navar Startet 10.August.2015 Del på Facebook Startet 10.August.2015 Hei Har en Marex estremo med en gm 6.2 diesel. Den har montert turboer og skal yte rundt 200 hk. Motoren er for liten for båten men synes likevel jeg kunne forvente mer ut av motoren. Båten veier ca 2500kg. Har dp 290 drev og a5 propeller. Jeg må opp i over 3000 omin for i det hele tatt få båten i plan. toppfarten er på 20 knop og da står turtelleren på 3900o. Altfor lav fart og for høyt turtall... Området mellom 1200 og 2400 o har bare 5 knops forskjell. Hva kan være feil? Utveksling? (Vet ikke utveklsingen på drevet) Kavitasjon? ( Virker som motoren spinner avgårde uten virkning mellom 1400 og 2400) Propeller? (Har noen C5 propeller liggende og har vurdert å prøve disse istedenfor.) Håper noen på dette flotte forumet har litt erfaring med denne motoren! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 A-propeller er egentlig beregnet for bensinmotorer. Det høres ut som at du har feil propell eller feil med propellen. Siden du har C5 propeller liggende, så ville eg ha prøvd å satt dei på. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 nei. A propellen er for diesel. Men det er ikkje så rellevant. Det er et j\kvart som er rape gale iallefall. Du skulle vært opp på 30 knop du der med det turtallet. eller mer alt etter ukveksling Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Regner med at motoren kun har 1 stk turbo? Uansett, motoren skulle uten turbo yte ca. 160 hk (eller noe mer på 4000 rpm). Ca. 200 hk med turbo skulle ikke være noen overdrivelse. Tror ikke det er noe i veien med motoren så lenge du når 3900 rpm. Virker heller, som du tror, at et eller annen slurer/kaviterer/gir for dårlig dytt i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Noe er rape gale ja :( Har to turboer på dieseldyret. Dieselpumpa er skrudd opp og tror nok rundt 200 hk er ganske riktig. Mener jo også at båten burde gått rundt 30 knuter med denne motoren. Kan feil utveksling og feil propeller stjele så mye som 10 knop? Og hva er årsaken til ev. kavitasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 At 10 knop blir borte, er ikke noen umulighet. Årsaken til kavitasjon kan eksempelvis være at propellen 'spinner' i vannet. Dvs. eksempelvis at den er for liten. For lite bladareal, for liten diameter eller for liten stigning. Selve kavitasjonen vil kunne observeres som bobler/hull i propellens overflate på sugesiden. Eventuelt at propellen blir 'frynsete' på bladtuppene. Så spørsmålet som naturlig stilles er om farten og prestasjonen har vært like elendig hele tiden? Eksempel fra deplasementbåten Hulda. Gikk opp i bladareal og stigning, lite grann. Før gikk båten 6,5 knop på 1700 rpm. Nå går den 6,5 knop på 1400 rpm. Og motoren går fullstendig uanstrengt. Og det er fullt trøkk uansett turtall. GM 6,2L NA, 140 hk @ 3600 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 A5 er vel for KAD32 170HK. B5 på mine KAD44 260HK Har et sett B5 du kan prøve hvis du vil Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hadde i sin tid en Nidelv 750 sport med KAD42. Den gikk med B6/B7 og etterhvert C6 mener jeg å huske. Likt turtallsområde og vekt. Den gikk vel 36-37 på maks under optimale forhold. Ville prøvd det C5 settet du har liggende. Blir det bittelitt bedre har du en grei indikasjon på at du kan gå opp til B6 eller C6, evt får avslørt at A5 ikke egner seg eller at det er noe galt med dette settet. Er usikker på dreiemomentkurve på en slik V8 vs KAD med mye mindre volum og kompressor? Den er vel høyere v lavt turtall, men bygger seg langsommere opp slik at båten kan bli litt treig å få i plan hvis en overdriver med propellstigning. Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Takk for svar og tilbud om å låne propeller! I første omgang prøver jeg C5 som jeg har liggende. Satser på å få byttet en av de nærmeste dagene. Dreiemomentkurve på en v8 som dette har nok andre mer peiling på enn meg. Jeg kjøpte båten usett og uprøvd og ryktene sier at den har hatt problemer med fart og propeller tidligere også. Motoren har gått svært få timer og kan jeg få 30knuter blir det ikke så prekært å få byttet den ut. ...Og ja propellene er litt frynsete i tuppene. Propellakken ser også ut til ha skallet av noen steder. Kommer med tilbakemelding etter propellskiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Jeg kan ikke hjelpe deg med skjema på den motoren du har, for den kjenner jeg ikke. Men her har du skjema på 160-hesteren, altså uten turbo. Og din motor må nødvendigvis ligge et hakk over verdiene i skjemaet her: Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Du er sikker på at turtelleren viser riktig da? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hvem har tunet motoren din og satt på biturbo? de har kansje effektkurver for motoren? to stegsturbo? Spennende å se om dette er en holdbar motor og om den trives med høyt turtall og høyt effektutak i båt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
navar Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Vet ikke hvem som har tunet motor, den sto i båten da jeg kjøpte den. Motoren hadde stått et par år før jeg startet den i fjor høst. Hadde en mekaniker som så over den før start og han sa det så veldig greit ut. Måtte skifte startmotor da denne hadde fått vann i seg. Monterte en ny (som var et lite helsike fordi den er montert under motoren.) og den startet den med en gang. Har skiftet olje, fått nye filtere osv. Ingen lekkasjer, oljetrykk, temperatur - alt er i skjønneste orden utenom fremdriften... Har en skikkelig sau i ulveklær her Flott svev, Grom lyd Ingen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Du kan vel ikke laste motoren for at du har feil propell? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Første bud er vel å finne ut hvilken utveksling drevet har. Da først kan du finne ut hvilken stigning du trenger. Har du turbotrykksmåler? Har du sjekket om en av propellerene kan ha spunnet på navet? Hvis du vet hvor fort tilsvarende båter går med 200hk vet du også hvilken fart din båt skal klare, sånn ca. Tredve hester pluss eller minus gjør ikke mange knop. Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Nei Hulda, laster ikke motoren for feil propell Motoren er sikkert grei nok den, ville jo helst hatt 150hk mer men det koster penger jeg ikke har. Problemet ligger nok i utveksling og propell. Uansett er c5 propellene polert og skal prøve å bytte dem ettermiddag. Båten ligger på vannet men det må vel kunne gå å få byttet uten å ta den opp. Har fått info fra en som hadde en slik båt tidligere at den gikk 34knop på 3900 rpm med kad 43 - 243hk. Om jeg ihvertfall kunne hatt marsjfart midt på 20 tallet et sted ville jeg vært mye mer fornøyd med båten. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 høres ut som dette kan komme til å koste penger uansett! om det er en seriøs motortuner så har han kjørt den i benk og fått ut effektkurver. Det er nok ikke bare bare å hive på et par turboer på en motor sånn uten videre. Her må stempler lagre råder og kammer stå i stil med hverandre, sant kjølesystemet må tåle oppgraderingen. insprøytning bør være tunet på effektutak og turbomating. om en ting i kjeden ikke stemmer ender det med stor varmgamg og totalhavari. For å beregne hastighet og turtall på båten din må du vite hvor mye effekt motoren din har, hva som er maks turtall hvilken utveksling gearboks/drev har og hvilken propell du har på båten din i dag! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
navar Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Da var det byttet til C5 propeller og effekten var dramatisk. I feil retning... Toppfart 13 knop og ikke i nærheten av å få i plan. Samme turtall som før. Aluproppellene hadde nesten ikke lakk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Drev slurer eller er montert for høgt. På tide å ta på land for å sikre at det tekniske er på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.