BETH Startet 10.August.2015 Del på Facebook Startet 10.August.2015 Jeg var ute i helgen å kjørte 20 ntm . 3000 opm. 25 knop alt oppførte seg fint. Da vi skulle flytte båten på lørdagen i 7 knop 1600 opm i 10 min. fikk jeg alarm 110 c på bb maskin. jeg stoppet motoren . Nå har jeg sjekket innpeller, gjennomstrømming med å sette spyleslangen i sjøvanns filteret begge veier. Det virker OK Jeg har også kokt termostaten. Den åpner å lukker slik den skal. det er ikke kjølevæske i motorrommet. Har noe gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Sjekk at impelleren går skikkelig rundt. Jeg hadde en KAMD42 der jeg av og til opplevde varmgang på veldig lavt turtall. Det viste seg at et komponent (husker ikke navnet) i sjøvannspumpa var så slitt at impelleren ikke dro skikkelig rundt. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
BETH Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Takk.Jeg får sjekke i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Medbringeren på baksiden av vannpumpa kan være gåen? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøfare Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Antar at det er denne både Key Freak og Windy mener: http://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000000210 Oppbygging av pumpe og plassering av delen finner du her: https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/(Innløp, eksos og kjølesystem) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Medbringeren på baksiden av vannpumpa kan være gåen? Medbringeren het den delen jeg skiftet, ja. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Higre Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Disse vannfiltra er lit lumske om du ikke får Sila nedi sporet ordentlig og lokket tetter ikke, dette går bra ved turtall med og høg gjennomstrømming men på tomgang blir det koking, enkelt å sjekke hvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hvis det er det svarte sjøvannsfilteret skal det draes til med håndmakt, omtrent det du hæler. Tettingen er plast mot plast og blir ikke tett hvis man ikke tar i godt. Lurt tenkt av forrge taler :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
BETH Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Takk for svar. Jeg kjøpte ny innpeller i dag og var ute å prøve kjørte. Samme resultat som sist. Jeg åpnet sjøvans filteret mens motoren sveiv på tomgangen. Det fosset med vann. Så da er jeg litt skeptisk til at medbringenoen er gående. Har fått tips om at slangen på suge siden før saltvann pumpen kan løsne innvendig. Har noen vert borti det ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Har fått tips om at slangen på suge siden før saltvann pumpen kan løsne innvendig. Har noen vert borti det ? På drevinstalasjoner kan den såkalte S-slangen mellom drevet og drevplata/transom delaminere. Dvs at den vil gjøre det før eller senere om den ikke blir skiftet. Når dette skjer slipper gummien innvendig i slangen slik at den suges sammen. Jeg har opplevd dette, men da var symtomene at motoren gikk varm ved belastning, ikke ved tomgang. Så jeg tror ikke det er dette som er årsaken hos deg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BETH Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Takker for mange gode tilbakemeldinger. Har også ringt litt rundt omkring. Det var en mekaniker som var ganske overbevist om at det var kommet fremmed legemer i drevet eks. skjell eller manede eller lignede. Har andre vert utsatt for det ? Uansett må jeg opp på slipp. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Har du prøvd å blåse i slangen ned til drevet med luft eller vann? Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Ja det har jeg. Det er gjennomstrømming . Men i følge mekanikeren så kan det ligge et skjell der som en ventil. Jeg må nok opp på slipp for sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Hvordan er temperatur på eksosbendet etter turbo? Er det lagt seg rust og div. I utløpet så får du ikke gjennomstrømming nok. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
BETH Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 De ble skiftet i 2013 Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Sirkulasjonspumpen kan være knekt i akselen. Mente det var bruker svartrøyk eller bruker dante som nevnte det som en mulighet med annen case :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
BETH Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Du har helt rett!akslingen var knekt. Takker igjen for kreative tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 1-0 til baatplassen :-) Grei jobb å skifte den pumpa, tar 3-4 timer rolig skruing inkl coffeetajm :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
BETH Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Jeg synes jeg må dele denne historien. Da jeg skulle anskaffe meg ny pumpe sjekket jeg prisen oss http://www.marinedeler.no/ og den lokale leverandøren som ligger på en øy litt nord for der hvor jeg er. Prisen på marinedeler var under 1/2 pris og samme leveringstid. men jeg slipper å kjøre 40 km for å hente pumpen. Så da var valget lett ................ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.