Jump to content

VP D1-30 ladealarm utløses selv om batteriene lades


tomcat

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 36 der jeg har oppdaget et mønster i at hvis vi har brukt batteribanken et døgn eller to så får vi ladealarm på displayet til motoren etter noen minutters gange. Det virker til å komme når turtallet er over ca 1500. Displayet viser et ikon av batteri og utropstegn. Victron batterimonitor viser at det strømmer inn over 65 amp på banken så jeg har bare pleid å slå av lyden på alarmen og etter en snau halvtimes tid så er alarmen borte fra displayet.

 

Men hvorfor skjer dette? Det skjer ikke når vi har full batteribank. Jeg tror det er original skillediode, så da skal jo ikke start og forbruk kobles sammen trodde jeg.

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme på min bavaria 30 c .alarmen gikk ganske lenge etter å ha ligget i ut havn og bruk av anker vinsj. Hadde dårlig kontakt på kabler på skille rele og varm gang her. Viste 15 volt lade spenning. Nå har jeg bare skjelden en kort alarm noen sekunder etter bruk av vinsjen

Link to post
Share on other sites

Er usikker på grenser for spenning og evt tidforsinkelse på alarmen, men had erfart noenlunde det samme med 2 stk D6 jeg har hatt (i 2 ulike båter). Konklusjonen min enter en stund var å ignorere. Men jeg ville gått over alle koplinger mens dynamo lader skikkelig og målt for spenningsfall. Er det dårlig kontakt mellom dynamo og startbatteri kan spenningsfall ved høy ladestrøm kanskje trigge alarmen.

Link to post
Share on other sites

Om det er et spenningsstyrt rele med prioritet på forbruksbank kunne det vel være noe slikt, men at det skal gå en 1/2 time før det legger inn lading til startbatteri var jo lenge da. Tenker da at strømmen kan gå fra D+ på dynamo via ladelampe, alarm og nøkkel til startbatteri, før releet får nok spenning til å koble inn, og føre ladestrømmen den rette veien. Ladelampen er kanskje slukket, men det er ikke så merkelig da forskjellen er bare et par volt på startbatteri og dynamo før releet legger inn, og det er ikke nok til at lampen lyser. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...