Jump to content

Lanternepærer : Pleier det være lik sokkel i side, motor og anker?


Erik

Recommended Posts

Må en tur opp i masta for inspeksjon, og da vil jeg benytte anledningen til å bytte ut pærene i motorlanterna og ikke minst ankerlanterna med LED pærer.

 

Er det normalt samme sokkel på alle lanterner ombord, eller risikerer jeg at det er en annen pære som passer i toppen , enn de nede på dekk ?

 

Pæra i bicoloren i baug har pære med sokkel som i bildet under (men har forstått at ved led må man da ha tilsvarende fargede led lys).

Er det da rimelig trygt å kjøpe slik med hvitt lys for lanternene oppe i masta (for å slippe å ta to turer opp) ?

 

bilde

 

 

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har sett at det finnes en type som skifter polaritet selv etter behov, så satser på den typen hvis jeg får tak i tror jeg. Vil ikke styre på mer/lenger enn nødvendig der oppe  :sweat:

 

Ser at lampene benevnes med feks 7M, 12M og 20M

Refererer det til høyden på masta, slik at med 16 meter høy mast må jeg ha minst 16M ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja. Men sjekk om pære på bildet er kresen på polaritet. 

En liten tanke/Ide...

Jeg har i dag bare Ankerlanterne der oppe.

Men kunne godt tenkt meg en Tricolor også, spesielt for havseilas når det er litt sjø.

Men har bare 2 ledninger, og vil slippe å trekke nytt par.

 

Finnes det, eller kunne mann ha bygget, en metode/bryter for å snu polariteten, slik at den var ankerlanterne i en stilling, og Tricolor i den andre ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Funker ikke. Da må du i så fall fundere ut noe med logiske kretser, vil ikke funke det heller. Men du kan jo legge opp en leder til. Har du for eksempel to plusser og en minus, så vil det gå.

 

Slik jeg vurderer det, så er ankerlanterne i mastetoppen noe dritt. Når jeg kommer inn i en bekmørk og stjerneklar natt, er det vanskelig å skille ut et sparebluss i mastetoppen med stjernehimmelen. Samme om det er motlys fra land. Jeg tar derfor bryet med å henge opp lanterne i baugen.

 

Derimot tri-color i mastetoppen er greit. Da har jeg to uavhengige lanternesystemer som kan brukes 'under seil'.

Link to post
Share on other sites

Har sett at det finnes en type som skifter polaritet selv etter behov, så satser på den typen hvis jeg får tak i tror jeg. Vil ikke styre på mer/lenger enn nødvendig der oppe  :sweat:

 

Ser at lampene benevnes med feks 7M, 12M og 20M

Refererer det til høyden på masta, slik at med 16 meter høy mast må jeg ha minst 16M ?

7M - 12M og 20M er lengde på båt som desse pærene kan brukast til Større båt - meire lys i landterna.

 

Må en tur opp i masta for inspeksjon, og da vil jeg benytte anledningen til å bytte ut pærene i motorlanterna og ikke minst ankerlanterna med LED pærer.

 

Er det normalt samme sokkel på alle lanterner ombord, eller risikerer jeg at det er en annen pære som passer i toppen , enn de nede på dekk ?

 

Pæra i bicoloren i baug har pære med sokkel som i bildet under (men har forstått at ved led må man da ha tilsvarende fargede led lys).

Er det da rimelig trygt å kjøpe slik med hvitt lys for lanternene oppe i masta (for å slippe å ta to turer opp) ?

 

bilde

Denne pæresokkelen heiter BAY 15D. Samme sokkel som er ein masse brukt på kombinert bak / bremselys på biler. Med denne sokkelen kan pæra ikkje snuast, so sannsynligheten er stor for at den lyser uansett polaritet.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Noen dioder i toppen av masta vil vel gjøre at en kan velge lanterne ved å snu polariteten på de to tilførselsledningene? To dioder koples motsatt vei på den ene ledningen. Lanternene koples til hver sin diode og til den andre ledningen. Da vil strømmen kun gå gjennom den ene lanterna fordi den andre dioden sperrer, og gjennom den andre når en vender polariteten. Sikkert greit å kople opp og teste før en drar det med seg til topps..

Link to post
Share on other sites

Var noe slikt jeg tenkte.

Og siden Led vel er en slags lysdioder (??) tenkte jeg det gikk uten ekstra også.

Men tror ikke jeg lager hjemmebygg der oppe. Hadde mer håpet det fantes fra før. Inkludert bryter for å snu.

 

Hulda: oppfatter at du henger opp en løs/ekstern anker lanterne? Hvor får den i så fall strøm fra? Og hvorfor i baug? Har man ankret på svai i le for land vil vel neste båt komme aktene i fra?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en løsning jeg kan like  :thumbsup:

 

Men er det vanlig parafinlampe, eller noe spesielt for dette bruk?

 

Er dette en godværsløsning, eller tåler det skikkelig vestlandsvær (mye vind og vannrett regn) ?

 

Og det medfører ikke brannfare å ha en parafinlykt svaiende over dekk ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Parafinlampene mine er såkalte stormlykter. Kostet vel rundt en femtilapp en gang i tiden hos Biltema eller tilsvarende. Blåser aldri ut. Regner aldri ut. En tank parafin holder en høstnatt, godt og vel.

Hos meg henger lampen på kutterstaget med fallet til kutterseilet. Der er det bare jern som kan brenne.

Link to post
Share on other sites

 BAY 15D. 

BAY sokkelen har forskutte pinner. Brukes hvor polaritet/orientering av pæra er kritisk.

BA sokkelen har rette pinner. Brukes hvor polaritet/orientering av pæra er ukritisk.

 

Ei sånn LED pære inneholder mer enn lysdioder. Den inneholder også en reguleringskrets. Ellers ville pæra lyst veldig godt. En gang.

Tricoloren min har samme lysutbytte mellom 9 og 14 V.

Derfor er det fullt mulig å lage en fantomkobling med to kraftdioder og en 1-0-1 topolet bryter for å bruke to lanterner på et kabelpar.

Link to post
Share on other sites

Er alle lanternene dine like er det sannsynligvis samme pære, altså BAY15D. Jeg handlet pærer i UK. Jeg måtte bytte om ledningene i alle lanternene for at skulle bli lys. Fort gjort. Og ja, de du bruker styrbord, babord må ha de respektive farger. Hvis ikke får du ett merkelig fargebilde. Nå bruker jeg 6w totalt kontra 100w tidligere:-) 

Link to post
Share on other sites

Parafinlampene mine er såkalte stormlykter. Kostet vel rundt en femtilapp en gang i tiden hos Biltema eller tilsvarende. Blåser aldri ut. Regner aldri ut. En tank parafin holder en høstnatt, godt og vel.

Hos meg henger lampen på kutterstaget med fallet til kutterseilet. Der er det bare jern som kan brenne.

Dette liker jeg  :thumbsup:

Jeg har noen lykter ombord som jeg tror vi kalte flaggermuslykter i militæret. Jeg har mange av disse, både fra miltitære overskudslager og andre kilder (sikker Biltema).

Antar dette er samme lykt type ?

 

Ser for meg å kunne dra dette opp etter feks storseilfallet langs bomløfter eller akterstag ?

Men er usikker på muligheter for varme overføring, spesielt til fallene.

Hvor høyt bør det heises ? Ett par meter ?

 

Brannfaren er vel kanskje tilstede hvis noe rister/dingler/smelter av slik at lampen faller ned på dekk, eller blir hengende veldig skjevt, slik at parafin kan renne ut ?

 

Er dette lyssterkt nok ? Har du veken på max ?  

Dette blir i stedet for ankerlanterne, ikke i tillegg til, ikke sant ?

Er det mulig/sannsynlig å finne trikolor glass som kan passe rett på eksisterende ankerlanterne fundament, så jeg slipper å skifte fester/hele lanternen mens jeg henger dinglende der oppe ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Seatronic skriver følgende på sine sider :

Vi anbefaler å bruke riktig farge på LED pæren da 
hvit LED lys kan gi svakere eller feil farge i lanternen.

 

De fører da også bicolor led pærer i rød og grønn.

 

Men i båtbutikket der jeg handlet hadde de ikke hørt om dette, og hadde og anbefalte kun hvit.

 

Noen som har opplevd problemer med å bruke Hvit ?

Er det forskjell på LED pærer, at det kan være feil farge spekter på noen, men ikke på andre med hvit lys ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Antar de kan bli feil fordi denne pæren ikke er rundt lysende, men bare lyser på hver rekke, med ophold i mellom, og derfor kan påvirke vinkelen på skillet ? ?

 

Butikken mente de pærene de førte hadde ekte hvitt lys, og at de derfor ikke skulle være problem (men hadde egentlig ikke hørt om problemstillingene)

 

Er det noen måte å se om det er godt nok ? Vil fargene bli synlig feil ? Eller kan det se OK ut fra brygga, men bli feil på litt avstand/i praksis ?

Jeg vil jo gjerne bli både sett og rett oppfattet på nattseilas....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan sektorene bli feil?

 

De originale "riktige" pærene har én enkelt glødetråd plassert på langs av pæra, i senter. Dette gir en lyskilde som er så smal at den ikke vil vises samtidig gjennom både det røde og det grønne glasset. Det vil si, i virkeligheten vil man se både rødt og grønt i en smal sektor rett fram. LED-pæra som er vist har lyskildene plassert på en bred kolbe. Bredden gjør at man vil se både rødt og grønt i en veldig bred sektor, man kan se det røde lyset langt mot styrbord, og det grønne langt mot babord.

 

La oss si at du og jeg møtes på fjorden. Vi har kollisjonskurs, men siden det er mørkt, er lanternene det eneste vi kan bruke til å finne ut av det. Jeg har deg på min styrbord side, og du har meg på din babord side. Du ser min grønne lanterne, og kan derfor konkludere med at jeg har vikeplikt for deg. Jeg skulle sett din røde lanterne, noe som ville fortalt meg at jeg har vikeplikt for deg. Men siden du har en feil LED-pære i lanterna, ser jeg både rødt og grønt hos deg. Derfor tror jeg at du har kurs rett mot meg. Siden jeg er i bevegelse bort fra den posisjonen, tror jeg at du vil passere bak meg. Jeg tror med andre ord at jeg ikke trenger å gjøre noe for å unngå kollisjon. Dermed kan jeg konsentrere meg om å se etter andre mulige hindre, mens du kommer nærmere og nærmere og ikke forstår hvilken idiot det er som ikke viker for deg.

Link to post
Share on other sites

Butikken mente de pærene de førte hadde ekte hvitt lys, og at de derfor ikke skulle være problem (men hadde egentlig ikke hørt om problemstillingene)

 

 

Maritim Stavanger?

Jeg spurte om det samme i vår, og fikk samme svar.

Erfaringen min er at den røde lanternen er klar og fin, men den grønne ble litt hvitere med LED pære.

Hele sektoren lyser, det er ikke en problemstilling med de pærene jeg brukte, men jeg har en annen type.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...