Jump to content

Mulig å sikre mast ved mulig forstagskade, før mann klatrer opp ?


Erik

Recommended Posts

Veier du mer enn 45 kg er det tungt som f... å hale deg opp, spesielt om du har fall og liner ført tilbake til cockpit.

 

Derfor er det enklaste å vera fleire mann.  To til å heisa ved masta (dei burde hatt hjelm viss det er verktøy med opp..) og to til å ta inn slakken på fall og sikringstau.  Har prøvd å heisa både med vinsj og med å heisa ved masta.  Det siste tar brøkdelen av tida, og er ikkje på langt nær så tungt.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vinsj på masta  :nonod:

Men har vært i masta før, via cockpit vinsj. Det er tungt, men det skal vel gå.

Så en youtube video der de brukte ankerwinsjen. Det så jo meget greit ut. Men jeg har ikke det heller  :nonod:

 

Usikker på om det er riggere her i distriktet (Stavanger)?  Blir Sta-lok eller Norseman terminaler like bra som pressede ?

Er slikt noe vanlige båtustyrsbutikker har inne, eller er det noe mann må bestille?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke vinsj på masta, bare en tung og sterk person. En person står i cockpiten og tar inn slakk på fallet. Skal ikke være nødvendig å bruke vinsjhåndtak. Den som gjør halvparten av jobben står ved masta og henger i fallet. Resten av jobben gjør den som skal opp, heiser seg opp i vant, fall og salingshorn. Litt mer luksus hvis en er to personer som drar ved masta (som nevnt lenger opp i tråden). Da blir en ikke sliten en gang.

 

Hvis det er brudd eller slitasje i kordeller må staget byttes. Jeg ville sendt det til en rigger for å få forklaring på hva som er galt. Kan genoa være rullet feil veg? Annen mekanisk slitasje? Ett stag skal ikke ryke uten at noe er feil. kjenner ikke Stavanger, men er det seilmaker der kontakt de. With marine Har gjort mye riggarbeid for meg, hvis du sender forstaget til de klarer de helt sikkert å sende ett nytt tilbake.

Link to post
Share on other sites

http://ship-shape.no/

Holder til på Hundvåg.

Se der ja.

Selv har jeg funnet at ABC båt også driver med dette, og er nesten der båten min ligger (ikke at det er så langt til Ship Shape heller).

 

Men jeg og hørt om useriøse aktører i dette markedet. Bla leste jeg en Blog fra noen som skulle melkeruta, og fikk sjekket riggen før avgang. De kom vel ikke lenger enn til Egersund før problemene begynte.

Men vet ikke hvem som hadde hatt den jobben da...

 

Er det noen som kjenner noen av disse og kan anbefale en av dem ?

Hvis jeg bare skal ha deler er det vel en sak, men vurderer å søke mer hjelp....

 

Er vel nesten kjappere, enklere og tryggere å ta ned hele masta fremfor å få noen opp i masta. 

 

Så får en god tid og gode forhold til å gå over hele riggen. 

For en med fasiliteter og kompetanse, kanskje...

For meg , neppe.

Jeg har vajerter og har strammet stagene mine før, men brukte en hel kveld bare på å tune de, og da var jo riggen noenlunde satt på forhånd.

Det sagt så må det vel trimmes ved skifte av forstag uansett ?

 

Dessuten tenker jeg å bruke båten mye nå på sensommeren, så jeg vil helst ikke ha det stående i deler.

En ting er at jeg ikke bør seile før dette er fikset, men jeg kan jo fremdeles dra på tur, når bare masta er sikret..

 

Vurderer å sette vekk hele jobben nå, inkludert selve sjekken..

Noen som tørr spå ca pris på delene kontra hele jobben ?

 

Samtidig ser jeg jo for meg at det er overkommelig på egenhånd. Snakker bare om å feste ett stag i to ender, gjør vi ikke ? eller er det komplisert å få staget fra forstags profilen og på igjen, og utfordinger rundt selve rulle systemet  kanskje ?

 

 

Hvis det er brudd eller slitasje i kordeller må staget byttes. Jeg ville sendt det til en rigger for å få forklaring på hva som er galt. Kan genoa være rullet feil veg? Annen mekanisk slitasje? Ett stag skal ikke ryke uten at noe er feil. kjenner ikke Stavanger, men er det seilmaker der kontakt de. With marine Har gjort mye riggarbeid for meg, hvis du sender forstaget til de klarer de helt sikkert å sende ett nytt tilbake.

 

Nok ett argument for å få en proff til å ta inspeksjonen kanskje, så ikke bevismaterialet ødelegges av min eventuelle demontering. ... ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Samtidig ser jeg jo for meg at det er overkommelig på egenhånd. Snakker bare om å feste ett stag i to ender, gjør vi ikke ? eller er det komplisert å få staget fra forstags profilen og på igjen, og utfordinger rundt selve rulle systemet  kanskje ?

 

dette beror på forstagsprofil og terminaler.....

 

jeg har gjort motsvarende jobb da jeg monterte kutterstag......

 

jeg kunde ikke få igjennom pressede terminaler gjennom min profil........

 

sen en er presset den andre er Sta-lok.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner egentlig ikke disse endeløse diskusjonene om å klatre i masta for å reparere noe.

Ta den ned. Det er gjort på 10 minutter.

Gjør en avtale med en som har kranbil, gjør masta klar, og så legger han den ned for deg.

Har kranbilen et annet oppdrag i området så han ikke må kjøre ens ærend koster det noen hundrelapper.

Selv anser jeg, andre kan mene det de vil, forstaget som "the Jesus nut". Ryker det av er katastrofen garantert.

Ved den minste mistanke om noe galt der går masta ned.

Link to post
Share on other sites

Ta ned masta på 10 minutter? På en Melges, Yndling eller Soling der masta tas ned for hånd kan du klare det, selv om det lett tar 30 minutter (har klart det på under 10 minutter, men da var det bare for å bytte Vindex, og masta ble aldri lagt helt ned. Hvis du vet hva du gjør går det på en time, men første gang tar det mye mer tid. Vant skal slakkes, alle fall skal tres ut, kveiles og festes på masta, bommen skal av, storseil skal av, alt elektrisk skal kobles fra, bokker til å legge masta på skal gjøres klar, tau til å løfte masta skal festes, Når masta kommer opp skal riggen trimmes etterpå. Bare der vil jeg bruke en kveld. Mitt anslag er at det er en kvelds jobb å bytte forstag med masta oppe, to kvelder hvis masta skal ned. Har sikkert tatt ned 20 forskjellige master (båter under 25 fot i tillegg). Ville heller prøvd å finne en mastekran enn kranbil, mye mer kontroll med mastekran da alt går sakte. Tar du ned masta kan den gås gjennom skikkelig, alt smøres etc. Dette er en klar fordel, og bør gjøres av og til. Ikke motstander av å ta ned masta, men hvis forstaget er eneste jobben ville jeg valg å ikke gjøre det. På en 31 foter er vekten også veldig grei å ha med å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem i både Lundsvågen og Jåttåvågen båtforeninger (pga vente liste på den ene og pga slippemulighetene på den andre).

Tror begge har mastekran .

Likevel kjenner jeg at jeg kvier meg mer for å ta ned masta enn å klatre i den.

Og det er ikke ned jeg kvier mest for, men opp igjen.

Jeg har heller ingen kjente som er kyndige på dette og kan hjelpe meg.

 

Slik jeg ser det har jeg egentlig bare to valg :

1 Inspisere og evt bytte selv, via klatre metoden.

2 Kjøpe noen til å gjøre jobben.

 

Går jeg for alternativ 2 kan jeg kanskje be dem demontere og gå gjennom hele riggen, hvis det ikke er vesentlig dyrere ihvertfall, Båten er tross alt fra 2004 så det begynner muligens å bli på tide.

 

Samtidig er jeg litt tilhenger av å være selvhjulpen også. Men ikke hvis det går vesentlig ut over kvaliteten på sluttresultatet.

En dårlig satt rigg vil i beste fall fungere/seile dårlig. I verste fall kan det vel gå galt...?

 

Jeg har sendt mail til ABC båt nå, som er nærmest der båten ligger (de kan sannsynligvis se masten min fra kontorvinduet).

Får jeg en grei pris på det, tror jeg kanskje jeg overlater dette til proffene.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå uansett tatt en tur opp og sjekket selv først, for å se at det virkelig er en løs kordel det er snakk om. Det kan jo være at forstaget er helt OK, og at det du ser I kikkerten egentlig er noe helt annet. Men jeg må innrømme at jeg aldri har vært oppe I masta på en seilbåt noen gang, så jeg ser for meg at det er vanskeligere å faktisk gjøre det enn å bare snakke om det... :giggle:  :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ta ned masta på 10 minutter? 

 

Det ante meg.

Trodde du jeg ville løfte båten etter koblingene under masta?

Jeg klatrer aldri i masta. Iallefall ikke i den ustagede delen.

Det var derfor jeg skrev at andre kan mene hva faen de vil.

Jeg har masta nede hvert år. Da får jeg inspisert, rengjort, smørt og byttet riggbolter.

Mener fremdeles kranbil er det beste. Sjåføren følger båtens bevegelser hvis det er litt sjø, og masta kommer fort opp når den er ute av mastefisken.

Det er ingen heksekunst å sette tilbake grunntrimmen på masta.

Link to post
Share on other sites

Det er greit at den muskelkraften har noenlunde peiling og erfaring på å heise menneskekjøtt. En sak er hvor sikkert det er, men uerfarne folk på vinsjene når du skal ned igjen kan gjøre familiejuvelene invalide i dager etterpå  :blush:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En enkel klatresele er å ta en løkke på 120 cm (gjelder tynne klatrere, lengden må øke for folk med "normal" kropp). Ta løken bak ryggen, slipp ene halvdelen ned og ta den mellom beina, ta de to endene av løkka frem og ned, sett sammen med en sjakkel (foran ved skrittet). Har omtrent samme klempunkter som en klatresele, og relativt sikker (mye sikrere enn en båtmannstol).

Hm ... jeg trenger noe bilder eller videoer for å skjønne denne, er jeg redd :-) (har metoden noe navn e.l. som man kan google på?)

Link to post
Share on other sites

Hm ... jeg trenger noe bilder eller videoer for å skjønne denne, er jeg redd :-) (har metoden noe navn e.l. som man kan google på?)

Finner ingenting på google, i klatring er alle veldig sikkerhetsfokusert, alle brudd på god etikette er skikkelig fyfy (hvis en ikke gjør det selv, da er det kult). Finner tips som dette på redningskurs, der en må improvisere for å få folk ned (samme som at jeg alltid har med materialer til å lage båre av skiene mine når jeg er på topptur). Prøver å beskrive en gang til. Ta ett tau som er 2,5 meter langt, knyt det sammen til en løkke. Ta den bak ryggen og sett en sjakkel (eller karabin) foran deg ved magen. Den henger nå løst. Del tauet bak ryggen, slik at det ene tauet henger ned, det andre er stamt (bak ryggen). Ta mellom beina dine og fisk frem tauet som henger ned. Sett dette inn i sjakkelen. Du har da ett belte rundt livet, og tau under rompa som ikke presser på ballene. Går med 6 mm tau, mer behagelig med web bånd.

Link to post
Share on other sites

tror man skal ha litt respekt for dette med mastarbeid

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mann-falt-ned-fra-baatmast-og-doede/a/10110360/

 

http://www.webavisen.no/artikkel/2999847/doede-etter-fall-fra-mast.htm

 

den siste finnes vel litt om her på BP mener att vi diskuterte den i sin tid.........

 

 

jeg skulle aldri i livet skifte forstag på en 31-foter som bare har ett forstag, da alternativet o ta ned riggen finnes..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva med stigemetoden? Den er beskrevet i en eller annen tråd her tidligere. Du sikrer stigen, og deg selv. Klatrer opp til sprederne, står på sprederne og får heist stigen opp videre til toppen. Du sikrer stigen rundt masta og vha fallet som den henger i pluss deg selv. 

 

Den har flere fordeler. Du slipper vinsjgorillaer som skal heise deg opp som en sekk poteter, og tilhørende sikkerhetsproblem. Du trenger kun en som kan sikre deg og som kan heise stigen videre opp fra sprederne. Og du har noe å stå ordentlig i når du skal gjøre det du skal gjøre fremfor å få skvisa balla eller andre kroppsdeler i en sele/stolvariant. 

-------

 

Krever litt logistikk og planlegging men det må da være vesentlig mer behagelig å selv klatre opp masta enn å henge i en tråd...

Link to post
Share on other sites

Jepp, den ser lovende ut. roger-jo postet vel noen bilder i en annen tråd - https://baatplassen.no/i/topic/99313-arbeider-i-seilb%C3%A5tmast-f%C3%B8r-eller-etter-sj%C3%B8setting/page-3#entry1423308- jeg kjøpte til og med en stige til dette formålet for et par år siden, men jeg tror jeg glemte den igjen et eller annet sted i båthavna.

 

Nå med 20+ meter mast (i mitt tilfelle) måtte det være en lang stige om jeg helt skal unngå å henge i stroppen - men selv en kort stige må hjelpe godt på; klatre så langt stigen går, henge i klatresele mens stigen vinsjes oppover, fortsette klatringen +++ ... men siden stigen min har forsvunnet har jeg ikke kommet meg til å teste ut teorien i praksis ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...