Jump to content

Galia 475 med Evinrude 75 E-tech 2012, hvilken stålpropell?


djhalvor

Recommended Posts

Det står der i de 3 linkene med kjøredata jeg la ved.

 

Dumt at innleggene ikke er nummerert lengre, slik som i det gamle forumet.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mulig den var lettere i gamle dager. Fant 360 kg også, her fra år 2000.

Noe som må være feil da Galia 440 som er betydelig smalere veier ca 350 kg.

 

http://www.dinside.no/a/62613880

 

Men ca 500 kg her:

 

http://stavangermarinesenter.no/annonser/ny-galia-475-open/

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/ti-supre-smaabaater/a/591918/

 

http://www.sjo-sportservice.no/?kid=179&sid=208

 

470 kg i brosjyren:

 

http://www.watersupply.no/Customers/watersupply/documents/Galia/Galia_brosjyre_2009.pdf

 

For sammenligning: min 18-foter som veier 520 kg uten motor greide 37-38 knop med Honda 90. 

Samme motor finnes i 75 hk utgave, og det skiller vanligvis rundt 3 knop i toppfart. Så ville nok ha greid iallefall 34 knop med 75 hk.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
FrodeRex skrev On 29.4.2017 at 22.01:

13,25x17 propell, 4500 RPM og båten veier 390 kg. Jeg begynner å skjønne etterhvert at det er svært få som forstår særlig mye av propeller og størrelse :) Denne båten burde jo etter alle solemerker oppnå 5500 RPM. Dette er akkurat det samme problemet jeg har. Jeg har samme motor ned 13,5" x15" propell, og en båt som veier 450 kg. Det gir 4500 RPM. 

 

dette emnet er nok litt mer komplekst enn som så - propellutforming, skrogfasonger samt effektkurver på motorene spiller en stor rolle her.  

 

.. og så er det noen motorer som ikke oppfører seg helt slik vi er vant til "fra gamle dager"  - etec 75/90 ser ut til å være av disse

 

Sitat

Mulig den var lettere i gamle dager. Fant 360 kg også, her fra år 2000.

Noe som må være feil da Galia 440 som er betydelig smalere veier ca 350 kg.

 

tror vi kan snakke om "brosjyrevekt" omtrent på samme måte som "brosjyreknop" 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja men i originalbrosjyren står det 470 kg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...