Jump to content

Mulig å sikre mast ved mulig forstagskade, før mann klatrer opp ?


Erik

Recommended Posts

Har oppdaget noe som kan ligne på en kordel fra wire som står ut oppe i toppen av forstag.

 

Oppdaget vha kikkert fra dekk da jeg skulle forsøke å finne ut hva som hindret rulleforstaget å gå  rundt oppe i toppen.

 

Så jeg bør opp en tur og kikke.

Men hvis forstaget er utrygt, så er det kanskje ikke så lurt å heise seg opp dit ?

Masta har bakovervendte spredere.

 

Kan jeg sikre masta forover ved hjelp av forseil opphal eller annet ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Om jeg tolket side 44 I manualen til min selden furlex 100s (https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.seldenmast.com/files/1426855958/595-102-E.pdf&ved=0CBsQFjAAahUKEwiStcLLmJ_HAhXig3IKHTbnBWw&usg=AFQjCNHmvcIe4BfvV5Rw9aLoVWO4FI-UeA&sig2=q7bl5T7lsZwc9n2jqeidDw) korrekt så tror jeg selden selv foreslår å Gjøre en lignende operasjon på ca samme måten som du foreslår, så da Bør det vel være forsvarlig

Link to post
Share on other sites

Det var noe slikt jeg også tenkte først, men så ble jeg sterkt i tvil.

 

For da har jeg ett fall som er festet i dekk framme, går til topps over en trinse (altså fritt) i toppen, og så ned gjennom masta og ikke festet før det kommer ned igjen og bak på cleaten.

Jeg ble derfor litt usikker på hvor mye dette egentlig ville stabilisere masta, dersom forstaget virkelig er i ferd med å ryke, og masta vil bakover med tyngden av tjukkas (meg :blush: ) hengende på baksiden.

 

Er dette en anerkjent metode som er bevist å fungere i praksis ?

 

Vil det evt bedre effekten om jeg fester spinnakerfallet på masta istedet for på cleaten bak i cockpit der det normalt går ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du har vel også eit ekstra genuafall som kan nyttast til å stabilisere masta. Då vi monterte ny profil på forstaget på vår forrige båt, nytta vi genuafalla til å stabilisere masta, spinnakerfallet til å heise opp forstaget, og storseilfalla til å heise ein mann til topps. Gjekk heilt fint. Du må naturlegvis vite at falla dine er i god stand.

Link to post
Share on other sites

Ha to personer med deg som du kan stole på kan håndtere vinsjene. Jeg foretrekker å ha klatresele i tillegg til båtsmansstol, fordi en båtmansstol ikke alltid er å stole på (de er ikke kvalitetsikret som klatresele) men det er mer behaglig å sitte i en båtmannsstol. Jeg fester båtmansstolen i fallet og klatreselen i bomløfteren. Fallet tar jeg på den vanlige vinsjen med en sterk person på den, men bomløfteren med person nr 3 på en annen vinsj. Denne skal kun passe på å etterstramme som sikring. Jeg foretrekker å binde inn med klatre-knute, dvs dobbelt 8-tall. Du knyter et løst 8-tall - trer tampen i gjennom forankringspunktet i selen og tilbake gjennom 8-tallet. Jeg unngår å bruke sjakkelen (en ting mindre som kan ryke).  Se f.eks. her:

 

Når du skal fires ned igjen må gutta på vinsjene være veldig obs. så det gjøres kontrollert og riktig. Ta med deg alt du tror du trenger med opp i en pose etc. Noen båtmansstoler har diverse "praktiske " lommer, men mange av disse er utformet slik at ting detter fort ut. Ta i tillegg med et lite hyssingnøste du eventuelt kan slippe ned for å heise opp andre ting du trenger. 

 

Lykke til!

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg 'pleier' (har ikke vært der oppe sååå mange ganger da) bruke pålstikk. Er ikke det godt nok, eller kan den glippe tro ? ?

 

Jeg har ikke klatresele (kun båtmannstol), men pleier bare å knytte sikringen under armene. Sikkert ikke behagelig hvis den skulle bli nødvendig, men er det godt nok tro ?.

 

Det med hyssing var lurt ja !

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Krimart har sagt det meste, veldig enig i rådene du har fått. Pålestikk er skikkelig fyfy i klatremiljøet, kan løsne sier de (?). Har brukt begge deler. Ved pålestikk bruker jeg halvstikk i tillegg. Klatresele bruker jeg hvis mulig, men denne kan være hjemmelaget av 6 mm tau. Båtmansstol er mer behagelig. Og i havn er det trygt nok. Ville aldri brukt båtmannstol i mye vind/sjø.

 

Masta står fint med ett spinnakerfall festet i baugen. Trenger ikke mye drag i det heller. Skal du sikre, løsner du akterstag og vant. Du skriver cleat på spinnakerfall. Regner med at dette er avlaster? Hvis det er en cleat som brukes på joller og mindre kjølbåter ville jeg sikret fallet i kryssholtet bak. Jeg henger ikke i en cleat, den løsner for lett. På en hanse 312 er det nok avlaster du snakker om. Rundt noe og halvstikk på eget tau er god sikring

Link to post
Share on other sites

Pålestikk ble brukt for klatring i gamle dager, og fungerer utmerket til f.eks. til å feste et skjøte. Men når livet ditt avhenger av det må du velge en sikrere knute.  Sikring bare under armene er ikke trygt, det er lett å skli ut av dessuten farlig i seg selv å henge i en slik slynge.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slår du pålestikk med dobbelt tau, får du 3 løkker.

En løkke rundt hvert ben, og en løkke under armene/rundt ryggen.

Ikke det samme som en klatresele, men bedre enn ingenting.

 

fra

http://www.pathfindersonline.org/forum/viewtopic.php?f=19&t=2000

bilde

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

En enkel klatresele er å ta en løkke på 120 cm (gjelder tynne klatrere, lengden må øke for folk med "normal" kropp). Ta løken bak ryggen, slipp ene halvdelen ned og ta den mellom beina, ta de to endene av løkka frem og ned, sett sammen med en sjakkel (foran ved skrittet). Har omtrent samme klempunkter som en klatresele, og relativt sikker (mye sikrere enn en båtmannstol). Har rappelert noen fjell med denne "selen" (og skrukarabin som taubrems). Har vært i toppen av en mast i frisk bris og 2 meter høye bølger med denne selen. (enda en liten digresjon, har hatt over 17 knop på loggen med en person i masta. Det var veldig ubehagelig (midt i skagerak med spinnaker), ett fall måtte tres om). Å klatre i masta i havn er relativt udramatisk.

Link to post
Share on other sites

Veier du mer enn 45 kg er det tungt som f... å hale deg opp, spesielt om du har fall og liner ført tilbake til cockpit. Et seil veier en brøkdel av en kropp. (På de fleste båter ihvertfall.

Du bør derfor avlaste ved å klatre selv og hale deg opp med armer o g bein så godt du kan. Da er det bare for vinsjgorilla å hale inn slakken. Kona dro meg opp en gang på det viset, og jeg vieer ikke 45 kg. Det vil dessuten gi deg en ørliten følelse av kontroll å klamre seg til masten på veie opp. ALternativet er å slenge frem og tilbake som en annen filledukke I utakt med båtens rulling. Små krusninger blir fort til flere meter sidebevegelser I toppen av 15 - 20 meter mast.

Skal du gjøre mer enn bare å titte, dvs en job med hendene, må du ha med deg en solid taustump eller  noe så du kan binde deg selv fast I masta.

Å husk å tre opphalslinen riktig gjennom alle vant.

Ta med kamera så får du et flott bilde av skuta.

 

God tur!

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Da jeg var ung klatret jeg rett til topps i lyktestolpene, men det er noen kilo siden, og med spredere og stag er det endel etapper som ikke er like lette å klatre på vei oppover , så det blir nok litt trim på madamen dette ja...

 

Mastekran er vel mer for å heise opp/ned masta ? Eller kan man bruke den for å komme seg opp også ?

 

Håper jo at det ikke er så ille der oppe, men i verste fall må jo forstag wire byttes. Da trenger jeg sikkert mer utstyr etterhvert, både kraner og lifter potensielt vil jeg tro.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Regner med vi får se bilde av denne wiren snart.

 

Mitt forstag røk her på vårparten, det er ingen spøk!

Startet med at seilet var jævlig tregt å få inn og ut.. Så en dag bare smalt det..

Masta svaiet bakover, bommen slo i dekket... heldigvis gikk ikke hele driten på sjøen.

Fikk stabilisert det med to opphal.. og så fikk jeg på kutterstaget.

Link to post
Share on other sites

Ojj.... :eek:

 

Jeg oppdaget dette selv pga treg ut rulling.

Spørs om det er det samme som er i ferd med å skje hos meg.

Får ta å sikre masta med spinnakerfallet først som sist...

 

Fortell gjerne litt om prosessen med å bytte, mens jeg venter på at det skal passe med vær og mannskap for å komme meg opp å kikke.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Da jeg var ung klatret jeg rett til topps i lyktestolpene, men det er noen kilo siden, og med spredere og stag er det endel etapper som ikke er like lette å klatre på vei oppover , så det blir nok litt trim på madamen dette ja...

 

Mastekran er vel mer for å heise opp/ned masta ? Eller kan man bruke den for å komme seg opp også ?

 

Håper jo at det ikke er så ille der oppe, men i verste fall må jo forstag wire byttes. Da trenger jeg sikkert mer utstyr etterhvert, både kraner og lifter potensielt vil jeg tro.

Legg merke til LÅNE mastekran. Det er sikkert ikke beregnet på persontransport. Og både Redningsetaten og Arbeidsmiljøtilsynet vil sikker prate med deg bade før og etter.....

Problemet med forstaget er at det bare er ETT. Alle andre veier er det minst to vant/stag som holder sakene i vertikalen.

Hvis du skifter selv er ikke selve forstaget særlig dyrt, så det er like greit å få det gjort. Jeg har hørt historier om stag som var tilsynelatende helt inntakte, men det var på utsiden......

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Er slik fortagswire noe som tilpasses den enkelte båt, eller kommer de i standard lengder ?

 

Er det bestillings svare, eller fåes de over disk ?

 

Bør jeg ta med ett ekstra fall når jeg drar opp, for å sikre masta til wire er byttet, eller er spinnakerfall metoden god nok selv om forstags wire må av/byttes (slik Sunmøre praktiserte) ?

Kanske en fordel å sikre med ett ekstra tau så kan spinnakerfallet brukes til å løfte forstagsprofilen etterpå...?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

har du ingen tilgang til en mastkran......da hadde jeg tatt ned masten....det er gjort på 1-2-3 og gjør skiftet mye enklere

 

enten tar du med deg det gamle forstaget til en rigger o bestiller ett nytt....da presser han/hun terminalene.

 

eller kjøper du løs wire og ett par Sta-lok eller Norseman terminaler og fikser det selv.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...