Jump to content

Hvordan få solgt båten?

Amund Myren

Recommended Posts

Bok2, bare et spørsmål ift saklige fakta og presentable bilder, hvordan ser du min annonse, er den bra eller er ting som bør bli bedre?

Du stilte spørsmål til Bok2, men jeg tillater meg å komme med et forslag/kommentar selv om denne båten er flere ganger dyrere enn de båtene jeg ser på: Når jeg ser at det er trekantformede senger i baugen, lurer jeg alltid på hva målene egentlig er, for bilder er fine til å vise hvordan ting ser ut, men hvis man skal tenke på bruken, er det viktig å vite størrelsen på sengene. For eksempel har man i joda 290 og nor star 290 i mange tilfeller senger på skrå i baugen for å få bedre sengeplass. Så kanskje du bør vurdere å skrive opp målene på sengene under bildene?

Hei BingoBonzo,

Altså, jeg kunne sikkert vært mer presis i mitt forrige svar. Selv om jeg avslutningsvis trakk frem stupekonkurranse, så var ikke det ensbetydende med at du fremmedgjør meg som potensiell kjøper. Det jeg mener å si er at man skal være forsiktig med å spinne for mye på slike referanser, spesielt om båten allerede har mye å by på som også skal omtales. Dette er ren synsing, men jeg tror at det kan flytte fokus bort fra det som faktisk er viktig. Men for all del, kjøpere er nok forskjellige. Noen liker lange beskrivende tekster med små anekdoter, andre ser utelukkende på bildene. Så til spørsmålet ditt: Båten din er jo kjempeflott og personlig synes jeg du beskriver den bra. Jeg ville kanskje kortet den litt ned, mens andre kan være uenig.

Jeg synes derimot at det er et større irritasjonsmoment at enkelte selgere insisterer på å ha kona eller bikkja med på alle bildene de legger ut. Kan noen ganger få inntrykk av at dem følger med båten...

Hei BingoBonzo,

(snip)

Jeg synes derimot at det er et større irritasjonsmoment at enkelte selgere insisterer på å ha kona eller bikkja med på alle bildene de legger ut. Kan noen ganger få inntrykk av at dem følger med båten...

Noen ganger har jeg inntrykk av at en selger har bladd i sine feriebilder for å finne noe tatt der også båten er  med. Det er lett å se noen ganger, at selgeren har lagt svært lite innsats i presentasjonen. Andre ganger blir det litt i overkant den andre veien, med åpenbar "salgs-stasjing" der båten kommer i bakgrunnen da også.  Men det er bare å sammenligne med Blocket.se så ser man også at båtannonsene på Finn holder høyt informasjonsnivå -som en hovedregel. -Det er vel slik vi liker å ha det her i landet- kikke og drømme, se på bilder og vurdere diverse båtmodeller, uten å måtte kontakte selgeren før man er litt mer seriøst interessert.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Selgere må innse at en kjøper kjøper sin båt, ikke din båt, eller din møkkete komfyr! En kjøper er trolig heller ikke interessert i hverken kjerringa, ungene, naboene eller bikkja til selger og å annonsere en båt for salg med bilder av en bikkje eller katt burde folk nesten selv forstå ikke er særlig smart, og hvorfor, etter mitt syn!

Det er en grunn til at en eiendomsmegler sender selger av bolig med kjerring, unger og bikkjer og katter ut av huset og ber dem fjerne alle spor etter disse, men peisen skal brenne, stearinlysene skal være tent, og det skal lukt av nybakte boller og friske blomster. Det er det som selger, og som kjøper vil kjøpe enten man liker det eller ei, er enig eller ei. For sånn er det bare!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du stilte spørsmål til Bok2, men jeg tillater meg å komme med et forslag/kommentar selv om denne båten er flere ganger dyrere enn de båtene jeg ser på: Når jeg ser at det er trekantformede senger i baugen, lurer jeg alltid på hva målene egentlig er, for bilder er fine til å vise hvordan ting ser ut, men hvis man skal tenke på bruken, er det viktig å vite størrelsen på sengene. For eksempel har man i joda 290 og nor star 290 i mange tilfeller senger på skrå i baugen for å få bedre sengeplass. Så kanskje du bør vurdere å skrive opp målene på sengene under bildene?

Takk for innspill R_Arendal, skal se om jeg får tatt mål neste gang jeg er i båten, helt enig at det vil være en nyttig opplysning!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Hei BingoBonzo,

Altså, jeg kunne sikkert vært mer presis i mitt forrige svar. Selv om jeg avslutningsvis trakk frem stupekonkurranse, så var ikke det ensbetydende med at du fremmedgjør meg som potensiell kjøper. Det jeg mener å si er at man skal være forsiktig med å spinne for mye på slike referanser, spesielt om båten allerede har mye å by på som også skal omtales. Dette er ren synsing, men jeg tror at det kan flytte fokus bort fra det som faktisk er viktig. Men for all del, kjøpere er nok forskjellige. Noen liker lange beskrivende tekster med små anekdoter, andre ser utelukkende på bildene. Så til spørsmålet ditt: Båten din er jo kjempeflott og personlig synes jeg du beskriver den bra. Jeg ville kanskje kortet den litt ned, mens andre kan være uenig.

Takk for innspill bok2, jeg skal ta en ny runde og se om jeg får kortet den ned noe. Det er en vanskelig balansegang dette med annonsering og mye tekst. Eksempelvis: "Fin båt, ring for mer info" og tre stykk dårlige mobilbilder er alt som legges for å selge noe til en million.. Og til de litt mer prosarettede (som min) som kanskje forstyrrer litt med for mye tekst.

​Helt enig, det skaper støy og trekker fokuset bort fra båten.

Joda 370 Sport - Solgt

Interessant tråd.

Det sies at Ingen ting er verd mer enn en kjøper er villig til å gi for det.

At en båt er påkostet og fin gjør den trolig mer lettsolgt i forhold til de andre båtene som ligger ute, men vil ikke nødvendigvis gi mer mynt i kassa.

Prisene på annonsene er jo heller ikke hva båtene til slutt går for.

Hvis båten for selger er mere verd enn noen er villig til å gi, så må han jo forsone seg med det og beholde båten. Alternativt å ta "tapet".

Er selv i samme situasjon med min Sandvik. Betydelig oppgradert og påkostet, og (for meg) verd mye mer enn snittverdien av de som ligger ute.

Dette har jeg forsonet meg med, selv om jeg veldig gjerne skulle handlet en Saga 315.

Derfor velger jeg å beholde båten ennå en sesong (eller to), og heller bruke 20 båtpenger til for ytterligere komfort.

Pusherne av deler skal jo leve de også :-)

Hvordan båten fremstår i annonsen er viktig. Er like greit å være ærlig med trådtarter. For det første er båten for dyr. Det andre er som nevnt hvordan den fremstår innvendig mtp rengjøring. Denne ser ikke bra ut og da er det lett å tenke seg hvordan resten av båten er, også teknisk sett. Når en båt ikke blir vasket gjevnlig så kan det være en helvetes jobb å skrubbe ned en båt innvendig. Gjevnlig service og løpende reperasjoner er også viktig.

Altså, førsteinntrykket sier mer enn tusen ord.

Løp og kjøp. Jeg vet ikke helt om jeg er sær her jeg, men dette må da være sinnsykt billig for et slikt smykke av en båt? -Brukt som det den er designet for? Vakkert lite smykkke på vannet, spør du meg!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Svar til TS: det er fryktelig lett! Sett "rett" pris eller low-ball prisen så går den unna som varmt hvetebrød (les: i gamle dager; i dag spiser nesten ingen hvete lengre)

Og ja, fremstilling av objektet har jo mye å si, opplagt nok.

Handler ikke om noe annet enn hva objektet tolkes til å være verdt. Kjøpers marked, alltid :o)

Hei BingoBonzo,

Hei!

Har kortet ned + strammet opp ( :smiley: ) teksten en del, takk for tidligere input og håper at denne versjonen av annonsen er bedre! Har også justert ned prisen, da vi jo er enige om at det er alfa&omega.

Joda 370 Sport - Solgt

Vi solgte vår Sollux 27 i våres og har vært/ er på jakt etter nyere halvplanende cabincruiser 27-30 fot. Det har vært labert med utvalg i sommer.....

Hei!

Har du eksempler på nyere halvplanende cabincruisere? (Jeg er bare nysgjerrig på hva slags båter det kan være)

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Joda 370 Sport - Solgt

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61681076&ov=m

Undertegnende sliter også litt med salg om dagen. Jeg veit det mangler litt på bilder, men andre konstruktive kritikker taes imot med takk. Har pr. nå 5800 besøk, 913 har sett den 2-5 ganger. 24 har sett den 6-10 ganger, og 3 stk har sett den over 10 ganger (digger statistikken til finn.no...) Tror mange sitter og venter på at jeg skal dumpe prisen..

Et annet tips er å dele annonsen på facebook, både kjøp og salg-grupper, og å få dine venner til å dele videre. Har langt over doblet antall visninger på å dele annonsen på facebook to ganger

Undertegnende sliter også litt med salg om dagen. Jeg veit det mangler litt på bilder, men andre konstruktive kritikker taes imot med takk. Har pr. nå 5800 besøk, 913 har sett den 2-5 ganger. 24 har sett den 6-10 ganger, og 3 stk har sett den over 10 ganger (digger statistikken til finn.no...) Tror mange sitter og venter på at jeg skal dumpe prisen..

Et annet tips er å dele annonsen på facebook, både kjøp og salg-grupper, og å få dine venner til å dele videre. Har langt over doblet antall visninger på å dele annonsen på facebook to ganger

Det er sikkert lurt at så mange som mulig får se annonsen. Jeg synes den er veldig bra med de bildene du har, og skulle ikke skremme noen.

Jeg er helt utenfor komfort-sonen med å mene noe om markedet for slike båter. Men jeg antar at du bør treffe noen som ikke skal veldig langt, men som vet å sette pris på at turene kan gå raskt (handletur fra hytta/landstedet, kvikke turer til en nabohytte på besøk - medbrakt mulighet til å overnatte i båten hvis man blir servert en drink eller tre der, slike ting) det blir fort litt dyrt å gå timevis og langt i marsfart, er min tanke.  -Det munner nok ut i et spørsmål om pris her også, og det tror jeg antall gjenbesøk indikerer også.

Jeg ville tenkt "stop-loss" pris, jeg.  Sikret meg den kjøperen som viser seriøs interesse og kommer med et greitt bud. Det kan være det eneste budet du får på denne siden av nyttår kanskje, og min personlige mening er ganske enkelt, at det blir ikke bedre til våren. .Andre mener kanskje noe annet.

Undertegnende sliter også litt med salg

Litt artig uttalelse....:

"Har nå kjøpt større båt, så har satt ned prisen ved hurtig avgjørelse"

Så hvis ingen er villig til å gi prisen du har satt nå (hurtig), så setter du opp prisen igjen...? ;-)

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

I og med at merket på båten ikke er veldig kjent, hadde jeg vurdert å betale for å bli vist i bildearkivet eller hva det heter på finn, så popper den opp på siden selv om man søker etter andre merker.

Hadde kanskje og kjørt på med bilder uten kalesje da jeg i alle fall synes den var sprekere da. Ikke at jeg er så jålete på fargen selv, men mange jålebukker i verden.

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...