Jump to content

Grunnstøting - husk å følge med i kartet !


TMS

Recommended Posts

Etter nå å ha byttet propell to ganger etter uhel som ikke skal nevnes, angrer jeg for at jeg ikke spanderte de ekstra kronene og anskaffet et foroverseende ekkolodd.

For hva er vel visten med å detektere dybden rett under båten når det er foran båten gjerne grunnene er?

 

Men det er jo lettest å være etterpåklok.

 

For øvrig har jeg god erfaring med CMAP kart. Selv i Sverige der selv det svenske sjøkartverket ikke mente at kartene var oppdatert på mange år, var det god oversikt over grunner og deres posisjon så ut til å stemme bra.

 

Ved besøk på Lilla Kornø sørøst for Kungshavn, kom jeg i kontakt med 2 hyggelige karer fra Sjøkortverket i Sverige. De holdt på med oppmåling i skjørgården med avanserte sonarsystemer fra Simrad, og målte opp fra grunna og ut til 5 metersmerket (tror det var der de stoppet).

 

De kunne fortelle meg det at det dessverre ville ta mange år før reviderte sjøkart var tilgjengelig for bohuslän kysten, fordi svenske Sjøforsvarsmakten ikke ville frigi dybde informasjonen, sannsynligvis før om 3-5 år.

Dette må vel være noe for båtorgansisajonene å ta tak i?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Etter nå å ha byttet propell to ganger etter uhel som ikke skal nevnes, angrer jeg for at jeg ikke spanderte de ekstra kronene og anskaffet et foroverseende ekkolodd.

Kart er jo litt billigere, da ... :rolleyes: Men OK; det er jo et styr og vesen å føre bestikk og følge med hvor man er i verden ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kart er billige ja - og kartplottere dyre...

 

Med papirkart har det jo hendt at jeg har seilt meg vill, men bare en gang for alvor. Panikken som kom da var mer enn nok motiverende, og snart var alt under kontroll.

 

Kartplotteren, derimot, har nesten ledet meg på grunn tre ganger - nettopp fordi den er så enkel og grei å bruke. Har tatt feil av målestokken flere ganger, og nok stolt litt for blindt på den...

 

Så hva er moralen? Planlegge turen, bruke papirkartene mer aktivt ved siden av plotteren, og i det hele tatt skjerpe meg. Det er ulempen med alt som er komfortabelt og lettvint - man mister kunnskaper og motivasjon!

 

Grunnstøting? Har prøvd det ja - heldigvis med solide båter...

Link to post
Share on other sites

Grunnstøting? Har prøvd det ja - heldigvis med solide båter...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror ikke solid båt er nok, hvis man går på grunn i 7-8 knop, slik som båten på bildet sannsynligvis har gjort.....

 

Jeg seilte for en ukes tid siden rett sør fra Havstensund og stolte blindt på kartplotteren som ledet meg på feil side av et "østmerke". (N 58 41 700 E 11 09 000). Navionics kartet viser bare vestmerket, mens det i virkeligheten både står et øst og et vestmerke der.... som man skal seile mellom. Tidligere fulgte jeg alltid med i papirkartet i tilleg til plotteren, men har blitt slappere etterhvert. Nå er det tilbake til gamle rutiner..

TMS

Link to post
Share on other sites

Navionics kartet viser bare vestmerket ..

Huff!

 

Det høres ikke bra ut. Merkelig at de bare har fått med seg det ene av merkene på Navionics kartet.

 

Disse to merkene er jo ikke nye.

 

Bilde

 

Kan dere med bluechart, og C-map sjekke om begge merkene står på plotterne deres ?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Stakene finnes i hvert fall på C-map World for Windows, skal sjekke opp NT+ når jeg kommer hjem, men regner med at det er OK der også. Har aldri funnet noe som mangler på mine C-map NT+ kart hittil.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da er jo begge merkene med der også, men se på lykten NE for merkene, for meg ser det ut som de to hvite sektorene mangler, eller er det bare dårlig gjengivelse på bildet?

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva ble egentlig konklusjonen?

At den ene kartprodusenten utelater et merke er jo ugreit, men at den andre utelater hvite sektorer på fyret gjør jo dette systemet komplett uegnet, og risikabelt å bruke, ved nattseilas.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hva ble egentlig konklusjonen?

At den ene kartprodusenten utelater et merke er jo ugreit, men at den andre utelater hvite sektorer på fyret gjør jo dette systemet komplett uegnet, og risikabelt å bruke, ved nattseilas.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, det var vel greit oppsummert og konklusjonen blir at vi ikke kan gjemme bort papirkartene enda. I tillegg kan vi vel trekke konklusjonen at selv solide Orust båter får store skader på kjøl og skrog ved sammenstøt med solid granitt.

 

Er det noen som kjenner til elektroniske kart som er godkjent for navigasjonsbruk, dvs uten forbeholdene som kommer opp ved oppstart. Den nye Kielfergen har vistnok et slikt system og er ikke lenger pålagt å bruke papirkart til navigasjonen...

TMS

Link to post
Share on other sites

Etter nå å ha byttet propell to ganger etter uhel som ikke skal nevnes, angrer jeg for at jeg ikke spanderte de ekstra kronene og anskaffet et foroverseende ekkolodd.

For hva er vel visten med å detektere dybden rett under båten når det er foran båten gjerne grunnene er?

Men det er jo lettest å være etterpåklok. 

<{POST_SNAPBACK}>

EchoPilot gjør DEN jobben! Samt ekstra trygghetsfølelse... :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva ble egentlig konklusjonen?

At den ene kartprodusenten utelater et merke er jo ugreit, men at den andre utelater hvite sektorer på fyret gjør jo dette systemet komplett uegnet, og risikabelt å bruke, ved nattseilas.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror nok du trekker forhastet konklusjon her. Hvis du sturderer nærmere ser du dem på ringen. Ikke så lette å få øye på nei...

 

Kanskje det er mulig å slå av/på visningen av selve sektorgrensene i Garmin-plottere? Eller styres dette av tidspunktet på døgnet kanskje? Har selv nettopp fått meg en GPSMAP 178Ci, skal se om jeg kan sjekke dette ut...

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Jeg stilte spørsmål om hva konklusjonen ble, jeg trakk ingen.

Jeg spurte også om det var noe jeg ikke hadde fått med meg.

Men dersom det er eneste måte å vise fyrsektorer på så er det alldeles ikke godt nok.

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager, du har helt rett, du har ikke trukket konklusjon. Det ville vært fint om noen BlueChart eksperter kan uttale seg om dette er et problem i praksis, eller om det bare er denne skjermdumpen som har dårlig visning?

 

Ellers må jeg si at for min båtbruk er det mye mer alvorlig med et manglende sjømerke enn en evt. dårlig dårlig visning av sektorer. Men vi har jo forskjellig behov :smiley:

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..........og hva blir konklusjonen av denne strengen?

 

Forslag:

Så lenge det ikke finnes formålstjenlig utstyr for det meste av fritidsbåtflåten, det være seg plottere og/eller autoriserte, elektroniske kart som tilfredstiller kravene til ECDIS og "official ENCs", definert i IMOs resolusjon A 817 (19), skal navigasjon i norsk farvann primært utføres i forhold til autoriserte og ajourførte papirkart, produsert og utgitt i regi av Statens kartverk - Sjø. Det markedsføres i dag, i tillegg til ikke autoriserte, elektroniske kart, også ikke autoriserte papirkart.

 

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

..........og hva blir konklusjonen av denne strengen?

 

Forslag:

Så lenge det ikke finnes formålstjenlig utstyr for det meste av fritidsbåtflåten, det være seg plottere og/eller autoriserte, elektroniske kart som tilfredstiller kravene til ECDIS og "official ENCs", definert i IMOs resolusjon A 817 (19), skal navigasjon i norsk farvann primært utføres i forhold til autoriserte og ajourførte papirkart, produsert og utgitt i regi av Statens kartverk - Sjø. Det markedsføres i dag, i tillegg til ikke autoriserte, elektroniske kart, også ikke autoriserte papirkart.

 

Synspunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Implisitt i dette forslaget til konklusjon ligger altså en total underkjennelse av Båtsportkartene, var det tilsiktet?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...