Jump to content

Joda 7900 med Mercruiser 5.0MPI og Bravo 2, propellvalg?


kjell-gf

Recommended Posts

Heisan sliter litt ang propell

Hadde tidligrer en 17.75 x 21 left hand på min båt en Joda 7900 med bravo 2 utveksling 2;1  ca 3000kg

har nå byttet motor fra Mercruiser  5,7 til 5.0MPI mercruiser og får nå båten nesten ikke i plan

ved sjøsetting og  tom båt ,,fikk jeg opp båten etter nye tid i 22 knop og ca 3000 omr max

Forsøk på og finne mindre propell på nett som er ca 17.75 x 15 eller 17 men ingen respons

må en kjøpe for og prøve ?

Mange forskjellige svar iht størelse og pits

 

Verker for og teste ut potesiale  den nyinstalerte motoren :lol:

 

Mvh Kjell

90408101

Link to post

5.0L har 200-230hk og 5.7L har 260hk.

Kanskje det har en betydning her.Og utveksling på drev kan og være annerledes..

På Bravo 2 er det ikke mange alternativer, men om det hadde vært Alpha1 ville

5.0L hatt annen utveksling enn 5.7L

 

BRAVO1

C 1.65:1       Alpha 1, 5,0L 200-230hk

F 1:50:1       Alpha 1,  5,7L  260-270hk (Magnum)

H 1.36:1

(BRAVO II)

C 2.20:1

F 2.00:1

H 1.81:1

(BRAVO III)

B 2.00:1

G (gas engine) 1.81:1

F 1.50:1

K 2.20:1

D (diesel engine) 1.81:1

C 1.65

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

 2012  model 5.0 Mpi  Er 260 HK ikke 220 :-)

men mindre dreiemoment ......

 

5.0L har 200 230hk og 5.7L har 260hk.

Kanskje det har en betydning her.Og utveksling på drev kan og være annerledes..

På Bravo 2 er det ikke mange alternativer 260 , men om det hadde vært Alpha1 ville

5.0L hatt annen utveksling enn 5.7L

 

BRAVO1

C 1.65:1       Alpha 1, 5,0L 200-230hk

F 1:50:1       Alpha 1,  5,7L  260-270hk (Magnum)

H 1.36:1

(BRAVO II)

C 2.20:1

F 2.00:1

H 1.81:1

(BRAVO III)

B 2.00:1

G (gas engine) 1.81:1

F 1.50:1

K 2.20:1

D (diesel engine) 1.81:1

C 1.65

Link to post

Med annet moment så kan det jo hende at kurven ikke er lik som på

5,7L og det ikke gir nok skyv på det turtall du har.

Bravo 2 er mest brukt på større motorer som 5,7L og f.eks diesel og bigblock bensin pga man trenger nok kraft

med den høye utveksling  og de større propellene Bravo 2 drev har.

Med 5.0 L er du litt undermotorisert.

Bravo 1 har lavere utveksling og kanskje du skal bytte (underdelen) til Bravo 1 for å få

ting til å stemme. Bravo 1 fåes med de utvekslinger som er nevnt over i tabellen.

 

Kan hende du kan bruke mindre propell, men da er det mulig du bare får høyere turtall enn mer skyv.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Forstår det slik du har brukt opp igjen drevet altså og bare byttet motoren. Denne motoren skal fint greie samme jobben som den gamle motoren så det må være noe galt med den. Litt forskjell er det nok men ikkje så mykje. 5 literen har rett nok 500 omdreininger meir å by på ca. så et propellbytte må en kansje regne med men begge to har et massivt og flatt dreimoment så det skal ikkje være noe problem som nevnt før å komme seg rundt som før bare med litt for lav wot. Anbefaler å foreløpig avslutte propelljakten og feilsøke motor. 

Link to post

Er du sikker på at det er Bravo 2 drev du har ?

Til bensinmotor er det vanligst med Alpha 1, Bravo 1 eller Bravo 3.

Har du Bravo 2 med f.eks utveksling 2,0:1 får du ikke nok på propellen.

Nå er ikke jeg ekspert på området, men har kun erfaring fra 5,7L med Alpha  1,5:1

og diesel 4.2L med Bravo 2 utv. 2.20:1.

 

Så litt har det å si hvilket type drev og utveksling du har på motoren.

Om 5.0L er like sterk som 5,7L skulle du jo teoretisk oppnå det samme som før om du kjørte med 5,7L`eren.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...