ronbirke Startet 8.August.2015 Del på Facebook Startet 8.August.2015 har en 3syl md17c 76mod , med fv kjøler, som ofte går varm, men ikke alltid... er så utrolig rart att den noenganger går varm med engang, andre ganger kan jeg kjøre en laaang tur før den plutselig blir varm. har fikset følgende: byttet sv filter, byttet sv slange, byttet impeller, etterfyllt kjølevæske etter hvergang den har kokt, jeg mistenker att det kan være sirkulasjonspumpa på fv kjøler som streiker, har ikke registrert noe forbruk av kjølevæske (utenom når den har kokt) og sjøvannet spruter ut bak ved eksosen, så alt ser ut til å være i orden.. blir ikke klok på denne gamle dama... noen som har noen formening om hva som kan være galt? termostaten?? på forhånd hjertelig takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 (redigert) ronbirke : jeg mistenker att det kan være sirkulasjonspumpa på fv kjøler som streiker, Ja, har du marteckjøling på den er jo pumpa elektrisk, og en dårlig kobling på en av ledningene kan være nok til at den oppfører seg slik. Tviler på at selve pumpa er defekt. Er det volvo pentas egen kjøling du har er vel ikke pumpa elektrisk, så da må du se etter andre feil. Er det den elektriske starter den så snart du slår på tenning, og det er normalt hørbart om du tar av lokket på motorkassen før du starter opp. Redigert 8.August.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ronbirke Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Var nede i dag og det var som jeg mistenkte... Pumpa virket ikke nei. Har kokt over noen ganger i det siste, kan dette ha tatt knekken på pupa? Evt kan det være en ledning eller kontakt som har blir irret av sjøvann etter lekkasje på sjøvannslangen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 (redigert) Slik du beskriver dette regner jeg med at du har sjekket at det er elektrisk sirkulasjonspumpe du har og da sjekker du sikringen først. Er den like hel så bare klyper du av den sorte og den røde ledningen som går inn i pumpa så langt fra pumpa som mulig. Så kobler du den røde til batteriets + pol og den sorte til batteriets - pol. Bruk skjøteledninger om nødvendig. Starter pumpa da så er den ok og det er brudd et sted. Den røde er tilkoblet nøkkel via sikring og gir strøm til pumpa så lenge tenning er på. Den sorte skal til batteri - , eller gods som har forbindelse med batteri -. Koking tar ikke knekken på den pumpa, det er verre med selve motoren. Tenker at det bare er snakk om dårlig kontakt på det elektriske siden den virket av og til. Redigert 9.August.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ronbirke Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Hmm ? takk for tips. Sjekker i morgen. Mener du att motoren kan ha tatt skade av kokingen? Den sviver like fint som før og det har ikke vært tegn til varmskjærng eller vann i olje osv.. Satser på att det har gått bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ronbirke Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Problem løst!! Koplet en enkel ledning mellom batteriet og + polen på sirkulasjons pumpa og den dro rundt!! Feilsøkte litt på kabel strekket, og fant ut att en kabelsko hadde hoppet av fra tenningslåsen. Deilig!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ronbirke Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ronbirke Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Når begge viserene står rett opp er far fornøyd!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) ronbirke Postet I dag 17:36 Når begge viserene står rett opp er far fornøyd!! Flott det ordnet seg med kjølingen men 1500 omd. og bare 10 volt tyder på at det også er en løs ledning på voltmeteret. Finner du en rød på det også , og kobler inn på samme sted som pumpa på nøkkel så har du kanskje tre visere rett opp . Redigert 10.August.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ronbirke Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Åå ikke regn med voltmeteret, det står faktisk på 0 her, er koplet til bryter, men viser 14friske volt om jeg drar den ut ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.