Røylen Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 Implisitt i dette forslaget til konklusjon ligger altså en total underkjennelse av Båtsportkartene, var det tilsiktet? <{POST_SNAPBACK}> Ja Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 (redigert) Implisitt i dette forslaget til konklusjon ligger altså en total underkjennelse av Båtsportkartene, var det tilsiktet? <{POST_SNAPBACK}> Da må jo dette også gjelde de nye Kyst-Atlasene fra C-map? Dette med ulike mangler i de elektroniske kartløsningene ser det ut til at vi må leve med lenge ennå. De såkalte framskrittene (f.eks. Max-kartene fra C-map) er tydeligvis ikke bare endringer til det bedre. Og når de ulike plotterleverandører implementerer det samme kartgrunnlaget på ulikt vis, med ulik visning og ulik funksjonalitet gjør det ikke saken bedre.... Heldigvis har det allikevel blitt gradvis bedre, ikke minst hos de "nyere" aktørene på kartmarkedet. Men det med at staker ikke alltid vises er f.eks. (fortsatt) et "problem" enkelte steder i Simrads C-map N+ baserte plottere. En rekke steder er det slik at staker vises i noen/mange målestokker, men ikke alle. F.eks. viser Simrads NT+ ikke den røde staken ved Slagentangen når det zoomes ut til målestokk som er naturlig å bruke ved kystseilas. Zoomer en derimot inn kommer staken fram. Som regel må en zoome inn for å få de med, hvis de ikke vises i alle målestokker. Men jeg har også opplevd å se staker i liten og stor målestokk, men ikke i enkelte mellomliggende. Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at det skal være slik. Når jeg ser de bildene som gjengis her fra ulike elektroniske kartsystem slår det meg også at visningene i mange tilfeller er lite lesevennlige sammenlignet med et tradisjonelt papirkart. Nå venner vi jo oss til det meste, og har vel lett for å foretrekke det vi er vant til. Men allikevel - mange systemer synes jeg tegner kartene veldig grovt og blasst, noen "overøser" kartene med unødig store markeringer av grunner (Navionics, slik jeg så det hos Raymarine på Sjøen for alle), andre har dårlig markerte fyrsektorer og staker, som bl.a. vist i noen innlegg ovenfor. Det er mye hjelp i plotterne, men papirkartene må nok fortsatt med, og brukes aktivt til å dobbeltsjekke. Også jeg merker en tiltakende sløvhet - det er lettvint å bruke plotteren, og jeg må ta meg i at jeg har fått en tendens til å la papirkartene bli liggende under dekk når jeg går i kjent farvann. Og det kan være farlig - ulykkene skjer gjerne i kjente farvann når en føler seg trygg og sikker, og slapper av på årvåkenheten. Men - jeg buker båtsportkartene (som begynner å trekke litt på årene) med god samvittighet Redigert 22.Mai.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Atco Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 (redigert) For meg personlig så var disse potensielle problemstillingene m.h.t mulige feil og mangler ved de elektroniske kartsystemene en avgjørende faktor for å bruke Laptop (m/Tiki) og Maptechs BSB karter...da ser jeg i allefall på "fasiten" Har alltid papirkartene klare også, og er vi i litt sjø i ukjent farvann så pleier jeg å sette kona til å følge posisjonen fra PC til kart, i tilfelle PC'n skulle streike.......better safe than sorry Redigert 22.Mai.2005 av Atco (see edit history) Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Mix Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 noen "overøser" kartene med unødig store markeringer av grunner (Navionics, slik jeg så det hos Raymarine på Sjøen for alle), <{POST_SNAPBACK}> Akkurat dette ble fikset med 2.14 sw, (ihvertfall på c-serie) enkelt å laste ned selv. Dette var ikke noe problem på fjorårets kart. Problemet kom med de nye S57 kartene. Virker som kartene ble releaset litt for tidlig....... Men er altså fikset med 2.14 sw. Prøvde først kartbrikken uten å oppgradere sw til 2.14 på min Raymarine c-serie plotter. Fikk da problemer med at skvalpeskjær kom opp med store rare sirkler rundt, Oppgraderte til 2.14 release fra Mars 2005 på plotteren og alt virket ok. <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 Følge med på kart sier dere og får det til å høre så enkelt ut. Jeg var en tur i ukjente farvann på lørdag og fulgte aktivt med på kart og kartplotter. Det blåste ganske friskt fra sør og det ble mye skvulping på enkelte strekk. Da er det jammen ikke lett å lese kartene og se alle de små grunnene og båene... I et området på et relativ kort strekk var jeg innom tre forskjellige kart. Alene i en liten båt med mye skvulp skal en jammen ha orden for å klare å følge med. Det endte med at jeg brukte kartene for å holde grov-oversikten over hvor jeg var, kartplotteren kontrollert med terrenget for mer nøyaktig navigering. Ikke lett dette i urolig sjø.... tj Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 Da må jo dette også gjelde de nye Kyst-Atlasene fra C-map? <{POST_SNAPBACK}> Ja, selvsagt........ For meg personlig så var disse potensielle problemstillingene m.h.t mulige feil og mangler ved de elektroniske kartsystemene en avgjørende faktor for å bruke Laptop (m/Tiki) og Maptechs BSB karter...da ser jeg i allefall på "fasiten" <{POST_SNAPBACK}> .......og med "fasiten" mener du at Maptechs BSB karter er autoriserte (official) ENCs, eller..........? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 (redigert) . Det endte med at jeg brukte kartene for å holde grov-oversikten over hvor jeg var, kartplotteren kontrollert med terrenget for mer nøyaktig navigering. <{POST_SNAPBACK}> Det er en vanlig måte å bruke kartplotter på. Da jeg hadde Garmin 182Ci i Nidelv 690 brukte jeg store sjøkart til å finne ut leia og kursen - så "finnavigerte" jeg med kartplotteren - dvs. så merker, grunner etc. Min erfaring er at man må ha ganske stor skjerm før man kan kjøre på bare plotter. Jeg har en skjerm der jeg kan dele skjermen i to kart. Kjører ofte på to bilder av samme kart på en gang - ett som viser detaljer og ett som gir meg oversikt. Men er jeg i ukjent farvann så har jeg alltid papirkartet på kartbordet. Redigert 23.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Det er en vanlig måte å bruke kartplotter på. Da jeg hadde Garmin 182Ci i Nidelv 690 brukte jeg store sjøkart til å finne ut leia og kursen - så "finnavigerte" jeg med kartplotteren - dvs. så merker, grunner etc. Min erfaring er at man må ha ganske stor skjerm før man kan kjøre på bare plotter. Jeg har en skjerm der jeg kan dele skjermen i to kart. Kjører ofte på to bilder av samme kart på en gang - ett som viser detaljer og ett som gir meg oversikt. Men er jeg i ukjent farvann så har jeg alltid papirkartet på kartbordet. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har nå fått montert min nye Garmin 178Ci. Er forøvrig godt fornøyd så langt! Etter et par kortere turer i helga kan jeg slutte meg til Bitteliten sin konklusjon, for å få det store overblikket er papirkart best! Kjørte i regnvær og litt bølger i Røynevardfjorden (Høvåg) hvor jeg forøvrig er veldig godt kjent. Her er det i tillegg til tre stygge skvalpeskjær, et utall grunner. Det var ikke lett å holde styr på hva som var hva på plotteren i farten... Litt for like symboler på skjær og grunne? Jeg får forske litt på innstillingene med detaljnivå, hvilke kart som skal vises etc. Plotteren er montert på 'dashbordet', til venstre for kartplassen. Heldigvis har Skibsplast 655 fullverdig plass til båtsportkart under vindskjermen. Lurer på hvordan daycruisere/skjærgårdsjeeper uten plass til å legge kartet gjør det. Holder de kartet i hånda mon tro Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Lurer på hvordan daycruisere/skjærgårdsjeeper uten plass til å legge kartet gjør det. Holder de kartet i hånda mon tro <{POST_SNAPBACK}> De kjører nok på lykke og fromme, og så har de NAF-boka på lur......... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Mener å ha lest i DN at C-map Geotalk gikk konkurs for et par uker siden, kan noen bekrefte? Hva skjer med KystAtlaset fremover mon tro? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Denne infoen er hentet fra www.forvalt.no Organisasjonsnr 984376995 Selskapsnavn C-MAP GEOTALK AS Tidligere navn GEOTALK AS Organisasjonsform Aksjeselskap (AS ) Aksjekapital 100 000 Stiftelsesdato 21.03.2002 Registreringsdato (Brønnøysund) 04.04.2002 Bransje 72.220 Annen konsulentvirksomhet tilknyttet system- og programvare Kontaktperson DAGL Jon Kåre Apneseth E-post sales@geotalk.no Internett www.geotalk.no Telefon 97662255 Antall ansatte - Forretningsadresse Lakkegata 21, 0187 OSLO Postadresse c/o C-Map Geotalk AS Postboks 212, 4379 EGERSUND Dato for meldt konkurs: 07.05.2005 Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 (redigert) .......og med "fasiten" mener du at Maptechs BSB karter er autoriserte (official) ENCs, eller..........? <{POST_SNAPBACK}> Vel - de er i hvert fall scannet direkte fra de norske offisielle sjøkartene (altså kartblad nr. 4, 5, 6 osv.). Det gjør vel ikke scanningen/digitaliseringen offisiell, men grunnlaget er i hvert fall offisielt. I motsetning da til Båtsportkart og Kyst-Atlas. PS. Synd at Geotalk er konkurs. Produktet deres hadde jo absolutt noe for seg. Hadde sett frem til en viderutvikling med mer detaljerte kart av leder og uthavner etc. Men kanskje noe kjøper konkursboet? Redigert 23.Mai.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 (redigert) PS. Synd at Geotalk er konkurs. Produktet deres hadde jo absolutt noe for seg. Hadde sett frem til en viderutvikling med mer detaljerte kart av leder og uthavner etc. Men kanskje noe kjøper konkursboet? <{POST_SNAPBACK}> Jeg sjekket balansen deres pr 31/12-03. Totale eiendeler var 4 mill, herav kontanter 0,3 mill. Aktiverte utviklingskostnader (!) og andre immaterielle eiendeler * på ca. 2 mill, fordiringer 1,9 millioner. Fra regnskapet var det omsetning å ca 4 millioner og kostnader på ca 3,7 millioner. Hvordan 2004 var vet jeg ikke - men ut i fra 03 balansen ser det ikke ut til at det var mye penger igjen til markedsføring av produktene de har tatt frem. Om eierne synes produktet har en livsrett vil de nok kjøpe ut rettighetene for ikke å la utviklingskostnadene "forsvinne ut med badevannet" Forklaring på immaterielle eiendeler: *Immaterielle eiendeler er eiendeler som er av strategisk verdi, men ikke knyttet til noen fysisk eiendel. Dette kan for eksempel være patenter, goodwill eller aktiverte kostnader. Dersom man for eksempel utvikler et produkt som ennå ikke har noen fysisk verdi, vil kostnadene ved dette kunne føres som immaterielle anleggsmidler. Redigert 23.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 På hjemmesiden www.geotalk.no ligger denne informasjonene: Adresse: Lakkegata 21 N-0187 Oslo Tlf: +47 51 46 47 80 Fax: +47 22 17 50 80 Epost: post@kystatlas.no Org. Nr: 988217905 Organisasjonsnummeret er et annet en på selskapet som er konkurs, selv om adressen er den samme. Tyder muligens på fortsatt drift???? Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 (redigert) Har hentet dette fra Bizkit Forvalt.no Organisasjonsnr 988198307 Selskapsnavn C-MAP GEOTALK AS KONKURSBO Så søkte jeg på det organisasjonsnummeret som stod på geotalk.no Organisasjonsnr 988217905 Selskapsnavn KYSTATLAS AS Organisasjonsform Aksjeselskap (AS ) Aksjekapital 100 000 Stiftelsesdato 11.05.2005 Registreringsdato (Brønnøysund) 18.05.2005 Bransje 74.203 Geologiske undersøkelser Kontaktperson DAGL Tor Andreas Svanes Telefon 51464700 Faks 51464701 Antall ansatte - Forretningsadresse Hovlandsveien 52, 4370 EGERSUND Postadresse Postboks 212, 4379 EGERSUND Så da tok det ikke mer enn 4 dager fra konkursen i c-map geotalk til nytt selskap var på beina - og det var helg i mellom. Var nok noen som visste hva de gjorde her Flott for Kystaltaset i hvertfall. Jeg har brukt det en del timer nå - og så langt synes jeg det er veldig bra! Redigert 23.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Hei. Og da ser det ut til at det er C-map Egersund som har tatt over selv, her er adr. og telefoner til C-map: Hovlandsveien 52 P.O. Box 212 4379 Egersund Tel: +47 51 46 47 00 Fax: +47 51 46 47 01 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Atco Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Vel - de er i hvert fall scannet direkte fra de norske offisielle sjøkartene (altså kartblad nr. 4, 5, 6 osv.). Det gjør vel ikke scanningen/digitaliseringen offisiell, men grunnlaget er i hvert fall offisielt. I motsetning da til Båtsportkart og Kyst-Atlas. Helt korrekt. I praksis så anser jeg strengt tatt ikke bruk av disse kartene med Tiki (eller Ozi e.l) for å være elektronisk navigering som sådan. Det er bare en avansert papirkart holder, med et GPS posisjonssymbol som gjør det lettere å verifisere posisjon.... helt ideelt til mitt bruk Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Øystein Svart 24.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2005 Kartene i (C-MAP) KystAtlas (og KystKart) er ikke autoriserte sjøkart, det står i margen på alle kartene :) KystAtlas AS kommer til å fortsette med å lage KystAtlas/Kart-serien, samtlige KystAtlas er tilgjengelige, og alle KystKart utenom Hvaler og Vest-Agder (de er i trykken). Øystein Sitér dette innlegget Øystein Tvedten Kartoperatør + layout / IT Technician Kartagena AS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.