hun snudde umiddelbart da hun så tørre brødskiver fra året før og inntørket leverpostei. Møkkete var den også overalt. Prisen var lav og motoren kun to år, men det reflekterte hun overhode ikke over. Båten var stygg og ekkel. Jeg så et potensial i båten, men det hjalp ikke mye når kona ikke engang ville være ombord. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Ja, ryddig reint og vasket er alfa og omega. Eit skittent salgsobjekt skremmer bort dei aller fleste kjøpere. Bruker du en dag eller to til å få båten til å skine frå topp til tå, så skal du ikkje sjå bort fra at du klarer å selge båten til rundt det du forlanger. Nyere motor tiltrekker seg en del fleire kjøpere, så det burde ikkje vært spesielt vanskelig å få solgt. Men den er nok meir tungsolgt i nord enn om den hadde vært på Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Og få solgt båt nå er tydeligvis ikke lett. Vi prøver å selge vår for 2x3 fotsyken (som det ikke finnes kjent vaksine mot). Båten er forholdvis ny, Scand Baltic HT 2004 med Yanmar290 6LPA, topp utstyrt. Men interessen er laber. Gidder ihvertfall ikke å selge henne (båten altså) til skambud. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?editAd=true&finnkode=61720015 Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Jeg hadde kjøpt den, men har ikke råd til så mye. Ser derfor på 90 og 80 talls balticer, virker som om båter over 300000 er ganske tungsolgte for tiden, følger markedet ivrig. Solgte min egen båt på dagen på finn. 7 som ville på visning. Den første tok den. Priset den ned 20000 til 110000 i forhold til det jeg ga for den for 4 år siden, bruke et par helger på shining og polering, så studerte jeg hvordan andre på finn hadde tatt bilder (vinkler). Raskt salg var nok et resultat av pris, bilder og at den ligger i Oslo. Bildene hadde nok vært enda bedre i solskinn og med et par fine puter, men ren og pen og skinnende var den. Skal legges til at alle bildene ble beskjært og fargene stilt inn mha Picasa (gratis software) så hvitt ser skinnende hvitt ut, og treverket ser mindre gult ut enn det ofte blir på bilder. http://www.finn.no/56964690 Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Catch22 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Fine bilder Whisky. Rent og pent, oppdekking med et par kaffekopper så en kan se for seg en selv sitte der og kose seg er fint. Grattis med salget Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Det finnes "alltid" kjøpere. Forblir ting usolgt så er det for dyrt. Enkelt og greit. Dersom skambud er einaste bud, så er det gode sjanser for at det budet er riktig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bok2 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 For ganske nøyaktig ett år siden la jeg inn følgende svar i denne tråden: Som kjøper så legger jeg godt merke til følgende: - En velstrukturert annonse er mer behagelig å lese. Hvis man skal ha en oppramsing av utstyr, ta den punktvis. Et åtte linjers avsnitt fullt av diverse mer og mindre ukurante ord, parenteser, årstall og navn på fabrikanter, kun separert med komma, er rett og slett slitsomt å lese - Et bilde sier mer enn tusen ord. Overraskende mange unnlater å ta bilder som viser alle sider ved båten - svært mange har faktisk bare bilder fra utsiden av båten... Ser jeg et bilde av en båt hvor det mangler foto av en av kabinene (eller motorrom, eller flybridge, eller toalett, eller...) så er det lett for å tenke at "her prøver selger bevisst å utelate noe". Det gjør det straks mye mindre interessant å bruke tid på å ta båten i selvsyn - spesielt hvis man må reise langt - Rydd og vask båten før bildene tas! Et bilde av en båt hvor det ligger dyner, leketøy, hårbørster, fat, bestikk, glass, bøtter etc. og slenger, får båten til å fremstå som uryddig. Og hvis selger ikke bryr seg om at båten får en bra presentasjon, hvorfor skal man da ha tillit til at selger i sin eie har brydd seg med å ta godt vare på båten? - De fleste eiendomsmeglere sørger for at bildene som tas av eiendommen ikke inneholder flere "løse" gjenstander (brødristere, miksmastere, leketøy, overpyntede stuebord etc). Det samme vil jeg mene burde gjelde for gode båtbilder: For mange elementer i bildet er rett og slett forstyrrende. Hjemmekoselig for noen kan være lite koselig for andre. Jeg tror nok personlig at båter er tyngre å selge i år enn i fjor. I fjor hadde vi en ganske bra sommer å hvile oss på værmessig, vi som solgte på sensommeren og høsten. I år har sommeren vært så som så - i hvert fall i Sør-Norge. Dette blir jo gjetning, men jeg innbiller meg at været faktisk har litt å si for interessen i markedet. Så skal jeg tillate meg å gå litt off-topic: Jeg er fortsatt selv på leting etter en båt, men har ikke vært så aktiv, må jeg innrømme. Når det er sagt, så forbauser det meg at enkelte selgere ennå ikke har tatt inn over seg at markedet ser annerledes ut enn det gjorde for syv-åtte år siden. Det snakkes mye om skambud, men i en slik diskusjon skal vi ikke glemme at finn.no flommer over med skampriser også. Jeg tror nok dette kan slå tilbake på selgerne selv: mange kjøpere (meg selv inkludert) har avgrensninger i søket som gjør at priser utenfor det intervallet man leter etter ikke vil dukke opp. Andre vil kanskje se annonsene dukke opp, men gidder ikke kontakte selger. Derfor tror jeg at det beste man kan gjøre, er å sette en fornuftig pris og ikke satse på at en tilfeldig naiv kjøper skal komme og gjøre en rik - det finnes nemlig svært få slike kjøpere. PS! Her siktet jeg ikke til trådstarters snekke, bare et generelt sukk fra en midlertidig landkrabbe... Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) Hei, hva er "dommen" for denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?editAd=true&finnkode=62164002 Vi har kostet på båten mye og mener båten, med ny motor, er verdt prisen. Og vi er ikke nødt til å selge - da beholder vi heller båten og har det bra med det. Selv om plan A er seilbåt. Men interessant å høre andres mening om annonse, pris og annet. Redigert 7.August.2015 av Tjorven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Etter min mening. Er prisen for stiv. Man får desverre ikke igjen pengene man legger i en eldre båt. Men blir jo lettere å selge da Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
BingoBonzo Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Kan jo gi min annonse som eksempel (båten er ikke solgt enda), men har fått gode tilbakemeldinger på annonse og mer enn 6 visninger på båten + flere som skal se på den. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57827537 Har 9000 visninger på finn, mange som har lagret, og mye interesse. Hvorfor? Mange gode bilder, ting ser ryddig ut, god tekst som forklarer hvorfor akkurat du skal kjøpe båten (dette kan diskuteres da enkelte jeg har snakket med synes det er for mye tekst), og ikke minst fokus på hvorfor din bedre halvdel/unger vil trives i denne båten. Hvorfor er ikke båten solgt enda? 1. Alle andre skal selge sin egen båt først 2. Vi har vært på båtferie og har ikke hatt anledning til å treffe alle som er interessert 3. $ Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Danske Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Vet ikke om dette hjælper. Fik ca. 1100 hits på min. 170 hadde set den mer end en gang. Og det ble til to visninger og et bytte med en fin seilbåt. 3 uker tok det. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61669338&ref=ads&myad=61669338 Forsøgte å gjøre den strøken og ren. Vise et par hyggelige bilder fra sommeren. Og til sidst lagde ind søgeord i bunden. Oppdatert annonce stort set dagligt. Skiftet hovedbilledet ofte. Endte med å gjøre udslaget at jeg påtog meg levering. Det kan du overveje ...vask og shine som det er skrevet, bilder der ikke sir "her må du jobbe før du kan koste deg". Og så "kan leveres i område xxx" (For 4-5000 kan du levere den 250km borte). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Kan jo gi min annonse som eksempel (båten er ikke solgt enda), men har fått gode tilbakemeldinger på annonse og mer enn 6 visninger på båten + flere som skal se på den. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57827537 Har 9000 visninger på finn, mange som har lagret, og mye interesse. Hvorfor? Mange gode bilder, ting ser ryddig ut, god tekst som forklarer hvorfor akkurat du skal kjøpe båten (dette kan diskuteres da enkelte jeg har snakket med synes det er for mye tekst), og ikke minst fokus på hvorfor din bedre halvdel/unger vil trives i denne båten. Hvorfor er ikke båten solgt enda? 1. Alle andre skal selge sin egen båt først 2. Vi har vært på båtferie og har ikke hatt anledning til å treffe alle som er interessert 3. $ Du missforstår litt. Anntall visninger telles når annonsa åpnes. På det tidspunktet har ennå ingen sett teksten. Eg synest du hadde alt for mye tekst som tar fokus frå fakta. To år siden var uoffesiell snittvisning ved salg rett under 2000. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.