Jump to content

Gm 6.2 turbodiesel med fartsproblemer


navar

Recommended Posts

Hei

Har en Marex estremo med en gm 6.2 diesel. Den har montert turboer og skal yte rundt 200 hk.

Motoren er for liten for båten men synes likevel jeg kunne forvente mer ut av motoren.

Båten veier ca 2500kg. Har dp 290 drev og a5 propeller. 

Jeg må opp i over 3000 omin for i det hele tatt få båten i plan.

toppfarten er på 20 knop og da står turtelleren på 3900o.

Altfor lav fart og for høyt turtall...

Området mellom 1200 og 2400 o har bare 5 knops forskjell.

Hva kan være feil?

Utveksling? (Vet ikke utveklsingen på drevet)

Kavitasjon? ( Virker som motoren spinner avgårde uten virkning mellom 1400  og 2400)

Propeller?

(Har noen C5 propeller liggende og har vurdert å prøve disse istedenfor.)

Håper noen på dette flotte forumet har litt erfaring med denne motoren!

 

 

Link to post
Share on other sites

Regner med at motoren kun har 1 stk turbo? Uansett, motoren skulle uten turbo yte ca. 160 hk (eller noe mer på 4000 rpm). Ca. 200 hk med turbo skulle ikke være noen overdrivelse. Tror ikke det er noe i veien med motoren så lenge du når 3900 rpm. Virker heller, som du tror, at et eller annen slurer/kaviterer/gir for dårlig dytt i vannet.

Link to post
Share on other sites

Noe er rape gale ja :(

Har to turboer på dieseldyret.

Dieselpumpa er skrudd opp og tror nok rundt 200 hk er ganske riktig. 

Mener jo også at båten burde gått rundt 30 knuter med denne motoren.

Kan feil utveksling og feil propeller stjele så mye som 10 knop?

Og hva er årsaken til ev. kavitasjon?

Link to post
Share on other sites

At 10 knop blir borte, er ikke noen umulighet. Årsaken til kavitasjon kan eksempelvis være at propellen 'spinner' i vannet. Dvs. eksempelvis at den er for liten. For lite bladareal, for liten diameter eller for liten stigning. Selve kavitasjonen vil kunne observeres som bobler/hull i propellens overflate på sugesiden. Eventuelt at propellen blir 'frynsete' på bladtuppene. Så spørsmålet som naturlig stilles er om farten og prestasjonen har vært like elendig hele tiden?

 

Eksempel fra deplasementbåten Hulda. Gikk opp i bladareal og stigning, lite grann. Før gikk båten 6,5 knop på 1700 rpm. Nå går den 6,5 knop på 1400 rpm. Og motoren går fullstendig uanstrengt. Og det er fullt trøkk uansett turtall. GM 6,2L NA, 140 hk @ 3600 rpm.

Link to post
Share on other sites

Hadde i sin tid en Nidelv 750 sport med KAD42. Den gikk med B6/B7 og etterhvert C6 mener jeg å huske. Likt turtallsområde og vekt. Den gikk vel 36-37 på maks under optimale forhold. Ville prøvd det C5 settet du har liggende. Blir det bittelitt bedre har du en grei indikasjon på at du kan gå opp til B6 eller C6, evt får avslørt at A5 ikke egner seg eller at det er noe galt med dette settet. Er usikker på dreiemomentkurve på en slik V8 vs KAD med mye mindre volum og kompressor? Den er vel høyere v lavt turtall, men bygger seg langsommere opp slik at båten kan bli litt treig å få i plan hvis en overdriver med propellstigning.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og tilbud om å låne propeller!

I første omgang prøver jeg C5 som jeg har liggende.

Satser på å få byttet en av de nærmeste dagene. Dreiemomentkurve på en v8 som dette har nok andre mer peiling på enn meg.  Jeg kjøpte båten usett og uprøvd og ryktene sier at den har hatt problemer med fart og propeller tidligere også.  Motoren har gått svært få timer og kan jeg få 30knuter blir det ikke så prekært å få byttet den ut.

...Og ja propellene er litt frynsete i tuppene. Propellakken ser også ut til ha skallet av noen steder.

Kommer med tilbakemelding etter propellskiftet.

Link to post
Share on other sites

Hvem har tunet motoren din og satt på biturbo? de har kansje effektkurver for motoren? to stegsturbo?   Spennende å se om dette er en holdbar motor og om den trives med høyt turtall og høyt effektutak i båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvem som har tunet motor, den sto i båten da jeg kjøpte den. Motoren hadde stått et par år før jeg startet den i fjor høst. Hadde en mekaniker som så over den før start og han sa det så veldig greit ut. Måtte skifte startmotor da denne hadde fått vann i seg. Monterte en ny (som var et lite helsike fordi den er montert under motoren.) og den startet den med en gang. Har skiftet olje, fått nye filtere osv. Ingen lekkasjer, oljetrykk, temperatur - alt er i skjønneste orden utenom fremdriften...  

Har en skikkelig sau i ulveklær her :nonod:

Flott svev, :thumbsup:

Grom lyd :thumbsup:  

Ingen effekt. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Første bud er vel å finne ut hvilken utveksling drevet har. Da først kan du finne ut hvilken stigning du trenger.

Har du turbotrykksmåler?

Har du sjekket om en av propellerene kan ha spunnet på navet?

Hvis du vet hvor fort tilsvarende båter går med 200hk vet du også hvilken fart din båt skal klare, sånn ca. Tredve hester pluss eller minus gjør ikke mange knop.

Link to post
Share on other sites

Nei Hulda, laster ikke motoren for feil propell  :lol:

Motoren er sikkert grei nok den, ville jo helst hatt 150hk mer men det koster penger jeg ikke har.

Problemet ligger nok i utveksling og propell.

Uansett er c5 propellene polert og skal prøve å bytte dem ettermiddag. Båten ligger på vannet men det må vel kunne gå å få byttet uten å ta den opp.

Har fått info fra en som hadde en slik båt tidligere at den gikk 34knop  på 3900 rpm med kad 43 - 243hk.

Om jeg ihvertfall kunne hatt marsjfart midt på 20 tallet et sted ville jeg vært mye mer fornøyd med båten.

Link to post
Share on other sites

høres ut som dette kan komme til å koste penger uansett! om det er en seriøs motortuner så har han kjørt den i benk og fått ut effektkurver. Det er nok ikke bare bare å hive på et par turboer på en motor sånn uten videre. Her må stempler lagre råder og kammer stå i stil med hverandre, sant kjølesystemet må tåle oppgraderingen. insprøytning bør være tunet på effektutak og turbomating. om en ting i kjeden ikke stemmer ender det med stor varmgamg og totalhavari. For å beregne hastighet og turtall på båten din må du vite hvor mye effekt motoren din har, hva som er maks turtall hvilken utveksling gearboks/drev har og hvilken propell du har på båten din i dag!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...