Jump to content

Galia 475 med Evinrude 75 E-tech 2012, hvilken stålpropell?


djhalvor

Recommended Posts

Hvis du er ute etter en  propell med litt bedre egenskaper og der du kan løfte motoren opp et hull eller to, så er Mercury Spitfire 4-blads alupropell å anbefale.

Hvis utseendet er viktig (og prisen ikke så viktig) så er det jo mye å velge i av stålpropeller der ute.

Hvilken størrelse som passer best avhenger jo av hva du har nå og hvilket turtall du oppnår.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja men original propell finnes i mange størrelser (dvs. stigninger), tilpasset båtstørrelse/vekt.

Det er stigningen som er viktig. Antagelig 19 eller 21 tommer.

Står på propellen, enten på siden eller man må ta den av for å se.

Oppnådd turtall er også viktig å notere seg før man velger propell, siden stålpropell eller 4-blads alu gjerne gir litt lavere turtall med samme stigning som den originale.

Forøvrig samme propelltype (dimensjoner) på alle E-tec fra 40-130 hk såvidt jeg husker.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var jo litt lite, så litt for mye stigning på propellen kanskje...

Det optimale max turtall er 5000-5200 rpm såvidt jeg finner ut.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hva får du av fart?    

 

det jeg har sett av poster om e-tec 75/90 så er de ikke så veldig glade i mye turtall..  mistenker også at det er noen turtellere som viser i minste laget. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er ikke skadelig lavt, men for lavt for optimal effekt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja max. effekt oppnås ved ca 5000 rpm, enkelt og greit.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 8 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Ja mulig. Men du trenger en propell med R rotasjon, ikke L.

Vet ikke om skruvat.no er rette plassen å kjøpe propeller fra da... men men. Finnes båtsjapper med bedre greie på dette.

Og husk at du må ha RBX-106 hubkit til den propellen.

 

Vurder heller en Mercury Spitfire 4-blads alupropell. Mye billigere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

13,25x17 propell, 4500 RPM og båten veier 390 kg. Jeg begynner å skjønne etterhvert at det er svært få som forstår særlig mye av propeller og størrelse :) Denne båten burde jo etter alle solemerker oppnå 5500 RPM. Dette er akkurat det samme problemet jeg har. Jeg har samme motor ned 13,5" x15" propell, og en båt som veier 450 kg. Det gir 4500 RPM. 

Link to post

5500 rpm er ikke noe mål i seg selv.

Til og med 2014 er tillatt turtallsområde 4500-5500 rpm (fra 2015 er tillatt turtallsområde 5000-5500 rpm).

Med tungt lastet båt skal man altså ikke være under 4500 rpm på full gass.

Men man får nok mere fart om man ligger rundt 5000 rpm på max, men ikke nødvendigvis mere på 5500 rpm.

Kommer videre litt an på båttypen og hvor mye man varierer med last i båten.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei,

Fabrikken oppgir 4500-5500 som anbefalt turtall for maks gasspådrag. Det vil si at innenfor dette turtallsområdet har motoren sin maksimale effekt. Om det faktisk oppnås i den ene eller andre enden av turtallsområde vet ingen her på forumet og ingen har kommet med moment kurver, så det blir bare påstander. Men slik er det ofte så ta det med stor ro. Men du bør velge en propell som gir deg maks fart innenfor dette området fordi det vil gjøre at motoren yter slik at båten går raskest - som du var ute etter.

 

4500 rpm bør gi deg ca 30 knop. Har du målt farten på maks (dvs 4500 rpm) og får noe i nærheten av dette? Med 50-60hk ser det ut til at denne båten går i ca 29-30 knop. Så litt over det vil sikkert være mulig å få til. Og ved 4500 yter den sikkert noe slikt som 50-60 hk. Husk at de siste 15 hk gir ikke store forskjellen. Men hver knop teller :-) Så du bør øke turtalllet noe for å få oppnådd noe mer fart.

 

Dersom du har 4500 rpm med din 13,25x17 så skal du opp ca 500-1000 rpm. Din vurdering bør være om du ønsker å ha med deg folk og ekstra vekt eller om du skal velge ut fra maks fart med "tom båt". Tom båt og maks fart vil si å velge propell som ligger litt over 5000 rpm dvs ca 14" stigning og ca 5100rpm, mens om du vil ha med deg litt vekt så ofte at det er lurt å ta hensyn til, bør du velge feks 12" stigning og ende på ca 5400rpm.

 

Ut fra at båten ikke ser ut til å være spesielt tungdreven eller i ubalanse så er en 3 bl propell sannsynligvis den som vil gi deg best fart og ellers greie sjøegenskaper. Men det er mye rart av design også innen 3bl. Det er ikke mye forskjell på ulike propeller i det fartsområdet en slik båt/motor vil gi deg på maks.

 

Det er ikke mye å velge blant i 12-14" stigning på propellfronten. Blant stål så ville jeg gått for en 13" Turbo-Props Turbo1. Den er også 13,5" i dia som ikke gir deg så stor propell som ikke er så viktig med en såpass liten lett båt. Her kunne du sikkert gått ned i dia, men det finnes ikke. Det som er motstridende er at jp fortere en propell gåpr rundt desto mindre slip har den - den blir effektiv. Men samtidig vil en hurtig roterende propell møte økt motstand mot rotasjon - av samme årsak. Det er bare å sammenligne å ro en båt versus å slå en åre ned i vannet, Økt hastighet på åra får vannet til å virke hardere... På godt og vondt. På den andre siden har du motoren ytelse - du bør velge det turtallet som den yter mest på. Det er uvanlig med så bredt register som 4500-5500. Momentkurven på en slik motor er ikke flatt eller likt over et så bredt område så her er det noe tullete fra Evinrude. Gå for 13" i stål så tror jeg du vil få en økt toppfart og få en båt som blir responsiv og leken på gasspådrag og som tåler at du har med en venn eller to uten av aksellerasjonen blir helt sløv. Den vil gi deg ca 5200 rpm ettersom den har noe mer cup og areal enn din alu.

 

 

Link to post

Har faktisk søkt, men ikke blitt klokere. De som har spurt samme spørsmål har ikke skrevet hva de endte opp med og resultat..... Var innom et par båt butikker for å sanke info. Fant da en propell fra Propulse. De har en kompositt propell som da er 13"x15"...... Fire blader som kan skiftes ut ved behov. Noe skeptisk, men virker int.... Noen som har prøvd de?

Link to post

Propulse funker nok men da må det i såfall være den nye generasjonen og ikke den gamle. 

FrodeRex hevder at Galia 475 veier 390 kg men det er nok feil. Ser ut som den veier 470-500 kg (uten motor).

Uansett så skal Galia 475 klare iallefall 29 knop med 50 hk og 32 knop med 60 hk.

75 hk er en vesentlig sterkere motortype (samme som 90 hk) så her bør toppfarten bli rundt 35 knop.

Jeg syns derfor det virker som det er noe som skurrer hvis trådstarter ikke får mere enn 4500 rpm med 17" stigning.

Girutvekslingen er 2,00:1 så den er jo grei.

 

Her er to eksempler fra USA med E-tec 75.

En båt med alu 13,25 x 17 klarer 35 knop ved 5125 rpm og en båt med alu 13,5 x 15 klarer 32,5 knop ved 5100 rpm.

 

http://www.evinrude.com/content/dam/evinrude/Global/MY2017/Documents/Performance-reports/E-tec-115HO-75HP/75HP-Etec/2013-Stratos-176-VLO.pdf

 

http://www.evinrude.com/content/dam/evinrude/Global/MY2017/Documents/Performance-reports/E-tec-115HO-75HP/75HP-Etec/2014-Alumacraft-Competitor-165-CS.pdf

 

Her en båt på 550 kg og 17,5 fot med 13-7/8 x 15 stålpropell (stor diameter) som klarer 32,5 knop ved 5200 rpm.

 

http://www.evinrude.com/content/dam/evinrude/Global/MY2017/Documents/Performance-reports/E-tec-115HO-75HP/75HP-Etec/2013-Ranger-175T-Angler.pdf

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Trådstarter har ikke angitt hvilken hastighet ved 4500 rpm det er kun anslag basert på turtall og 17"...

Men toppfart kan bli noe i nærheten av 35.

Det som taler mot det er at det er en propell til å oppnå 34,8 knop +/- med antagelse om 10% slip med 17" og 5500 rpm...men det stanser på 4500 rpm -?

 

-enten noe feil med båt, propell eller motor...

Link to post

Evinrude oppgir 75 hp @ 5000 rpm i sine kjøredata så det tyder jo på at 5100-5200 rpm med kun fører i båten samt full tank er relativt optimalt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...