Jump to content

Mulig å sikre mast ved mulig forstagskade, før mann klatrer opp ?


Erik

Recommended Posts

... men stigen må fortsatt være lang for å rekke etappen mellom salingshornene når man har høy mast.

Du bør uansett ha ekstra sikring med stige. Da kan du sette deg i klatreselen og vente mens mannskapet heiser stigen videre iansett hvor du er underveis til toppen. Men en stige bør være avstivet sidelengs og nedenfra for å være god å klatre i, så det er en del mekk...

Link to post
Share on other sites

Et tips for å gjøre klatring i masta enkelt er å kjøpe noe i retning av en Topclimber. Det finnes diverse varianter omtrent som denne, og det er lekende lett å komme seg både opp og ned. Det går sjelden mer enn et par uker mellom hver gang jeg er i toppen av masta, annet enn at det tar litt tid (spesielt å komme seg ned igjen) har jeg hatt svært lite å utsette på denne.

Link to post
Share on other sites

Ved bruk av klatresele er det viktig at båndene føres tilbake gjennom spennen for å sikre det. Jeg vet det finnes seler hvor det ikke er mulig, men da er spennen spesielt utformet slik at båndet ikke sklir. Hvis det er teknisk mulig MÅ båndet føres tilbake gjennom spennen!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Et tips for å gjøre klatring i masta enkelt er å kjøpe noe i retning av en Topclimber. Det finnes diverse varianter omtrent som denne, og det er lekende lett å komme seg både opp og ned. Det går sjelden mer enn et par uker mellom hver gang jeg er i toppen av masta, annet enn at det tar litt tid (spesielt å komme seg ned igjen) har jeg hatt svært lite å utsette på denne.

Ok, så man har hjelpemidlene Topclimber, Mastclimber og Mastmate. Hvilken er best?

 

Uansett tror jeg at jeg ville hatt ekstra sikring, samt noen til å stå nede og holde sikringstauet.

Link to post
Share on other sites

Uansett tror jeg at jeg ville hatt ekstra sikring, samt noen til å stå nede og holde sikringstauet.

 

det er bra med ekstra sikring

 

men ikke stå under o hold sikringstauet....enten gjør fast skikkelig eller dra tauet bak og stå i cockpit

 

og alle verktøy bør sitte med snøren i båtsmanstolen/klattreselen........ 

 

en skiftenøkkel som kommer farande fra 16-17m..........det gjør vondt o få den i dekket...enn verre i hodet :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg vil fraråde å lage en klatresele ved å bruke tau,spesielt tynne tau. Om klatreselen på død og liv skal lages selv, annbefaler jeg heller å bruke brede bånd, og helst polstre de på en måte.
Grunnen til dette er at tynne tau kommer til å klemme blodårene i lårene om du skal henge der oppe lengre enn i par et lite øyeblikk, som kan føre til blodproppdannelse, og i værste fall alvorlig skade å død. Dette merker man ikke alltid før man kommer ned på bakken. Når man henger i klatresele og merker anntydninger til prikking, eller om man har hengt i sele i mer en 16-20 minutter, må man ALLTID rappeleres ned til sittende stilling, og eventuelt med benene høyt oppe, mens blodsirkulasjonen får komme i gang. Så bør man vente med å reise seg en stund. Få noen til å servere deg en kopp kaffe og ta en liten pause. Skulle du være uheldig å oppleve at noen mister bevistheten, eller blir uvel, etter å ha klatresele må man informere ambulansepersonell om at man har hengt i sele, for det er ikke alltid alle er obs på dette. Jeg har bakrunn fra treklatring.

Som noen nevte over koster klatresele ikke all verden, et par hundrelapper, og mye tryggere. Jeg har alltid klatresele liggende i båten.

Link to post
Share on other sites

Kostnaden er én ting, tilgjengelighet er noe annet. Sist jeg skulle opp i masta ... vel, jeg fant ingen velutstyrte sportsbutikker der og da som hadde åpent. Jeg hadde en båtmannsstol i båten, i tillegg brukte jeg noen reimer under armen som "krisesikring".

 

Slik jeg oppfatter tråden er det ingen som anbefaler at man skal la seg hale opp eller henge i en "simpel" DIY-versjon av en klatresele - det er ment som krisesikring, og det forutsetter at man har hjelpere på dekk eller i umiddelbar nærhet, slik at man kommer seg raskt ned ved uhell.

 

Første gang jeg var i toppen av masta, brukte jeg en billig Biltema sikringssele med festepunkt på ryggen - og ikke noe annet enn den. Aldri mer! Jeg fikk gjort det jeg skulle der oppe, men det var sannelig hverken enkelt eller behagelig, og jeg måtte ha meg en solid støyt med rom for å roe nervene etterpå. I ettertid har jeg også lest at det har vært dødsfall av folk som har hatt på seg slik sikringssele og plutselig virkelig har brukt den også. Man overlever der og da, men dersom det ikke er noen i nærheten som er i stand til å hjelpe til relativt fort ... ja, da sliter man!

 

Forøvrig - å basere seg på 6mm tau synes jeg høres altfor tynt ut, for å si det mildt - selv for en krisesikring.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har denne debatten gått i tre dager.

På denne tiden kunne jeg tatt ned masta og satt den opp igjen tre ganger.

Jeg har en viss forståelse for at langturseilere har behov for å klatre i masten.

Å klatre for å skifte forstag på en 31 foting er dårlig sikkerhetstenking og kjekkaseri.

Jeg har aldri hatt behov for å klatre i riggen bortsett fra å skifte pære i topplanterna, og den når jeg med en stige.

Kanskje fordi riggen får service hvert år.

Jeg har en SALA Exofit og håper jeg aldri får bruk for den.

Link to post
Share on other sites

Nå har denne debatten gått i tre dager.

På denne tiden kunne jeg tatt ned masta og satt den opp igjen tre ganger.

 

Selv har jeg ikke rukket å ta ned forseilet engang på disse dagene :blush: .

Dels pga været, og etterpå fordi jeg har prioritert å bruke båten (for motor).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har en viss forståelse for at langturseilere har behov for å klatre i masten.

Å klatre for å skifte forstag på en 31 foting er dårlig sikkerhetstenking og kjekkaseri.

Jeg har aldri hatt behov for å klatre i riggen bortsett fra å skifte pære i topplanterna, og den når jeg med en stige.

Kanskje fordi riggen får service hvert år.

Hvor farlig er det å klatre i masta? Og er det kjekkaseri? Enten jeg eller noen andre er oppe i masta en del ganger per år, minimum to ganger i året nøye, der alt blir sjekket. Ved regattaseiling har fordekksgasten klatresele på hele tiden, i tilfelle han må opp i masta, noe som skjer av og til.  Polerte en gang en mast mens den sto oppe, helt greit. En rigger vil aldri ta ned masta for å bytte forstag. Jeg forstår at ikke alle trives i masta, litt ubehagelig i bølger ellers helt ok. Er det utenfor komfortsonen, ta ned masta. Mye bedre arbeidsstilling, hvis en ikke er vandt til å jobbe i masta kan det være enklere. Men i dette tilfellet vet en ikke engang om forstaget er deffekt, eller om det er en tape bit som ser ut som en kordell (det er jo konkludert før eier har sett om det er skade).

Link to post
Share on other sites

Hvor farlig er det å klatre i masta?

Dersom alt av sikkerhetsanbefalinger i denne tråden og på båtwiki-siden blir fulgt, så må det da være mindre farlig enn å koke seg en kopp te på gasskomfyren. Noe som igjen er fullstendig trygt dersom alt av sikkerhetsanbefalinger for installasjon og bruk av gass blir fulgt ;-)

Link to post
Share on other sites

Tobixen: joda, det var bare mine såkalte 2 cents. Det jeg engentlig forsøkte å få frem er at om man lager sele, bør man bruke bånd, bredest mulig og helst polstret. Slike lilla lastestropper som lastebiler bruker kan være en idé. Poenget er å fordele kroppsvekten på musklene. Ellers er det sant det du sier, blir man hengende der, og kanskje er bevistløs fordi man har slått hodet, er der over og ut. Derfor bør man ikke klatre alene eller uten hjelm. TS er sikkert i mål med sitt, men ønsket å legge det til for senere lesere med tilsvarende prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Hvor farlig er det å klatre i masta? Og er det kjekkaseri? Enten jeg eller noen andre er oppe i masta en del ganger per år, minimum to ganger i året nøye, der alt blir sjekket. Ved regattaseiling har fordekksgasten klatresele på hele tiden, i tilfelle han må opp i masta, noe som skjer av og til.  Polerte en gang en mast mens den sto oppe, helt greit. En rigger vil aldri ta ned masta for å bytte forstag. Jeg forstår at ikke alle trives i masta, litt ubehagelig i bølger ellers helt ok. Er det utenfor komfortsonen, ta ned masta. Mye bedre arbeidsstilling, hvis en ikke er vandt til å jobbe i masta kan det være enklere. Men i dette tilfellet vet en ikke engang om forstaget er deffekt, eller om det er en tape bit som ser ut som en kordell (det er jo konkludert før eier har sett om det er skade).

Veeeeldig enig med denne. Det er farligere å krysse veien enn å ta en kjapp tur opp i masta...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...