Jump to content

Svinger signalet på Garmin 720s er svakt ustabilt og borte.


Antares680

Recommended Posts

For 2. gang opplever jeg at signalet fra P66 svingeren (utvendig montert) er svakt, ustabilt og blir helt borte når dybden er under 18-20m.

I forrige runde sendte jeg plotter (Garmin GPSMAP 720s), svinger og kabler til Garmin. Feilen var da at svinger-inngangen på plotteren var knekt. Fikk tilbake ny plotter, installerte med den gamle P66 og alt fungerte et par turer. Men feilen kom tilbake.

Var årsaken svingeren? Kjøpte så ny svinger men bildet på plotteren er det samme. Ikke så overraskende fordi jeg tror at årsaken, som sist, er i plotteren.

Kan det være temporær "kortslutning" i svingerkabelen eller powercabelen hvor svingerkabel kobles på? tja kansje?

Før jeg installerte et forbruksbatteri og monterte en garmin Radar til plotteren, fungerte ekkoloddet perfekt. I monteringsanvisningen til Raderen stod det at den alltid skal kobles på startbatteri. Men for å kunne bruke plotteren til planlegging i havn, monterte jeg denne på forbruksbatteriet. Kan problemet ligge her? har nå flyttet plotter over til startbatteriet.

Men feilen er der fremdeles. Forslag?

 

Har benyttet BEP batteriladekontrol 125A.

Link to post
Share on other sites

Tviler på om det spiller noen stor rolle om den er koblet til forbruk eller start, forbruk burde vel være mer stabilt? Min 720S koblet til startbatteri blacker iallefall ofte ut når jeg kjører startmotor, antagelig pga spenningsfall når startmotoren drar rundt. Har ikke tatt skade av det ennå men har tenkt å koble dette om så den får strøm fra forbruksbank.

 

Sånt utstyr drar en del strøm men ikke i nærheten av hva startmotoren gjør så tror ikke det egentlig har behov for å være koblet direkte til startbatteriet så lenge det bare får strøm nok.

 

Byttet du kabel også når du byttet svinger? Hvis kabelen har fått seg en knekk eller det er kommet fukt inn i kabelen kan det vel også oppstå feil? I verste fall tror jeg faktisk du kan knekke utgangen på plotteren helt hvis kabel eller svinger er defekt.

 

Jeg har ikke radar så jeg vet ikke så mye om hvordan denne er koblet til plotter, batteri og om dette kan ha noe å si. Er begge koblet til forbruk?

Link to post
Share on other sites

takker for svar :-)

Jeg hadde i utgangspunktet radar koblet på startbatteri og plotter på forbruksbatteri. Men nå har jeg koblet begge på startbatteri. Enig i at det er mer stabilt på forbruksbatteri.

Ja, jeg bytta kabel da jeg bytta svinger, men på det tidspunktet var nok skaden allerede skjedd. Jeg tenkte kansje det kunne bli noen store spenningsspikere igjennom plotteren i det BEP releet slår inn. Men både BEP og plotter burde jo være sikret mot sånn, og jeg har beholdt orginal sikring til plotter. Men sikringene kan kansje være for trege for en sånn mulig spiker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...