kjell-gf Startet 7.August.2015 Del på Facebook Startet 7.August.2015 Heisan sliter litt ang propell Hadde tidligrer en 17.75 x 21 left hand på min båt en Joda 7900 med bravo 2 utveksling 2;1 ca 3000kg har nå byttet motor fra Mercruiser 5,7 til 5.0MPI mercruiser og får nå båten nesten ikke i plan ved sjøsetting og tom båt ,,fikk jeg opp båten etter nye tid i 22 knop og ca 3000 omr max Forsøk på og finne mindre propell på nett som er ca 17.75 x 15 eller 17 men ingen respons må en kjøpe for og prøve ? Mange forskjellige svar iht størelse og pits Verker for og teste ut potesiale den nyinstalerte motoren Mvh Kjell 90408101 Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) 5.0L har 200-230hk og 5.7L har 260hk. Kanskje det har en betydning her.Og utveksling på drev kan og være annerledes.. På Bravo 2 er det ikke mange alternativer, men om det hadde vært Alpha1 ville 5.0L hatt annen utveksling enn 5.7L BRAVO1 C 1.65:1 Alpha 1, 5,0L 200-230hk F 1:50:1 Alpha 1, 5,7L 260-270hk (Magnum) H 1.36:1 (BRAVO II) C 2.20:1 F 2.00:1 H 1.81:1 (BRAVO III) B 2.00:1 G (gas engine) 1.81:1 F 1.50:1 K 2.20:1 D (diesel engine) 1.81:1 C 1.65 Redigert 7.August.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kjell-gf Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 2012 model 5.0 Mpi Er 260 HK ikke 220 :-) men mindre dreiemoment ...... 5.0L har 200 230hk og 5.7L har 260hk. Kanskje det har en betydning her.Og utveksling på drev kan og være annerledes.. På Bravo 2 er det ikke mange alternativer 260 , men om det hadde vært Alpha1 ville 5.0L hatt annen utveksling enn 5.7L BRAVO1 C 1.65:1 Alpha 1, 5,0L 200-230hk F 1:50:1 Alpha 1, 5,7L 260-270hk (Magnum) H 1.36:1 (BRAVO II) C 2.20:1 F 2.00:1 H 1.81:1 (BRAVO III) B 2.00:1 G (gas engine) 1.81:1 F 1.50:1 K 2.20:1 D (diesel engine) 1.81:1 C 1.65 Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Med annet moment så kan det jo hende at kurven ikke er lik som på 5,7L og det ikke gir nok skyv på det turtall du har. Bravo 2 er mest brukt på større motorer som 5,7L og f.eks diesel og bigblock bensin pga man trenger nok kraft med den høye utveksling og de større propellene Bravo 2 drev har. Med 5.0 L er du litt undermotorisert. Bravo 1 har lavere utveksling og kanskje du skal bytte (underdelen) til Bravo 1 for å få ting til å stemme. Bravo 1 fåes med de utvekslinger som er nevnt over i tabellen. Kan hende du kan bruke mindre propell, men da er det mulig du bare får høyere turtall enn mer skyv. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
000 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Forstår det slik du har brukt opp igjen drevet altså og bare byttet motoren. Denne motoren skal fint greie samme jobben som den gamle motoren så det må være noe galt med den. Litt forskjell er det nok men ikkje så mykje. 5 literen har rett nok 500 omdreininger meir å by på ca. så et propellbytte må en kansje regne med men begge to har et massivt og flatt dreimoment så det skal ikkje være noe problem som nevnt før å komme seg rundt som før bare med litt for lav wot. Anbefaler å foreløpig avslutte propelljakten og feilsøke motor. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Er du sikker på at det er Bravo 2 drev du har ? Til bensinmotor er det vanligst med Alpha 1, Bravo 1 eller Bravo 3. Har du Bravo 2 med f.eks utveksling 2,0:1 får du ikke nok på propellen. Nå er ikke jeg ekspert på området, men har kun erfaring fra 5,7L med Alpha 1,5:1 og diesel 4.2L med Bravo 2 utv. 2.20:1. Så litt har det å si hvilket type drev og utveksling du har på motoren. Om 5.0L er like sterk som 5,7L skulle du jo teoretisk oppnå det samme som før om du kjørte med 5,7L`eren. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
kjell-gf Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Hei er det noene som har bravo 2 propeller liggende ønsker og prøve eller kjøpe ca 17 x 17 LH eller rundt der Mvh kjell send kjell-gf@ online.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.