Jump to content

Tiltrekningsmoment på topp, Yamaha 50-70 Hk Autolube 93 Mod


VHFK

Recommended Posts

Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne moment på bolter til topp og eksos?

Det er snakk om en 93 mod 50(70) Hk Yamaha Autolube.

 

Ser at momentet står på både topp og eksos, men skal ikke disse etterstrammes også?

 

Grunnen til at jeg skriver 50 Hk (70 Hk) Er at jeg vistnok har en 70 Hk powerhead selv om det er en 50 Hk originalt.

Er vistnok noe Yamaha gjorde med enkelte motorer har jeg blitt fortalt av han jeg kjøpte den nye toppen fra.

 

Hvordan han skilte på dette var at pluggen står på skrå inn i toppen på en 50 Hk, mens på min så står pluggene rett inn i toppen. Man ser også tydelig forskjell på innsiden av toppen. 50 Hk har en skråvegg mens 70 Hk er kuppelformet.

 

Så jeg skal vel i utgangspunktet vite momentet til en 70 Hk, 93 mod. Autolube.

 

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Dette er første båtmotoren jeg skifter topp på.

Link to post
Share on other sites

står vel også rekkefølgen boltene skal strammes i..?   

 

 

Om motoren din er av modell 50GETO så er det samme slagvolum som 60/70hk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

samme grunnkonstruksjon ja, ikke sikker på hva som er forskjellene. 

 

Det er et dokumentarkiv her (trykk på linken båtplassen.no oppe til venstre tror jeg) , og mener det skal ligge manual til den motoren 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...