jotto Startet 10.August.2015 Del på Facebook Startet 10.August.2015 Hvor mye har skjedd mht utvikling av firetaktsmotorer de siste 5-10 årene? Jeg skal ha en 17-fots bowrider/skjærgårdsjeep etterhvert og er usikker på om jeg bør satse på en fra rundt 2005 eller noe nyere (kanskje helt ny?). Jeg er ikke veldig opptatt av at båten skal se helt ny og fin ut, men jeg betaler gjerne litt ekstra for at motoren skal være bra. Den skal brukes til vannsport og kaffe/fisketurer. Ytelse og lavt støynivå er derfor høyt på lista. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Kjør den du har til den dauer, så kjøper du noe fabrikksnytt med 5 års garanti. edit, skal du ha ny båt jotto? Samme tips gjelder da, uten hk avgift har ting blitt billig og greit og svir ikke så mye, garantien er greit å ha. Redigert 10.August.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Den store forskjellen vil være EFI. Det varierer endel fra merke til merke og størrelse til størrelse når dette dukket opp, men jeg hadde ikke kjøpt motor uten EFI i dag. (Bortsett fra på de minste vispene.) Fordelene er de samme som du alltids ser nevnt i reklamen, lavere forbruk, mindre sjangs for at motoren surner ved dorging og (noe) bedre respons i plan. Men her stemmer faktisk reklamen med virkeligheten. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
jotto Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Kjør den du har til den dauer, så kjøper du noe fabrikksnytt med 5 års garanti. edit, skal du ha ny båt jotto? Samme tips gjelder da, uten hk avgift har ting blitt billig og greit og svir ikke så mye, garantien er greit å ha. Tjaa, har lyst på litt mere komfort. 14-foteren som vi har nå var et testprosjekt for å se om båtlivet er noe for oss. Konklusjonen er JA, men vi vil gjerne kunne sitte litt mere behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Jeg har en 2005 Mod 4 takter 140 hk. Går fortsatt som en symaskin. Vet ikke hva som Evt skulle vært bedre på en ny. Så klart litt mere driftsikkert, men min motor har nå gått 500 timer(200 av meg på 3 år) uten å hoste eller noe tull.. Så er motoren i god stand er det relativt trygt. Men det er så klart alltid gøy med noe nytt;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) De aller fleste motorer fra 60-70 hk og oppover hadde EFI for 10 år siden (noen var litt tregere og fikk EFI omkring 2006). Omkring 10 års alder går det nok en slags grense for hvordan tilstanden til motoren er sett i sammenheng med hvordan vedlikeholdet er utført. Tæring er ofte et problem hvis anoder (både eksterne og interne) har vært slurvet med. Suzuki har faktisk hatt litt trøbbel der på 10-15 år gamle motorer, selv med korrekt utført vedlikehold. Evinrude E-tec og Mercury Optimax 2-taktere bør man heller ikke utelukke helt. Forbruksmessig er det ikke mye som skiller dem fra 4-takterne, men noe høyere støynivå i sakte fart.. Redigert 10.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ibiza24 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Det har vel ikke skjedd så veldig mye de siste 10 årene når det gjelder 4-taktere. Suzuki har fått ned forbruket noen prosent med sin LeanBurn teknologi som kom på markedet for ikke så alt for lenge siden men vi snakker ikke om en revolusjon akkurat... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hvor stor motor ser du etter ? I noen størrelser har det kommet nye modeller, mens andre egentlig er samme som for lenge siden.. Ny kan være bra, gammel velprøvd modell med godt rykte kan være like bra. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hvor stor motor ser du etter ? I noen størrelser har det kommet nye modeller, mens andre egentlig er samme som for lenge siden.. Ny kan være bra, gammel velprøvd modell med godt rykte kan være like bra. Sånn 80-100-ish. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 (redigert) Mercury's nye 80-100-115 serie har mest kubikk pr. kg i sin klasse, dvs. 2,1 liter og 164 kg. Faktisk mest kubikk og lavest vekt av alle motorer i klassen som er sammenlignbare, inkl. Mercurys egen Optimax-serie. Riktignok veier DF80/90 og E-tec 90 mindre, men de stiller i en lavere kubikk-klasse og kan ikke sammenlignes m.h.t. dreiemoment. Vedlikeholdsmessig er det også skjedd en del, da disse har så enkelt vedlikehold som overhodet mulig på en 4-takter. Redigert 11.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Den kjølevannsstrålen var da svært støyende. Ville reklamert på den.. Den støyer jo så fælt at man ikke hører motoren!! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
jotto Svart 12.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2015 Wow. Imponerende! Jeg hører forresten en katt som maler i bakgrunnen, men jeg ser den ikke på filmen :-D Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 (redigert) Den nye Merc 115 er bare lekker.? Denne motoren er definitivt ikke 3 star carb. Redigert 12.September.2015 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Heilt enig frodgrynt. Elsker 80talls motorer med feit oljeblaning og god lukt Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Lady B Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Heilt enig frodgrynt. Elsker 80talls motorer med feit oljeblaning og god lukt Det er noe eget ved lukten av dårlig forbrent to-taktsolje, ja. Kommer nok til å savne den den dagen den kommer bort... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.