tomcat Startet 9.August.2015 Del på Facebook Startet 9.August.2015 Jeg har en Bavaria 36 der jeg har oppdaget et mønster i at hvis vi har brukt batteribanken et døgn eller to så får vi ladealarm på displayet til motoren etter noen minutters gange. Det virker til å komme når turtallet er over ca 1500. Displayet viser et ikon av batteri og utropstegn. Victron batterimonitor viser at det strømmer inn over 65 amp på banken så jeg har bare pleid å slå av lyden på alarmen og etter en snau halvtimes tid så er alarmen borte fra displayet. Men hvorfor skjer dette? Det skjer ikke når vi har full batteribank. Jeg tror det er original skillediode, så da skal jo ikke start og forbruk kobles sammen trodde jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Her er alarmen jeg får i displayet: Jeg mener at reimen til dynamoen er stram og fin, men hvordan dobbelsjekker jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Busk Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hadde det samme på min bavaria 30 c .alarmen gikk ganske lenge etter å ha ligget i ut havn og bruk av anker vinsj. Hadde dårlig kontakt på kabler på skille rele og varm gang her. Viste 15 volt lade spenning. Nå har jeg bare skjelden en kort alarm noen sekunder etter bruk av vinsjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Er usikker på grenser for spenning og evt tidforsinkelse på alarmen, men had erfart noenlunde det samme med 2 stk D6 jeg har hatt (i 2 ulike båter). Konklusjonen min enter en stund var å ignorere. Men jeg ville gått over alle koplinger mens dynamo lader skikkelig og målt for spenningsfall. Er det dårlig kontakt mellom dynamo og startbatteri kan spenningsfall ved høy ladestrøm kanskje trigge alarmen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Om det er et spenningsstyrt rele med prioritet på forbruksbank kunne det vel være noe slikt, men at det skal gå en 1/2 time før det legger inn lading til startbatteri var jo lenge da. Tenker da at strømmen kan gå fra D+ på dynamo via ladelampe, alarm og nøkkel til startbatteri, før releet får nok spenning til å koble inn, og føre ladestrømmen den rette veien. Ladelampen er kanskje slukket, men det er ikke så merkelig da forskjellen er bare et par volt på startbatteri og dynamo før releet legger inn, og det er ikke nok til at lampen lyser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.