Jump to content

Hvor kjøpe fortøyningsstang?


Knut Tønsberg

Recommended Posts

Er det noen som kan si meg hvor man kan få kjøpt en fortøyningsstang? Jeg trenger en stang som kan monteres på land og som man kan fortøyer båter til, til erstatning for bøyer. Før brukte man jo stokker, nå ser jeg mange har metallstenger med trinser og tau. Er disse å få kjøpt tro?

Link to post
Share on other sites

Nei, denne må stå ut fra land i en høyde slik at man kan komme under den med båten og så ta tak i tauet som henger ned fra den. Du ser tusenvis av den langs kysten og jeg kan selvsagt felle et tre ... men om slikt finnes å få kjøpt? ... Det var poenget.

Link to post
Share on other sites

Har sett mange varianter av disse rundt omkring i Norge, men de har sjelden likt utseende, noe som får meg til å tro at det ikke er hyllevare. 

 

Hva med å få tak i en gammel lyktestolpe i stål og sveise på "vant" for avstivning? Ser at den patenten har blitt brukt en del i Arendal. 

Link to post
Share on other sites

Har sett mange varianter av disse rundt omkring i Norge, men de har sjelden likt utseende, noe som får meg til å tro at det ikke er hyllevare.

 

Hva med å få tak i en gammel lyktestolpe i stål og sveise på "vant" for avstivning? Ser at den patenten har blitt brukt en del i Arendal.

Link to post
Share on other sites

Jo, det heter kanskje akterskott, og da kan jeg fortsette å søke på det ordet, men jeg har vel etterhvert skjønt at svaret på mitt spørsmål er "Nei, slike finnes ikke å få kjøpt". Så da er løsningen den samme som for andre opp gjennom hundreårene og langs hele vår langstrakte kyst; fikse noe "hjemmesnekra". Takk for mange gode svar!!!

Link to post
Share on other sites

Jo, det heter kanskje akterskott, og da kan jeg fortsette å søke på det ordet, men jeg har vel etterhvert skjønt at svaret på mitt spørsmål er "Nei, slike finnes ikke å få kjøpt". Så da er løsningen den samme som for andre opp gjennom hundreårene og langs hele vår langstrakte kyst; fikse noe "hjemmesnekra". Takk for mange gode svar!!!

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg vet hva et akterskott er, men jeg foreslo akterskodd. Tror jeg har støtt på ordet vippe om den stanga også. Førs så hang trestenger omtrent som en flaggstang, over båtplassen slik at man kunne ha akterfeste ytterst på stanga, eventuelt med en talje ytterst. Jeg så i sommer en hytteier som hadde fått laget ny, men da av stål, galvanisert som så ut som lyktestolpe med stag på. Ikke uvanlig dette. Men lite å finne på nettet, men snakk med et sveise-/mek verksted der du holder til!

Link to post
Share on other sites

På hytta til svigers er det brukt en av glassfiber, ikke helt umulig at det har vært en flaggstang en gang. Litt av poenget med disse er vel at de skal fjære? Eller ville jeg kanskje forhørt meg i radio-miljøet. Er vel ikke umulig at en gammel antenne av noe slag kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...