Jump to content

Arrangement for fylling av ballasttank

Ingvarjg

Recommended Posts

Gjelder planende båter som fyller ballasttank i fart. Racingbåter kan ha dette i baugen. RS Sundt har vel også en slik? Hvordan er vanninntaket arrangert? Brukes sjøvannsinntak i bunnen av båten, eller pickup på utsiden av hekken? Eller noe annet lurt? Fast arrangement eller senkes det ned ved fylling? Hvordan unngås problemer med å suge luft når farten er høy?

• 2 måneder senere...

De jeg har sett har vært montert på utsiden av hekken, men kan nok monteres gjennom skroget også. Monteres med åpning forover slik at man bruker farten gjennom vann for å presse vann opp i tanken. Sett en ventil slangen mellom pick-up og tank for å fylle/stenge vann til tanken.

Hvis tanken har mindre drenering enn tilførsel, så vil du klare deg med 1 ventil ser jeg for meg. Under vart med ventilen åpen vil du tilføre mer vann enn det renner ut. Og når du stopper, eller stenger ventilen så vil vannet automagisk dreneres ut.

Det er slik jeg har sett det for meg, passende til mitt bruk. Har riktignok bare studert løsningen, og ikke bygget/testet i praksis ennå...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...