skorpo Startet 6.August.2015 Link til dette innlegget Startet 6.August.2015 (redigert) Eg har kontakta verkstad med spørsmål om montering av baugpropell (3-4 hk), og dei spør meg om eg vil bruke startbatteriet saman med baugpropellen, eller om eg vil ha montert eit batteri foran med berre ladeledningar fram. Eg har start- og fritidsbatteri bak i båten, fem og ein halv meter frå planlagt baugpropell. Bør eg installere eit tredje batteri, eller skal eg nøye meg med dei to eg har og få dradd kablar? Redigert 6.August.2015 av skorpo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Eg har start- og fritidsbatteri bak i båten, fem og ein halv meter frå planlagt baugpropell. Bør eg installere eit tredje batteri Ja Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Det er vel egentlig ikke noe klart ja/nei svar på det. Det blir jo en avveining i forhold til flere ting, og om man ser for seg at baugpropellen vil bli flittig brukt eller ikke. Den skal jo normalt ikke brukes så mange sekunder om gangen, så det er ikke strengt nødvendig med eget batteri foran. Men er det god plass til det så funker jo det også greit, og man slipper å trekke lange tykke kabler. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
skorpo Svart 6.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Tja. Sidan eg ikkje har baugpropell i dag, ser eg for meg at han i heimehamna berre vil bli brukt når eg legg til i vind frå sørvest-vest eller kraftig søraust. Og då kan eg jo la han gå litt før eg stansar motoren. Er det fornuftig å konkludere med at det blir eit plass-spørsmål, ikkje eit prisspørsmål - slik at eg seier ja til eit tredje bateri om det er plass der framme? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 https://baatplassen.no/i/topic/49192-ekstra-batteri-til-baugpropell-for-%C3%B8kt-effekt/ https://baatplassen.no/i/topic/62772-kabler-og-batteri-til-baugpropell/ https://baatplassen.no/i/topic/99331-ekstra-batteri-til-baugpropell/ https://baatplassen.no/i/topic/121220-ekstra-batteri-til-baugpropell/ Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 (redigert) Baugpropell trekker ekstremt mye strøm, du kan sammenligne det med et startbatteri. Skal du få (eller ønsker å ha) mest mulig power på baugpropell er det veldig enkelt: 1. Ha et eget bra batteri med mye CCA (Cold Cranking Amps) 2. Sett det så nærme baugpropell som mulig 3. Ha overdimensjonerte kabler mellom batteri og baugpropell (gjerne 100mm) Jeg opplevde stor forbedring med et bedre batteri og kortere/større kabling. Ladekablene ellers kan være helt normale fra motor/landstrømslader. Redigert 6.August.2015 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
sap_2000 Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Setter du et batteri foran ved baugpropellen og forbinder dette med forbruksbanken med f.eks 50mm2 kabel så får du bonus i økt kapasitet på forbruk i samme slengen. Dette forutsetter at man ikke kjører forbruksbanken helt i bunn før man skal ut å kjøre, men med mer total kapasitet så vil hele banken nyte godt av å bli tappet mindre ned. Jeg ville øke forbruksbanken og slang inn 2 x 230 Ah gelbatterier ved baugpropellen da det var det mest egnede stedet og forbandt dette med forbruksbanken som står akter via hovedbryteren ca midt i båten. Skal love det ble fres i baugpropellen med med 460 Ah og et par tusen CCA én meter unna :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BingoBonzo Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Enig med sap_2000, jo mer CCA og Ah som kan serveres, jo bedre. Bruk, som sagt, gjerne større kabler enn du tror, 100mm2 er bra, mindre kabler og du får mindre effekt. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Man trenger ikke å overdrive kabeldimensjonen hvis avstanden er kort. Her er Skyllermarks tabell: http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BingoBonzo Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Man trenger ikke å overdrive kabeldimensjonen hvis avstanden er kort. Her er Skyllermarks tabell: http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/ Det er en bra tabell, men min erfaring er at jo bedre kabel du har jo mer effekt får du, ikke feil å ta litt ekstra i mtp på baugpropell, det koster deg noen tidels båtlapper ekstra, men gir deg større trygghet. Jeg kjører forøvrig 150mm2 nå, merket forskjell når jeg gikk opp 100mm2 ift orginal. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Teerex Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Hvordan er en 150 mm2 kabel egentlig å håndtere? 3 ganger tverrsnittet av 50 mm2 som er mest vanlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kodalse Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 (redigert) Jeg byttet i sommer ut standard truster batteri (75Ah) med et Lifepo4 batteri på 200Ah og cca på 2000. Fordelen var også at spenningen holdt seg på 13,2 volt ved kjøring av Sleipner trusteren. Det kan virke som at bare spenningsfaktoren gir opp mot 25% bedre effekt av trusteren. Sleipner opererer med spenning på 10,5 volt siden bly/syre fort dropper ned til dette ved høy belastning. Merkbart var det for alle som så før/etter effekten her. Det nye batteriet på 200Ah var mindre og lettere enn det gamle på 75Ah Redigert 7.August.2015 av kodalse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 50mm² har diameter på 8mm 150mm² har diameter på 14mm (teoretisk sett, litt forsvinner i mellom lederne, så jeg vill tippe 10 og 15mm) i praksis. Men ja, jo større kvadrat, jo stivere blir kabelen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Marwin Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Låner denne strengen litt. (Ekspertkommenarer ønskelig! På 30 fots båt er det ofte litt avstand mellom baugtruster og startbatteri. Merker at det ikke er full guffe på trusteren forran etter litt bruk. (Spenningfallet øker jo med økende temp. på kablene også...) Derfor monterer jeg eget batteri ved baugtrusteren, uten å sette inn skillediode.... To årsaker: Kabelen fremover er grov nok (50q) til at den vil lade batteriet, og samtidig forsterke startbatteriet endel. Jeg monterer også hekktruster, og selv om avstanden til startbatteriet ikke er like stor som fremover, setter jeg likegodt inn et ekstra batteri tett ved denne trusteren også! Av samme årsak. Eneste tilskudd til sikkerhet, er en hovedsikring til hvert av trusterbatteriene. Tilkobling til startbatteriet er valgt fordi motoren alltid går (og får lading) når trusterne brukes. Og denne måten er mest brukt tror jeg! Vel og bra. Men en annen vinkling: (Alle batteriene er std. blysyrebatterier.) Startbatteriet er på 140 Ah og mere enn nok for start av motor og ankerwinsj akter (som ikke brukes så mye nord for sognefjorden...) Trusterne brukes ikke mye, kun under manuvrering til og fra kai... Det som virkelig trenger batterikapasitet ombord er jo forbruksbatteriet! Så hvorfor ikke koble trusterne til dem istedet for startbatteriet? Med 250 Ah forbruksbank, vil denne kapasiteten økes med 120 Ah med tilskudd fra trusterbatteriene... Kommentar? Redigert 1.Mars.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Scand Baltic Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Hvis du har D motor skal det uansett ikke kobles noen tung forbruker på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Godt poeng det der Marwin. Det er jo unødvendig å kjøre rundt med hundrevis av amperetimer som bare ligger ubrukt. Et argument mot er at når du kjører fra uthavn etter å ha tappet ned forbruksbanken en god del vil du få dårlig sprut i trusteren. Hvis du ligger litt uheldig til og virkelig trenger å kjøre den en del daler effekten veldig fort da. Jeg har et rele som sammenkobler start og forbruksbanken hos meg. Når jeg kjører trusteren (som er koblet til start) får den hjelp fra forbruksbanken med litt strøm derfra også. Dersom kapasiteten på forbruksbanken er godt nedtappet vil den få mindre hjelp derfra, men det blir jo alltids et bidrag. Setter du et batteri foran ved baugpropellen og forbinder dette med forbruksbanken med f.eks 50mm2 kabel så får du bonus i økt kapasitet på forbruk i samme slengen.Dette forutsetter at man ikke kjører forbruksbanken helt i bunn før man skal ut å kjøre, men med mer total kapasitet så vil hele banken nyte godt av å bli tappet mindre ned.Jeg ville øke forbruksbanken og slang inn 2 x 230 Ah gelbatterier ved baugpropellen da det var det mest egnede stedet og forbandt dette med forbruksbanken som står akter via hovedbryteren ca midt i båten.Skal love det ble fres i baugpropellen med med 460 Ah og et par tusen CCA én meter unna :-) Dette var en smart løsning SAP Jeg får egentlig et plasseringsproblem til våren når jeg skal ha inn fem ekstra gel batterier i skuta vår. Men to eller tre av dem kan jeg jo glatt plassere der framme! Men til dere som har ekstra batteri framme ved trusteren. Er det noen som kan legge ut et koblingsskjema over hvordan dere har koblet dette? Jeg har automatisk hovedstrømsbryter til trusteren, og ønsker ikke at det skal stå spenning kontinuerlig der framme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jori Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Godt poeng det der Marwin. Det er jo unødvendig å kjøre rundt med hundrevis av amperetimer som bare ligger ubrukt. Et argument mot er at når du kjører fra uthavn etter å ha tappet ned forbruksbanken en god del vil du få dårlig sprut i trusteren. Hvis du ligger litt uheldig til og virkelig trenger å kjøre den en del daler effekten veldig fort da. Jeg har et rele som sammenkobler start og forbruksbanken hos meg. Når jeg kjører trusteren (som er koblet til start) får den hjelp fra forbruksbanken med litt strøm derfra også. Dersom kapasiteten på forbruksbanken er godt nedtappet vil den få mindre hjelp derfra, men det blir jo alltids et bidrag. Dette var en smart løsning SAP Jeg får egentlig et plasseringsproblem til våren når jeg skal ha inn fem ekstra gel batterier i skuta vår. Men to eller tre av dem kan jeg jo glatt plassere der framme! Men til dere som har ekstra batteri framme ved trusteren. Er det noen som kan legge ut et koblingsskjema over hvordan dere har koblet dette? Jeg har automatisk hovedstrømsbryter til trusteren, og ønsker ikke at det skal stå spenning kontinuerlig der framme. Jeg la inn en ekstra hovedstrømbryter fremme. Lot den gamle til thrusteren bare stå, så inn med en ekstra fremme ved batteriet som jeg førte den gamle thruster + ledningen inn på (Egentlig går den rett på batteriet fremme og lednigen fra fremre batteri får til Hovedstrømsbryter også videre til thruster). Jeg hadde i utgangspunktet 90mm2 ledninger, så ble en grei jobb dette. Eneste minuset jeg slik nå ser, er at jeg må frem i båten å slå av Hovedstrømbryter skulle thruster henge seg. Den bakre bryter styrer egentlig bare for lading fra motor og batterilader til thruster nå. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg har samme opplegg som Jori, men har montert inn denne fjernstyrte bryteren, slik at jeg kan slå på/av hovedstrømmen fra dashbordet. http://www.marineonline.no/blue-sea-fjernbetjent-batterivelger-/-rele-ml-serie-500a.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Eneste minuset jeg slik nå ser, er at jeg må frem i båten å slå av Hovedstrømbryter skulle thruster henge seg. Den bakre bryter styrer egentlig bare for lading fra motor og batterilader til thruster nå. Akkurat, det var det jeg ville unngå... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg har samme opplegg som Jori, men har montert inn denne fjernstyrte bryteren, slik at jeg kan slå på/av hovedstrømmen fra dashbordet. http://www.marineonline.no/blue-sea-fjernbetjent-batterivelger-/-rele-ml-serie-500a.aspx Har du plassert den framme? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dacapo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Bryteren er plassert mellom thrusterbatteri og thruster, og betjeningen er på dashen. Har også en sikring på den kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Hmm. Jeg kunne for så vidt gjort det samme ved å flytte bryteren fram. Har en tilsvarende bryter, men det er plassert bak i motorrommet ved batteriene. Hvis jeg flytter bryteren fram kan jeg jo gjøre som SAP og bruke de batteriene som en del av forbruksbanken. Det ligger allerede 95mm2 kabler fram som jeg kan forbinde batteriene med. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marwin Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Jeg la inn en ekstra hovedstrømbryter fremme. Lot den gamle til thrusteren bare stå, så inn med en ekstra fremme ved batteriet som jeg førte den gamle thruster + ledningen inn på (Egentlig går den rett på batteriet fremme og lednigen fra fremre batteri får til Hovedstrømsbryter også videre til thruster). Jeg hadde i utgangspunktet 90mm2 ledninger, så ble en grei jobb dette. Eneste minuset jeg slik nå ser, er at jeg må frem i båten å slå av Hovedstrømbryter skulle thruster henge seg. Den bakre bryter styrer egentlig bare for lading fra motor og batterilader til thruster nå. Har gjordt likedan. Egen bryter mellom batteriet i baugen og forbruksbatteriene, slik at jeg selv kan velge, etter situasjonen. Har montert proposjonalstyring på begge, og det skal bli morro å prøve... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Egen manuel hovedstrømsbryter framme er jo enkelt og greit å legge opp. Jeg ønsker imidlertid å kunne bryte strømmen fra førersetet dersom trustenren henger seg, noe som har vist seg at kan skje. Hvis ikke tenker jeg at det kan skape en farlig situasjon, for ikke å snakke om dyr. Fjernstyrt hovedbryter er da tingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marwin Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 (redigert) Tror ikke jeg får det problemet med proposjonal regulatorer. Har montert ekstra manuell bryter forran begge trusterne, for sikkerhets skyld... Har testet trusterne og her er resultatet: Jeg trenger ikke å gi fullt pådrag for å gå sidelengs med båten! Dermed bruker jeg mindre Ah OG slipper trusterbråket! Når båten er 'klappet til kai', trykker jeg 'Hold-knappen' og trusterne går på sakte fart mens jeg spaserer i land med fortøyningen. Når et par tamper er satt, slåes funksjonen av. Svært hendig for en som for det meste er alene ombord med jobben! Litt investering er det, men du verden så lettvindt! Anbefales! Redigert 17.April.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.