Jump to content

kad 44 blir varm på lav belastning


BETH

Recommended Posts

Jeg var ute i helgen  å kjørte 20 ntm . 3000 opm. 25 knop alt oppførte seg fint. Da vi skulle flytte båten på lørdagen i 7 knop 1600 opm i 10 min. fikk jeg alarm 110 c på bb maskin. jeg stoppet motoren . Nå har jeg sjekket innpeller, gjennomstrømming med å sette spyleslangen i sjøvanns filteret begge veier.

Det virker OK 

 

Jeg har også kokt termostaten. Den åpner å lukker slik den skal. det er ikke kjølevæske i motorrommet.

 

Har noe gode forslag?

 

Link to post
Share on other sites

Sjekk at impelleren går skikkelig rundt. Jeg hadde en KAMD42 der jeg av og til opplevde varmgang på veldig lavt turtall. Det viste seg at et komponent (husker ikke navnet) i sjøvannspumpa var så slitt at impelleren ikke dro skikkelig rundt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvis det er det svarte sjøvannsfilteret skal det draes til med håndmakt, omtrent det du hæler. Tettingen er plast mot plast og blir ikke tett hvis man ikke tar i godt. Lurt tenkt av forrge taler :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg kjøpte ny innpeller i dag og var ute å prøve kjørte. Samme resultat som sist. Jeg åpnet sjøvans filteret mens motoren sveiv på tomgangen. Det fosset med vann. Så da er jeg litt skeptisk til at medbringenoen er gående. Har fått tips om at slangen på suge siden før saltvann pumpen kan løsne innvendig. Har noen vert borti det ?

Link to post
Share on other sites

Har fått tips om at slangen på suge siden før saltvann pumpen kan løsne innvendig. Har noen vert borti det ?

På drevinstalasjoner kan den såkalte S-slangen mellom drevet og drevplata/transom delaminere. Dvs at den vil gjøre det før eller senere om den ikke blir skiftet. Når dette skjer slipper gummien innvendig i slangen slik at den suges sammen.

 

Jeg har opplevd dette, men da var symtomene at motoren gikk varm ved belastning, ikke ved tomgang. Så jeg tror ikke det er dette som er årsaken hos deg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode tilbakemeldinger. :smiley:

 

Har også ringt litt rundt omkring. Det var en mekaniker som var ganske overbevist om at det var kommet fremmed legemer i drevet eks. skjell eller manede eller lignede. Har andre vert utsatt for det ? Uansett må jeg opp på slipp.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er temperatur på eksosbendet etter turbo?

Er det lagt seg rust og div. I utløpet så får du ikke gjennomstrømming nok.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes jeg må dele denne historien. Da jeg skulle anskaffe meg ny pumpe sjekket jeg prisen oss http://www.marinedeler.no/ og den lokale leverandøren som ligger på en øy litt nord for der hvor jeg er.  Prisen på marinedeler var under 1/2 pris og samme leveringstid. men jeg slipper å kjøre 40 km for å hente pumpen. 

Så da var valget lett ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...