Jump to content

Ny firetakter vs 5-10 år gammel


jotto

Recommended Posts

Hvor mye har skjedd mht utvikling av firetaktsmotorer de siste 5-10 årene?

 

Jeg skal ha en 17-fots bowrider/skjærgårdsjeep etterhvert og er usikker på om jeg bør satse på en fra rundt 2005 eller noe nyere (kanskje helt ny?).

 

Jeg er ikke veldig opptatt av at båten skal se helt ny og fin ut, men jeg betaler gjerne litt ekstra for at motoren skal være bra. Den skal brukes til vannsport og kaffe/fisketurer. Ytelse og lavt støynivå er derfor høyt på lista.

 

Link to post
Share on other sites

Den store forskjellen vil være EFI. Det varierer endel fra merke til merke og størrelse til størrelse når dette dukket opp, men jeg hadde ikke kjøpt motor uten EFI i dag. (Bortsett fra på de minste vispene.) Fordelene er de samme som du alltids ser nevnt i reklamen, lavere forbruk, mindre sjangs for at motoren surner ved dorging og (noe) bedre respons i plan. Men her stemmer faktisk reklamen med virkeligheten. :)

Link to post
Share on other sites

Kjør den du har til den dauer, så kjøper du noe fabrikksnytt med 5 års garanti. 

 

edit, skal du ha ny båt jotto? 

 

Samme tips gjelder da, uten hk avgift har ting blitt billig og greit og svir ikke så mye, garantien er greit å ha. 

 

Tjaa, har lyst på litt mere komfort. 14-foteren som vi har nå var et testprosjekt for å se om båtlivet er noe for oss. Konklusjonen er JA, men vi vil gjerne kunne sitte litt mere behagelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2005 Mod 4 takter 140 hk. Går fortsatt som en symaskin. Vet ikke hva som Evt skulle vært bedre på en ny. Så klart litt mere driftsikkert, men min motor har nå gått 500 timer(200 av meg på 3 år) uten å hoste eller noe tull.. Så er motoren i god stand er det relativt trygt. Men det er så klart alltid gøy med noe nytt;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De aller fleste motorer fra 60-70 hk og oppover hadde EFI for 10 år siden (noen var litt tregere og fikk EFI omkring 2006).

Omkring 10 års alder går det nok en slags grense for hvordan tilstanden til motoren er sett i sammenheng med hvordan vedlikeholdet er utført.

Tæring er ofte et problem hvis anoder (både eksterne og interne) har vært slurvet med.

Suzuki har faktisk hatt litt trøbbel der på 10-15 år gamle motorer, selv med korrekt utført vedlikehold.

 

Evinrude E-tec og Mercury Optimax 2-taktere bør man heller ikke utelukke helt.

Forbruksmessig er det ikke mye som skiller dem fra 4-takterne, men noe høyere støynivå i sakte fart..

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mercury's nye 80-100-115 serie har mest kubikk pr. kg i sin klasse, dvs. 2,1 liter og 164 kg.

Faktisk mest kubikk og lavest vekt av alle motorer i klassen som er sammenlignbare, inkl. Mercurys egen Optimax-serie.

Riktignok veier DF80/90 og E-tec 90 mindre, men de stiller i en lavere kubikk-klasse og kan ikke sammenlignes m.h.t. dreiemoment.

 

Vedlikeholdsmessig er det også skjedd en del, da disse har så enkelt vedlikehold som overhodet mulig på en 4-takter. 

 

f80-115.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...