Jump to content

RiksTV i båt - synspunkter på support, kostnad, faktura

ReodorF

Recommended Posts

Jeg har en Glomex "tallerken" på targabøylen og antenneforsterker, samt et Finlux LED TV med innebygd kortleser. Det er IKKE mottak- bildekvalitet jeg ønsker synspunkter på.

Jeg bruker båten i ca. 6 mnd. i året, og ringer derfor RiksTV på høsten for å fryse/pause abonnementet i 6 mnd.

Jeg har funnet ut at jeg må kjøre full førstegangs installasjon hver gang jeg går til ny havn/ankringsplass, og selv da hender det titt og ofte at jeg må ringe RiksTV, og at de så sender en "program snutt" for oppdatering av kortet.

Kortet var til og med disablet fordi jeg ikke hadde brukt det på 6 mnd, enda jeg hadde fryst abonnementet. De på support er OK de, men når det tar 1 times tid fra man slår på TV'n til den kan ses på, nesten hver gang, pga. telefonkø og oppdatering av kortet, så blir man etter hvert ganske lei. Og kostnadene pr. time TV titting blir dermed nokså høye.

Fakturaen er et kapittel for seg. Der er det nesten umulig å forstå hva, eller hvor lenge, man betaler for. I tillegg er det vist ikke mulig for dem å synkronisere fakturaene med at man f.eks. hvert år kun bruker abonnementet i 6 mnd. (apr. - sep.). Man er nødt til å betale for mye på høsten, som så skal godskrives på våren, men å kontrollere at det stemmer på fakturaen er slettes ikke enkelt.

Samme opplevelse selv. Komplett umulig å forstå hva man har bundet seg til. Har hatt Riks-TV siden 2011, har sagt opp abb, men de nekter og sier jeg ikke har hatt abb ut bindingstiden. Har sendt flere klager, men de står på sitt. Utrolig irriterende. En annen ting er dekningen jeg har klaget på. Har selv målt med HP8591 spektrumsanalysator (SNR og RF) på antenneinngang mot TV i diverse havner med dårlig signal. Konfronterer teknisk support med dette, men de henviser til dekningdkartet på Internett, og sier at i de havnene skal det være god dekning. Helt utrolig irriterende kundebehandling.

Det med bindingstid forstår jeg ingenting av, da jeg ikke kan finne noe om det i avtalevilkårene.

I fbm. en telefon samtale jeg hadde med 2. linje support, så ville jeg ha utskrift fra loggen over alle de supportsaken jeg hadde hatt med dem. Han sa vi bare kunne sende en e-post til post@rikstv.no så ville vi få tilsendt det.

På nettsiden deres står det: "Vi svarer så snart som mulig (normalt innen 24 timer ved e-post) innenfor våre åpningstider."

Det har nå gått minst 2 uker uten at vi mottatt noe fra dem. Jeg har en mistanke om at de er så jæ..... firkantet at de nekter å svare på en henvendelse som ikke har kommet via deres kontaktskjema på nettsiden.

Jeg løste dette med å sette opp antenne hjemme og benytte meg av muligheten til å ha inntil 4 kort på samme abonnement. Vi har 2 TV`r i båten og 1 hjemme.

Eneste draw-back er at PVR-dekoderen til Riks-tv er en ganske trist sak i forhold til den jeg hadde med Altibox.

For øvrig enig i at fakturaene fra dem er kryptiske greier. Det kan virke som jeg får 2 større og flere mindre i løpet av et år, men jeg slipper i hvert fall problemer med kortene i forbindelse med "fryst" abonnement.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har faktisk lite negativt å si om Riks TV. Vi er fire vennebåter som "deler" på mitt abonnement  :thumbsup:

I fotballsesongen har vi Premier League kanalene og fryser dette som vi vil.

Generelt knirkefritt det jeg har hatt av dialog med Riks TV og dekningen i Ryfylke kombinert med stor Glomex antenne er meget bra. Etter oppdatering til 32" Samsung LED tv m/ innebygd tuner har jeg ALDRI måttet søke inn kanaler på nytt. Bruker sjelden/aldri antenneforsterkeren heller......

Tror nok mye ligger i valg av skikkelig antenne og TV/Tuner !?!? Og selvfølgelig hvor du befinner deg......

Rotete faktura er jeg enig i. Dette er for dårlig og unødvendig rotete satt opp !!!

Har dessverre blitt vel mye tv titting i sommer grunnet møkkavær  :sad:

Det med vennebåter var smart :) det burde jeg også skaffe meg.

Vi har bare skaffet oss RiksTV Favoritter (6 kanaler til 249,- p.m.) og planlegger også å fryse abb. i vinter. Synes at det er litt knål med signalkvaliteten men ellers har jeg ikke så mye å klage på. Siden vi har sånn "favorittkanaler" må vi noen ganger skifte kanaler med mobilen men det er oftest oppdatert på 10 minutter. Kan ikke si at jeg er veldig misfornøyd men må si at jeg ser ganske lite på TV i båten om dagen. Blir mye film på PCen via HDMI til TVen eller litt ViaPlay e.l. på chromecast. Ungene titter på Disney "underveis" når de er lei av å stå oppe på dekk. Er vel det som er mest benyttet. Kan ikke tro at kvaliteten da er veldig god men de klager ikke der nede....

Finlux TVen søker og oppdaterer selv når den står i standby, vi har en 22" som står på 12v. Aldri hatt noe problemer med dette. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Jeg har gjort som VanTro og lagt opp Riks TV hjemme også. Med 4 kort hvorav 3 kort sitter er fast i TVène og en har jeg alltid med meg.

Har 3 TVèr hjemme og to i båten.

Bruker TV lite i båten men kalde og våte kvelder brukes det noe.

Ikke alle steder det er like god dekning, men det samme gjelder 4G og 3G nette også.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Trenger ikke RiksTv hvis man klarer seg med bare NRK1-2-3, de er åpne og gir bilde uten kort.

Dele et abonnement er neppe lovlig i forhold til avtalevilkårene.

Kopi:

2. Vilkår for bruk

Abonnementet kan kun benyttes i Norge til Kundens interne eller private bruk, og kan ikke overdras, lånes ut eller leies ut til andre. Abonnement og programkort skal kun benyttes innenfor Kundens husstand eller tilsvarende, og deling med andre enn Kunden er ikke tillatt.

Har Riks-tv (på hytta). Vi gjør det bare slik at vi bestiller en og en mnd. når vi er der litt over tid, og føler behov for flere kanaler. Bruker samme riks-tvkort og cam i en campingvogn (med Glomex talerken med forsterker) vi har. Fungerer helt greit, innstalerer kanalene for hver gang vi er på ny plass, går fort som bare det. Egentlig forrnøyd. Vi kjøpte dette uten noen form for binding, så vi slipper kluss med det

Båten har sin faste plass i hagen.......

Produktet heter "Månedskort 1." Er litt dyrere, betaler kr 450,- pr. 30 dager.

Det produktet har de gjemt godt, må jeg si. Jeg "fikk" Riks-TV i fjor sommer, da de hadde en kampanje til 1 krone. I vår sjekket jeg hvilke alternativer som fantes for å kunne ha Riks-TV i båten i sommermånedene. Fant ingenting annet enn det vanlige abonnementet som riktignok kan fryses i 6 måneder. Jeg ringte dem ikke, sjekket kun på web. Så i år har jeg klart meg ned NRK...

Nå som jeg vet hva jeg skulle søke etter fant jeg Månedskort. Greit å vite til neste sesong.  :smiley:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 8 måneder senere...

Det har skjedd noe med Rikstv og svenskekysten i fjor var det dødt,   men en får gratiskanalene  fra  Sverige og Danmark med rikstv boksen/cam og Glomex tallerken "store."

Men en må ta kanalsøk når flytter en seg et stykke.

Avtalen kan sies opp med virkning fra to måneder etter utløpet av den måned oppsigelsen er mottatt. Kundens oppsigelse skal rettes til RiksTVs Kundeservice. Ved oppsigelse refunderes forhåndsbetalt abonnementsavgift utover oppsigelsesperioden til oppgitt kontonummer. Andre forhåndsbetalte avgifter og gebyrer, refunderes ikke ved oppsigelse.

Dersom Kunden sier opp et abonnement med fast avtale- periode før avtaleperioden er utløpt, eller Avtalen heves som følge av Kundens vesentlige mislighold kan RiksTV kreve bruddgebyr som angitt på rikstv.no. Der abonnement med fast avtaleperiode iht. særskilt avtale med RiksTV stilles i bero eller fryses for en nærmere angitt tidsperiode, forskyves den faste avtaletiden for en tilsvarende periode.Ved opphør av Avtale uansett årsak skal leid eller lånt mottaker returneres RiksTV innen 30 dager etter endt oppsigelsestid (dvs. to måneder etter utløpet av den måneden oppsigelsen er mottatt).Kunden er ansvarlig for forsvarlig pakking av mottakeren forut for at denne sendes i retur slik at skade ikke oppstår. Ved manglende retur av leid eller lånt mottaker eller hvis returnert mottaker er skadet kan RiksTV kreve gebyr som angitt på rikstv.no.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...