tomcat Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Jeg testet lanternene i helgen under dårlig vær og skumring. Ser at etter bytte til LED så er fargene på rød og grønn lysere. Grønn tenderer nok mer over til turkis. Dette er en lanterne med farget glass. Her bytter jeg til en led-pære med røde og grønne dioder tenker jeg. Men jeg kan fremdeles ikke skjønne at det skal bli sektorproblemer med led-pære. Glasset i lanternen er jo som sagt farget og det er ikke mulig å se feil farge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 For ei godkjent lanternepære er esken eller bruksanvisningen merket med dette symbolet. Pluss godkjenningsnummer og år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Pleier det være lik sokkel i side, motor og anker? Hvis desse landternene er eit sett, kjøpt samtidig hos samme forhandler, so er svaret at Ja, absolutt. Derimot, hvis der landternene er innkjøpt enkeltvis, so er det ikkje lenger sannsynlig at dei har samme sokkel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Jeg mener de 4 hovedlanternene på en motorbåt pleier å ha like pærer. Det gjør det sikrere når ei pære ryker og den må byttes ut. De to båtene vi har, der er det like Hella-lanterner rund baut. Jeg gikk ned fra 25w pr pære til 1,5w noe som tilsier ca 15w effektivt lys. 25W syntes jeg ble for kraftig på en 24-foter. Jeg kan litt om LED-pærer også. På front og akterlanterner skal du ikke over 4300 Kelvin. Da får du blåskjær/syrelys. Helst skal du ligge mellom 2700-3300K for å få riktig lys. Dette omtales som varmhvit. Er ikke pærene merket med K-verdi så styr unna. Babord og styrbord må ha fargede pærer. Hvis ikke blir brytningen feil i glasset. Da kan du som nevnt, se rødt og grønt samtidig. Et lite tips når man går over til LED-pærer; Er reflektoren dårlig så klipp til litt Aluminiums-tape og lim inn bak pæra. Gir bedre spredning i lys-feltet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Hvorfor er det viktig å ha røde/grønne LED pærer til sidelanternene? Med glødepærer bruker man jo klare pærer i alle lanternene Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Det har med fargespekteret i glødepærer kontra LED å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Til info så kjøper jeg pærer på boatlamps.uk.co Enkel og grei handel hvis man betaler via PayPal. (har ikke prøvd noe annet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Testet min nye hvite LED pære i bicolor lanternen i helga når det mørknet. Rent visuelt syntes jeg det virket tilforlatelig, men jeg vet jo ikke noe om rekkevidde etc kontra før. Blir nok til at vi seiler med denne fra nå av. Dersom dette var ett alvorlig problem burde det jo vært retningslinjer på det, såpass at de som selger lanternepærer over disk faktisk vet om det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.