TMS Startet 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2005 (redigert) Kom over denne båten på slippen forleden. Eieren har tydeligvis smelt på grunn i høy hastighet.... Tenkte bildene kunne fungere som en motivasjon til å følge godt med i kartet i sommer... Redigert 18.Mai.2005 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Jo takk. Vi som tukler rundt i Strömstad og Bohuslän er så visst ikke noe unntak, mulighetene for å oppdage "nye" grunner er utallige. Hulda har plass på ytterste moloen på kommunal side.... Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Etter nå å ha byttet propell to ganger etter uhel som ikke skal nevnes, angrer jeg for at jeg ikke spanderte de ekstra kronene og anskaffet et foroverseende ekkolodd. For hva er vel visten med å detektere dybden rett under båten når det er foran båten gjerne grunnene er? Men det er jo lettest å være etterpåklok. For øvrig har jeg god erfaring med CMAP kart. Selv i Sverige der selv det svenske sjøkartverket ikke mente at kartene var oppdatert på mange år, var det god oversikt over grunner og deres posisjon så ut til å stemme bra. Ved besøk på Lilla Kornø sørøst for Kungshavn, kom jeg i kontakt med 2 hyggelige karer fra Sjøkortverket i Sverige. De holdt på med oppmåling i skjørgården med avanserte sonarsystemer fra Simrad, og målte opp fra grunna og ut til 5 metersmerket (tror det var der de stoppet). De kunne fortelle meg det at det dessverre ville ta mange år før reviderte sjøkart var tilgjengelig for bohuslän kysten, fordi svenske Sjøforsvarsmakten ikke ville frigi dybde informasjonen, sannsynligvis før om 3-5 år. Dette må vel være noe for båtorgansisajonene å ta tak i? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Skipper Worse Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Etter nå å ha byttet propell to ganger etter uhel som ikke skal nevnes, angrer jeg for at jeg ikke spanderte de ekstra kronene og anskaffet et foroverseende ekkolodd. Kart er jo litt billigere, da ... Men OK; det er jo et styr og vesen å føre bestikk og følge med hvor man er i verden ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
hschrde Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Kart er billige ja - og kartplottere dyre... Med papirkart har det jo hendt at jeg har seilt meg vill, men bare en gang for alvor. Panikken som kom da var mer enn nok motiverende, og snart var alt under kontroll. Kartplotteren, derimot, har nesten ledet meg på grunn tre ganger - nettopp fordi den er så enkel og grei å bruke. Har tatt feil av målestokken flere ganger, og nok stolt litt for blindt på den... Så hva er moralen? Planlegge turen, bruke papirkartene mer aktivt ved siden av plotteren, og i det hele tatt skjerpe meg. Det er ulempen med alt som er komfortabelt og lettvint - man mister kunnskaper og motivasjon! Grunnstøting? Har prøvd det ja - heldigvis med solide båter... Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 19.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Grunnstøting? Har prøvd det ja - heldigvis med solide båter... <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror ikke solid båt er nok, hvis man går på grunn i 7-8 knop, slik som båten på bildet sannsynligvis har gjort..... Jeg seilte for en ukes tid siden rett sør fra Havstensund og stolte blindt på kartplotteren som ledet meg på feil side av et "østmerke". (N 58 41 700 E 11 09 000). Navionics kartet viser bare vestmerket, mens det i virkeligheten både står et øst og et vestmerke der.... som man skal seile mellom. Tidligere fulgte jeg alltid med i papirkartet i tilleg til plotteren, men har blitt slappere etterhvert. Nå er det tilbake til gamle rutiner.. Sitér dette innlegget TMS Link to post
bliss X Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Navionics kartet viser bare vestmerket .. Huff! Det høres ikke bra ut. Merkelig at de bare har fått med seg det ene av merkene på Navionics kartet. Disse to merkene er jo ikke nye. Kan dere med bluechart, og C-map sjekke om begge merkene står på plotterne deres ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 (redigert) Joda, det ser slik ut. (NT+) Hva slags båt viser bildene forresten? Ser ut som bly, så det må ha gått fort. Redigert 19.Mai.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Hei. Stakene finnes i hvert fall på C-map World for Windows, skal sjekke opp NT+ når jeg kommer hjem, men regner med at det er OK der også. Har aldri funnet noe som mangler på mine C-map NT+ kart hittil. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TMS Svart 19.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Det aktuelle kartet hvor merket mangler er Navionics 15G Sitér dette innlegget TMS Link to post
GeirKS Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Hva slags båt er det på bildene TMS? Geir Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 19.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 HR 39 Sitér dette innlegget TMS Link to post
Dassic Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Slik ser det ut i Bluechart v7.0 (JAN05)... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Hei. Da er jo begge merkene med der også, men se på lykten NE for merkene, for meg ser det ut som de to hvite sektorene mangler, eller er det bare dårlig gjengivelse på bildet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 De er der i NT+. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Krapyl Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Hva ble egentlig konklusjonen? At den ene kartprodusenten utelater et merke er jo ugreit, men at den andre utelater hvite sektorer på fyret gjør jo dette systemet komplett uegnet, og risikabelt å bruke, ved nattseilas. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
TMS Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Hva ble egentlig konklusjonen? At den ene kartprodusenten utelater et merke er jo ugreit, men at den andre utelater hvite sektorer på fyret gjør jo dette systemet komplett uegnet, og risikabelt å bruke, ved nattseilas. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? <{POST_SNAPBACK}> Nei, det var vel greit oppsummert og konklusjonen blir at vi ikke kan gjemme bort papirkartene enda. I tillegg kan vi vel trekke konklusjonen at selv solide Orust båter får store skader på kjøl og skrog ved sammenstøt med solid granitt. Er det noen som kjenner til elektroniske kart som er godkjent for navigasjonsbruk, dvs uten forbeholdene som kommer opp ved oppstart. Den nye Kielfergen har vistnok et slikt system og er ikke lenger pålagt å bruke papirkart til navigasjonen... Sitér dette innlegget TMS Link to post
Marwin Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Etter nå å ha byttet propell to ganger etter uhel som ikke skal nevnes, angrer jeg for at jeg ikke spanderte de ekstra kronene og anskaffet et foroverseende ekkolodd. For hva er vel visten med å detektere dybden rett under båten når det er foran båten gjerne grunnene er? Men det er jo lettest å være etterpåklok. <{POST_SNAPBACK}> EchoPilot gjør DEN jobben! Samt ekstra trygghetsfølelse... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krapyl Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Er det noen som kjenner til elektroniske kart som er godkjent for navigasjonsbruk, dvs uten forbeholdene som kommer opp ved oppstart. <{POST_SNAPBACK}> Joda, det finnes, men det er ikke småtteri http://www.furuno.no/products.asp?page=163...=1479,10〈=1 Svindyrt! Det finnes andre også. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Andy Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Hva ble egentlig konklusjonen? At den ene kartprodusenten utelater et merke er jo ugreit, men at den andre utelater hvite sektorer på fyret gjør jo dette systemet komplett uegnet, og risikabelt å bruke, ved nattseilas. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror nok du trekker forhastet konklusjon her. Hvis du sturderer nærmere ser du dem på ringen. Ikke så lette å få øye på nei... Kanskje det er mulig å slå av/på visningen av selve sektorgrensene i Garmin-plottere? Eller styres dette av tidspunktet på døgnet kanskje? Har selv nettopp fått meg en GPSMAP 178Ci, skal se om jeg kan sjekke dette ut... Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Jeg stilte spørsmål om hva konklusjonen ble, jeg trakk ingen. Jeg spurte også om det var noe jeg ikke hadde fått med meg. Men dersom det er eneste måte å vise fyrsektorer på så er det alldeles ikke godt nok. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Andy Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 (redigert) Jeg stilte spørsmål om hva konklusjonen ble, jeg trakk ingen. Jeg spurte også om det var noe jeg ikke hadde fått med meg. Men dersom det er eneste måte å vise fyrsektorer på så er det alldeles ikke godt nok. <{POST_SNAPBACK}> Beklager, du har helt rett, du har ikke trukket konklusjon. Det ville vært fint om noen BlueChart eksperter kan uttale seg om dette er et problem i praksis, eller om det bare er denne skjermdumpen som har dårlig visning? Ellers må jeg si at for min båtbruk er det mye mer alvorlig med et manglende sjømerke enn en evt. dårlig dårlig visning av sektorer. Men vi har jo forskjellig behov Redigert 20.Mai.2005 av Andy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Mange ser ut til å ha glemt hva det står i manualene. Vet ikke hva andre produsenter skriver i sine manualer, men hos Garmin går det klart fram at kartene må brukes med forsiktighet: Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 ..........og hva blir konklusjonen av denne strengen? Forslag: Så lenge det ikke finnes formålstjenlig utstyr for det meste av fritidsbåtflåten, det være seg plottere og/eller autoriserte, elektroniske kart som tilfredstiller kravene til ECDIS og "official ENCs", definert i IMOs resolusjon A 817 (19), skal navigasjon i norsk farvann primært utføres i forhold til autoriserte og ajourførte papirkart, produsert og utgitt i regi av Statens kartverk - Sjø. Det markedsføres i dag, i tillegg til ikke autoriserte, elektroniske kart, også ikke autoriserte papirkart. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 ..........og hva blir konklusjonen av denne strengen? Forslag: Så lenge det ikke finnes formålstjenlig utstyr for det meste av fritidsbåtflåten, det være seg plottere og/eller autoriserte, elektroniske kart som tilfredstiller kravene til ECDIS og "official ENCs", definert i IMOs resolusjon A 817 (19), skal navigasjon i norsk farvann primært utføres i forhold til autoriserte og ajourførte papirkart, produsert og utgitt i regi av Statens kartverk - Sjø. Det markedsføres i dag, i tillegg til ikke autoriserte, elektroniske kart, også ikke autoriserte papirkart. Synspunkter? <{POST_SNAPBACK}> Implisitt i dette forslaget til konklusjon ligger altså en total underkjennelse av Båtsportkartene, var det tilsiktet? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.