Jump to content

Slipe ned glassfiber båt for lakking - noen som kan dette?


Draconoobie

Recommended Posts

Først et fantastisk forum! Mange hjelpsomme sjeler som hjelper en rookie! Tusen takk for det!

 

Skal nå begynne på sleipingen av skroget. Forrige eier hadde malt over gammel coating med Bengalakk, dette uten å gjøre noe forarbeid så det ser ikke bra ut. Tenkte å få vekk bengalakken og matte ned original lakken for å få feste.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem:

1. Hva slags slipemaskin?

2. Slipepapir?

3. Hvor mye skal slipes?

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal vannslipe vekk bengalakk fra en hel båt kommer du til å bruke hundre år...

Gjør følgende:

Kjøp deg en oscillerende slipe maskin. Start med 180 korning, så 320.

Da er du klar til grunning.

Grunning sliper du med feks 500 korning så kan du vaske med silikonfjerner og få bort alt støv, klart til lakk.

(10 år som biloppretter) ???

Link to post
Share on other sites

Tim, jeg skjønner at dette er ditt felt, så jeg knaller på med et par spørsmål.

 

Jeg er i tenkeboksen i forhold til å demontere hardtopen på skuta og gi den en overhaling. Tenker da på å slipe opp diverse gelcoatskader, sparkle, matte ned, og male/lakkere for til slutt å rubbe + polere.

 

1. Du sier slipe med 180 + 320 så grunne. Men er det strengt tatt nødvendig å grunne dersom man kun matter ned gelcoaten uten å komme gjennom?

 

2. Hva slags produkter er det best å bruke. Jeg hadde sett for meg å sprøyte eller rulle topcoat, men er det bedre å bruke en eller annen lakk? Ser at trådstarter også er inne på dette med lakking. Har tidligere gode erfaringer med å male gelcoat med bengalack, men da har det vært snakk om eldre joller. Ser for meg at det ikke er et førstevalg på en båt av litt høyere verdi.

Link to post
Share on other sites

Mirka Deros,  eneste slipemaksinen som er verdt å bruke penger på :)  

 

Med støvsuger  :thumbsup:

 

Frua her i huset er vel ikke helt enig i det. Hun sverger til Festool, men det er fra et snekkersynspunkt, så det blir kanskje annerledes? Hun påstår at det er den eneste slipemaskinen som ikke gir synlige sliperinger i overflaten.

Link to post
Share on other sites

 Hadde en runde med å reparerer de største skadene i laminatet i vinter, samt pussing og maling med 2-komp polyurethan innvendig.  Har brukt vibrerende slipemus, båndsliper og vinkelsliper med pussesondell på det jeg har gjort. Pussemus er bare en vits borsett fra der det er trangt å komme til med andre maskiner. Båndsliper fungerer greit på store, plane flater men det er fort gjort å slipe litt for mye et sted så du får små kanter/striper. Vinkelsliper er brutalt men gjør jobben raskt når det er et sted som skal strippes for gelcoat og du skal slipe vekk skadet glassfiberlaminat. Men nennsom het er viktig. 

 

Til vinteren skal jeg forsette med noe av det samme som deg.Må reparere sprekker i gelcoat og små-skader i laminatet. Har tettet sprekkene noenlunde med capt tolley's men planen er å slipe ned til glassfiber og ta en skikkelig runde reparasjoner, samt bore hul og fylle med epoxy et par steder der det er antydning til delaminering. Jeg vil da bruke vevd glassfiberduk og epoxy. Sparkler til slutt med epoxy/silica. Til sist matte ned hele dekket og skroget før en 2-3 lag med 2-komp polyurethan. Båten er malt med topcpat/polyurethan en gang tidligere, og regner med at det holder å vaske godt å matte ned for vedheft før det påføres nytt lag. Det er i alle fall planen, så får vi se om tiden og lysten strekker til. 

 

Kommer nok til å kjøpe en eksentersliper, men budsjettet mitt tilsier en billig-variant ala Bosch - jeg kan ikke legge 10 000 i en slipemaskin.

Link to post
Share on other sites

Tim, jeg skjønner at dette er ditt felt, så jeg knaller på med et par spørsmål.

 

Jeg er i tenkeboksen i forhold til å demontere hardtopen på skuta og gi den en overhaling. Tenker da på å slipe opp diverse gelcoatskader, sparkle, matte ned, og male/lakkere for til slutt å rubbe + polere.

 

1. Du sier slipe med 180 + 320 så grunne. Men er det strengt tatt nødvendig å grunne dersom man kun matter ned gelcoaten uten å komme gjennom?

 

2. Hva slags produkter er det best å bruke. Jeg hadde sett for meg å sprøyte eller rulle topcoat, men er det bedre å bruke en eller annen lakk? Ser at trådstarter også er inne på dette med lakking. Har tidligere gode erfaringer med å male gelcoat med bengalack, men da har det vært snakk om eldre joller. Ser for meg at det ikke er et førstevalg på en båt av litt høyere verdi.

Hvis du ikke sliper gjennom gelcoaten trenger du ikke grunne.

Skal du bare fikse skader kan du gjøre som Maruma gjorde på Windy'en sin, sparkle med gelcoat sparkel, slipe og polere.

Skal du lakke båten i en annen farge eller vil ha den helt blank og fin igjen hadde jeg lagt på epoxygrunning før lakk.

Jeg brukte Biltema sin grunning og 2k PU lakk, fungerte veldig fint.

Jeg tynnet den med tynner og sprøytet den.

Hadde heller gått for lakk i en eller annen variant enn å begynne med topcoat... Da kan du risikere å måtte våtslipe hele båten og polere, bruker du lastebillakk, billakk eller en form for industrilakk som tåler litt og sprøyter denne på, vil du få en veldig bra finish som du kun trenger å polere.

Link to post
Share on other sites

Mirka Deros, eneste slipemaksinen som er verdt å bruke penger på :)

 

Med støvsuger :thumbsup:

Mirka har en som går på strøm, har denne selv. Den er helt konge:-)

Du skal ha en rimelig stor kompressor for å fore en rondell med nok luft...

Husker ikke hva min heter, men søk på Mirka så finner du flere varianter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...