Jump to content

vp md17c 76mod går varm


ronbirke

Recommended Posts

har en 3syl md17c 76mod , med fv kjøler, som ofte går varm, men ikke alltid...

er så utrolig rart att den noenganger går varm med engang, andre ganger kan jeg kjøre en laaang tur før den plutselig blir varm.

har fikset følgende: byttet sv filter, byttet sv slange, byttet impeller, etterfyllt kjølevæske etter hvergang den har kokt,

 

jeg mistenker att det kan være sirkulasjonspumpa på fv kjøler som streiker, har ikke registrert noe forbruk av kjølevæske (utenom når den har kokt) og sjøvannet spruter ut bak ved eksosen, så alt ser ut til å være i orden..

blir ikke klok på denne gamle dama... noen som har noen formening om hva som kan være galt? termostaten??

 

på forhånd hjertelig takk for hjelp!

 

 

Link to post
Share on other sites

ronbirke : jeg mistenker att det kan være sirkulasjonspumpa på fv kjøler som streiker,

 

Ja, har du marteckjøling på den er jo pumpa elektrisk, og en dårlig kobling på en av ledningene kan være nok til at den oppfører seg slik. Tviler på at selve pumpa er defekt.

Er det volvo pentas egen kjøling du har er vel ikke pumpa elektrisk, så da må du se etter andre feil.

 

Er det den elektriske starter den så snart du slår på tenning, og det er normalt hørbart om du tar av lokket på motorkassen før du starter opp.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik du beskriver dette regner jeg med at du har sjekket at det er elektrisk sirkulasjonspumpe du har og da sjekker du sikringen først. Er den like hel så bare klyper du av den sorte og den røde ledningen som går inn i pumpa så langt fra pumpa som mulig. Så kobler du den røde til batteriets + pol og den sorte til batteriets - pol. Bruk skjøteledninger om nødvendig. Starter pumpa da så er den ok og det er brudd et sted.

Den røde er tilkoblet nøkkel via sikring og gir strøm til pumpa så lenge tenning er på. Den sorte skal til batteri - , eller gods som har forbindelse med batteri -.

Koking tar ikke knekken på den pumpa, det er verre med selve motoren. Tenker at det bare er snakk om dårlig kontakt på det elektriske siden den virket av og til.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ronbirke

Postet I dag 17:36

Når begge viserene står rett opp er far fornøyd!!

 

 

Flott det ordnet seg med kjølingen :yesnod: men 1500 omd. og bare 10 volt tyder på at det også er en løs ledning på voltmeteret. Finner du en rød på det også , og kobler inn på samme sted som pumpa på nøkkel så har du kanskje tre visere rett opp :wink: .

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...