Jump to content

Hvordan få solgt båten?

Amund Myren

Recommended Posts

Det er jo helt ville priser på et par av eksemplene her. 49000 for en saga 20, har det noensinne skjedd? Den kostet vel ikke det ny engang, og har så vidt jeg vet aldri vært oppe i sånne priser siden heller. De høyeste prisene på den var vel rundt 45000 på 90 tallet. 375000 for en tresfjord 29 fra 1984, er den fyllt med gull eller?  En lur ting å gjøre når man skal sette pris er å sjekke hva annet man får for den prisen man tenker på. For 50000 får man en ganske mye fetere båt enn en saga 20, og for 375000 kan man få noe ganske annet enn en sur gammal tresfjord. Beklager å skuffe disse eierene, men disse er desverre helt håpløst priset. Den sagaen tviler hjeg sterkt på at noen der ute kunne tenke seg å gi mer enn 15000 for, og den tresfjorden tipper jeg til max 180000. Lykke til med salget! :)

Jeg tror Bertramsen over er inne på noe her. Jeg skal kjøpe båt og har studert båtmarkedet nøye siden i vår. Jeg tror mange gamle båter (fra 70 og 80-tallet) er priset alt for høyt. Det pøses stadig ut nye båter til en bra pris og båter som er 5-10 år eldre ligger en del under i pris. Synd og si det, men Gamle båter fra 70-80 årene er umoderne og ukurante og skal noen kjøpe disse må prisen være veldig bra.

I tillegg er nok markedet i år preget av den dårlige sommeren og dette betyr færre kjøpere kan konkurrere om flere båter. I tillegg har nok denlave oljeprisen og lav vekst i økonomien fått folk til å sitte på gjerdet.

For et par år solgte jeg seilbåten min på 24 fot. Jeg kjøpte denne for 70.000 i 2007. Det måtte gå et par sesonger for å justere ned mine forventninger til pris når jeg solgte. Startet på 50.000 og gikk vel ned til 35.000 første sesongen. Andre sesongen startet jeg på 30.000 og endte med å selge den for 15.000 for jeg ikke gadd å la den ligge ute lenger. Jeg dumpet prisen.

Jeg kjøpte nettopp en 17fot hurrycane med 1993mod 85yamaha  og registrert henger til 21tusen. Dette er jo en gammel båt fra 80tallet? og den trenger såklart noe kjærlighet for å bli bra igjen men alt fungerer. fikk og med en nawman av ukjent årgang som også fungerer utmerket. og kalesjen var sydd opp og byttet vinduer i. Når jeg trålet markedet ellers for båter i den prisklassen så var alle båter ellers overpriset. ellers så kunne jeg kanskje ha fått meg en åpen båt med 9,9 påhenger og henger til den prisen noe som var uaktuelt for meg da. Dette er i nord-norge så markedet er noe mindre en sør i landet men det er fortsatt kjøpers marked i hele landet da det er mye båter på bruktmarkedet. da noen velger å legge ut en båt som ikke er ryddet/vasket og i tillegg overpriser den så får dem ikke solgt.

Redigert av crazymm (see edit history)

www.scooterforum.no

Angående den "sure gamle Tresfjorden": Den har ny motor, gir og propellanlegg til ca. 200 000 fra i fjor. At den da skal ha samme pris som en tilsvarende modell som har en 30 år gammel motor er jeg ikke enig i. I tillegg er båten generelt i svært bra stand og modernisert bl.a med en generøs badeplattform. Prisene varierer veldig på samme modell ut fra teknisk stand, modernisering og utstyr, og denne bør være i det øvre sjikt blant disse båtene. Mener nå jeg.

Poenget er at en kan få en langt nyere, mer moderne og praktisk båt til en lavere pris enn hva enkelte tror de kan få for sin 70-80-talsbåt. Båtmarkedet er ikke som tidligere. Det lingner mer og mer på bilmarkedet og der vil en bil fra 70-80 tallet være nedskrevet til null evt om man er heldig kan få 10-20 tusen kroner for objektet. Her er et eksempel på hva en får for en båt fra 2000 tallet:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60123998&length_feet_from=27&length_feet_to=30&price_from=330000&price_to=390000&year_from=1995&sort=0&ref=fas

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61402789&length_feet_from=27&length_feet_to=30&price_from=330000&price_to=390000&year_from=2001&sort=0&ref=fas

Jeg tror båtmarkedet egentlig har kollapset i år.

Jeg har nettopp solgt en plastsnekke. Det var mange som var innom annonsen, sendte epost-tips og lagret annonsen. Men det hjelper jo lite hvis de ikke kjøper.

Jeg hadde bestemt meg for å selge og reduserte prisen til jeg fikk solgt. Til slutt fikk jeg solgt den for ca 40% av det jeg trodde jeg skulle få solgt den for.Kjøper fikk altså 60 % rabatt sammenlignet med det jeg trodde jeg skulle få for den!

Så mitt råd er: Finn ut om du virkelig ønsker å selge. Hvis det er liten interesse, reduser pris til interessen øker. Hvis du skal kjøpe større eller dyrere båt er det jo bare å sørge for å få bra pris på den båten du kjøper.

Angående Tresfjorden: vi er heldigvis ikke i en situasjon der vi må selge. Slik vi ser det, har den følgende å tilby:

1. Driftssikkerhet - problemfri drivlinje i mange år framover

2. Relativt god plass og bokomfort for en familie med to voksne og to store barn

3. Alt man trenger for "livet om bord"

4. Rent og pent, tørt og luktfritt miljø (viktig særlig for noen i familien - kanskje?)

Får man alt dette for halve prisen?

For samme pris får du mye nyere båt, og raskere båt, men man må da fire på både plass og driftssikkerhet (for en 15-20 år gammel motor ER gammel den også...).

Jeg tror båtmarkedet egentlig har kollapset i år.

Jeg har nettopp solgt en plastsnekke. Det var mange som var innom annonsen, sendte epost-tips og lagret annonsen. Men det hjelper jo lite hvis de ikke kjøper.

Jeg hadde bestemt meg for å selge og reduserte prisen til jeg fikk solgt. Til slutt fikk jeg solgt den for ca 40% av det jeg trodde jeg skulle få solgt den for.Kjøper fikk altså 60 % rabatt sammenlignet med det jeg trodde jeg skulle få for den!

Så mitt råd er: Finn ut om du virkelig ønsker å selge. Hvis det er liten interesse, reduser pris til interessen øker. Hvis du skal kjøpe større eller dyrere båt er det jo bare å sørge for å få bra pris på den båten du kjøper.

Dette er egentlig veldig interessant. Jeg kan ikke gå god for fjorårstallene på finn.no, men etter hva jeg hører var det ca. 20.000 båter til salgs rundt samme tid i fjor. I år er tallet 10.000. Det er en halvering, og likevel er det mitt inntrykk at liggetiden på båtene er lengre enn den har vært. Altså, tilbudet er lavere, men etterspørselen er enda lavere.

Det R_Arendal skriver, viser likevel strengt tatt at markedet fungerer. Så lenge prisen er rett (i kjøpers øyne), så får man solgt båten. Om det oppleves som en kollaps kommer vel an på hvilke forvetninger man hadde til båtkjøpet. Båt, for de fleste av oss, er i realiteten å betrakte som en forbruksgjenstand, å se på den som en finansiell investering, eller som en formuesplassering med liten eller ingen risiko for verditap, er neppe smart. Klart det er en investering, men det er heller en investering i livsstil, kvalitetstid, sosialt samvær. 

Men markedet var kanskje litt "falskt" før i tia, det er nok med på å få det til å føles som en kollaps nå. Før var det slett ikke uvanlig at folk fikk samme pris som de hadde kjøpt for flere år tidligere, mange båter klarte til og med å holde samme pris som ny etter mange år i bruktmarkedet. Dette er ganske sjeldent nå for tiden. Tror markedet er mere mettet nå enn for 10-20 år siden.

Tresfjorden er uten tvil en godt holdt og oppgradert båt, men.... Båttypen er smal ifht f.eks Baltic (3.20) og ser mer "gammeldags ut". Ny motor er selvfølgelig et godt salgsargument og noe som hever prisen en del, men er Nanni et merke som mange er skeptiske til? Jeg kjenner ikke så godt til merket. Hadde det stått en VP eller Yanmar så hadde det vært et enda mer pluss vil jeg tro.

Poenget er at du må få tak i folk som er villig til å bruke såpass mye penger på en 80-talls Tresfjord... De som har opp mot 400K velger kanskje andre typer båter og Tresfjord-merket i seg selv har en prisklasse som er "satt" rundt 200 tusen pluss/minus noen variasjoner. Tipper du får solgt om du legger deg rett under 300 tusen, 280 f.eks? Men det må jo du avgjøre om det er verdt det :-)

Men at du har et flott eksemplar av arten er det ingen tvil om!

Lykke til med salget :-)

Men markedet var kanskje litt "falskt" før i tia, det er nok med på å få det til å føles som en kollaps nå. Før var det slett ikke uvanlig at folk fikk samme pris som de hadde kjøpt for flere år tidligere, mange båter klarte til og med å holde samme pris som ny etter mange år i bruktmarkedet. Dette er ganske sjeldent nå for tiden. Tror markedet er mere mettet nå enn for 10-20 år siden.

Du trenger ikke gå så langt tilbake i tid heller. Dette var situasjonen fram til ca 2008, da kom den første store finanskrisen som fortsatt ikke er rettet opp. Erkjennelsen av økonomiens realiteter i olje-Norge har tatt sin tid, godt vernet av oljefondet og offentlig smøring av økonomien tror jeg. Nå nærmer vi oss mer realistiske forhold (vi er ikke ferdig med dette!), og samtidig som dette langsomt synker inn, har denne realiteten forverret seg, fremdeles mest utenfor landets grenser. Selv husker jeg oljepriser på fra 5 til 15 $ fatet (det er ikke ekstremt lenge siden heller), og pr. i dag har vel prisfallet stoppet rundt 50$ fatet, og mange synes det er "lavt"... Dette får langsomt, men sikkert betydning for folks privatøkonomi og påvirker også båtprisene. Samtidig medfører usikkerheten om fremtidig økonomi at færre tør å satse. Dette hemmer også omsetningshastigheten av båter. Flere båtselgere som er villige til å godta realistiske markedspriser, ville nok vært mer prisdrivende. Men både selgere og kjøpere holder igjen. Selgere kan velge mellom å beholde den båten de har noen år til, eller ta tapet nå (før det kanskje blir enda verre....). Og det er svært få kjøpere som ikke har fått med seg at markedet har falt.

Ellers tror jeg det fortsatt er slik at for en båtkjøper som vet hva han er ute etter, finnes også viljen (og god nok personlig økonomi) til å betale for seg når drømmebåten er i sikte.

Essensen av dette, er at de gode objektene antagelig vil holde seg litt bedre i pris (mindre pristap for eieren i hvertfall), fordi kjøpersiden blir gradvis mer og mer kresen på hva man faktisk får for pengene.  Dette ser vi mange bekreftelser på: Alder og størrelse blir mer og mer et handikap som selgere bør akseptere, hvis det ikke er kjøpere på plass realtivt raskt når annonsen legges ut på Finn. De "grisebillige" båtene blir også gradvis større og nyere, faktisk, etter hvert som dette utvikler seg.  "Prosjektbåter" er vel svært vanskelig å selge nå, tror jeg, siden man bare kan snu seg rundt og få en velutstyrt og velholdt båt ganske rimelig.

Jeg skal selv både selge og kjøpe båt, det skjer enten i høst eller til våren. Rekkefølgen er ikke veldig viktig for meg, kan like gjerne kjøpe før jeg selger også, og ta det lille jeg får for en fin gammel snekke.  Men mine tanker om å vente med installeringer og forbedringer i den gamle båten, som jeg har kjøpt inn deler/utstyr til, ( jeg vurderte om det ville være bedre å ha dette "på lur" for den nye båten i stedet), den tanken er forlatt. Markedet er nå enormt kvalitetsbevissst i forhold til pris. Og da gjelder det også å ha et mest mulig attraktivt objekt for salg også.

Det er nok svært få båtkjøpere som aksepterer at man "kjøper seg et lite problem"-som man da skal investere tid/penger på å fikse selv, - i forhold til for bare noen få år siden.

Og å ta opp store lån for å kjøpe seg ny båt, er noe jeg sterkt fraråder.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Ang Tresfjorden:

Når du har en pris opp mot 400 tusen er du i hard konkurranse med andre vel rennomerte merker: Scand Baltic, Nidelv 28, Storebro 31, Windy 9800 osv... + en haug med nyere amerikanske båter, f.eks SeaRay.

Her er en Scand Targa 3000 fra 1997 som er laaaangt mer moderne båt enn din Tresfjord:

http://www.finn.no/61176726

Du burde solgt båten din med gammel motor. Siden den har mye nytt utstyr og at den ser såpass pen ut så hadde den nok vært lettssolgt. Men håpet må være å finne en tresfjordentusiast som vil gi det du forlanger. Redd det er langt mellom dem :-)

Kk

KongKing, takk for hyggelige og saklige kommentarer. Tror nok du har mye rett i det du sier.

Håpet er nok å finne en kjøper som setter pris på det nettopp Tresfjorden har å tilby i forhold til de andre båtene du nevner: gode sjøegenskaper f.eks.

Og som også prioriterer den driftssikkerheten og problemfriheten ny drivlinje gir - med all den trivsel som følger med det!

Nanni er alt annet enn ukurant, selv om nordiske båtleverandører ikke har brukt dette merket av forskjellige grunner. Basemotoren er produsert i millioner, med det kvalitetsnivået det bringer med seg, importøren Nogva er velrennomert og har lang fartstid og gir god support.

Du skriver vel at Nanni er Kubota i annonsen, men for folk flest er dette gresk. De har hørt om VP, Yanmar og Mercruiser. Derfor kan kanskje den nye motoren klassifiseres som "ukurant", selv om den ikke er det.

Hold på den prisen du er villig til å la den gå for, men jeg tror du skal ha flaks om du treffer en som er villig til å gi det for den.

Sjøegenskapene betyr en del, men det er livet i havn/uthavn de fleste bedømmer båter på, bortsett fra om du selger båt i Nordnorge er været er røfft store deler av tiden.

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Du skriver du har 9000 visninger fordi tekst og bilder er bra. Men visninger telles når annonsen klikkes på, altså før bilder og tekst er sett og lest.

Hei Sæbø, ser at det jeg skrev kan tolkes slik som du beskriver, men jeg tror at en av grunnene til at jeg har hatt så mange visninger

er at mange leser annonse​n flere ganger, deler den og liker de bildene som som teksten lager I hodene deres. Fakta får man

ved å lese utstyrslisten lenger ned i annonsen. Poenget mitt er at det er viktig å presentere båten som skal selges på en måte

som får andre til å ønsk​e at de er der. Eksempelvis stupekonkurranse med barna på badeplattformen.

Uansett, jeg pleier å få solgt til en pris jeg er fornøyd med samt at jeg pleier å ha fornøyde kjøpere, være seg bil, båt eller andre ting.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Personlig tror jeg det er viktig å vise frem båten med presentable bilder og saklige fakta. Spesielt i forhold til salgskontrakter ved bruktbåtsalg hvor det refereres til finn-kode for utfyllende info blir dette et poeng. Slike referanser utgjør ofte tolkningsgrunnlaget for salgskontrakten, og det sikrer både selger og kjøper ift. vurderingen av salgsobjektet i en viss grad (men ta for all del utskrift av annonsen på kjøpstidspunktet - med tidsstempel!). Annet, for eksempel tekst som romantiserer bruken av båten - kan kanskje ha effekt på noen, men bomme på andre. Vær presis, gjør annonsen allment interessant, er det beste rådet jeg kan gi.

Stupekonkurranse med barna høres veldig kjekt ut, men treffer  for eksempel ikke meg overhodet, da jeg ikke har barn (ennå - må gjerne jobbe litt med det;) )... 

Redigert av bok2 (see edit history)

Personlig tror jeg det er viktig å vise frem båten med presentable bilder og saklige fakta. Spesielt i forhold til salgskontrakter ved bruktbåtsalg hvor det refereres til finn-kode for utfyllende info blir dette et poeng. Slike referanser utgjør ofte tolkningsgrunnlaget for salgskontrakten, og det sikrer både selger og kjøper ift. vurderingen av salgsobjektet i en viss grad (men ta for all del utskrift av annonsen på kjøpstidspunktet - med tidsstempel!). Annet, for eksempel tekst som romantiserer bruken av båten - kan kanskje ha effekt på noen, men bomme på andre. Vær presis, gjør annonsen allment interessant, er det beste rådet jeg kan gi.

Stupekonkurranse med barna høres veldig kjekt ut, men treffer  for eksempel ikke meg overhodet, da jeg ikke har barn (ennå - må gjerne jobbe litt med det;) )... 

Gode poenger bok2, jeg tror at jeg treffer nogenlunde med min annonse siden båten er en typisk familiebåt hvor man er to voksne og to barn som ønsker en solid og trygg båt med gode dollbord og områder som alle i familien kan trives. Annonsen treffer kanskje ikke deg og Sæbø hundre prosent, men det er vel muligens fordi dere ikke er i målgruppen?

Har hatt flere visninger og samtlige som har sett på båten hatt 2 eller 3 barn :-)

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...