Jump to content

Lanternepærer : Pleier det være lik sokkel i side, motor og anker?


Erik

Recommended Posts

Jeg testet lanternene i helgen under dårlig vær og skumring. Ser at etter bytte til LED så er fargene på rød og grønn lysere. Grønn tenderer nok mer over til turkis. Dette er en lanterne med farget glass. Her bytter jeg til en led-pære med røde og grønne dioder tenker jeg.

 

Men jeg kan fremdeles ikke skjønne at det skal bli sektorproblemer med led-pære. Glasset i lanternen er jo som sagt farget og det er ikke mulig å se feil farge?

Link to post
Share on other sites

Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Pleier det være lik sokkel i side, motor og anker?

Hvis desse landternene er eit sett, kjøpt samtidig hos samme forhandler, so er svaret at Ja, absolutt.

Derimot, hvis der landternene er innkjøpt enkeltvis, so er det ikkje lenger sannsynlig at dei har samme sokkel.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener de 4 hovedlanternene på en motorbåt pleier å ha like pærer. Det gjør det sikrere når ei pære ryker og den må byttes ut. De to båtene vi har, der er det like Hella-lanterner rund baut. Jeg gikk ned fra 25w pr pære til 1,5w noe som tilsier ca 15w effektivt lys. 25W syntes jeg ble for kraftig på en 24-foter.

Jeg kan litt om LED-pærer også. På front og akterlanterner skal du ikke over 4300 Kelvin. Da får du blåskjær/syrelys. Helst skal du ligge mellom 2700-3300K for å få riktig lys. Dette omtales som varmhvit. Er ikke pærene merket med K-verdi så styr unna. Babord og styrbord må ha fargede pærer. Hvis ikke blir brytningen feil i glasset. Da kan du som nevnt, se rødt og grønt samtidig.

 

Et lite tips når man går over til LED-pærer; Er reflektoren dårlig så klipp til litt Aluminiums-tape og lim inn bak pæra. Gir bedre spredning i lys-feltet.

Link to post
Share on other sites

Testet min nye hvite LED pære i bicolor lanternen i helga når det mørknet.  Rent visuelt syntes jeg det virket tilforlatelig, men jeg vet jo ikke noe om rekkevidde etc kontra før.

Blir nok til at vi seiler med denne fra nå av.

 

Dersom dette var ett alvorlig problem burde det jo vært retningslinjer på det, såpass at de som selger lanternepærer over disk faktisk vet om det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...