Jump to content

Plassering av septiktank


Artekno

Recommended Posts

Har ikke septiktank pr i dag. Har heller ikke all verdens plass til dette. Det hadde vært greit med fallhøyde, men finner kun plass under en sittebenken i hovedkabin, og der er vi vel omtrent i vannlinja. I forkabinen er det et trekantet rom helt fremst. Best utnyttelse av dette tror jeg vil være en myk ekstra vanntank, seriekoplet med hovedtank i kjølsvin.

Hvor har dere med liten plass plassert septiktanken ombord, og hvor stor (liten) kan den være for å ha noen praktisk verdi?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg kan MULIGENS klare å sette en litt flat tank på skott ved siden av dassen. Det blir nok litt skuldertrangt, og jeg har ikke regnet på mulig volum. Men har heller ikke funnet noen slik stående tank som ikke bygger all verden i bredden/dybden. Noen tips??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Skal ikke komme med noe innspill på plassering, men tilstrekkelig størrelse er jo veldig avhengig av hvor mange som er ombord og hvor lenge du ønsker å vente mellom hver tømming. Vi har 115 liters tank og det holder til tre dager for oss med fire unger. Prøver å spare på vannet, men bruker alltid tilstrekkelig til at det holdes rent i skåla. Om det kun er to personer ombord, vil jeg tro at en får god nytte av en tank på 40 liter.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant tanker med integrert pumpe som jeg kanskje kan få plassert under en benk hvis jeg skjærer bort innerliner i benken. Koster 5K, og str rundt 50 liter.

Tenker det går an å sjalte slik at når ungene bare må pisse så går det rett ut. Mens "grovarbeidet" sjaltes til tanken ved behov.

Bygger kun 25cm i høyde, så det kan gå...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om de fremdeles lages, men om plassen er virkelig dårlig finnes det en septiktank man mer eller mindre bretter rundt WC.

 

Her

 

Men jeg antar at dette blir i minste laget for de aller fleste. Selv har jeg ikke septik, men har vurdert løsningen over.

 

Hei - vet du hvor man ev. kan få kjøpt den ?

Link to post
Share on other sites

Har montert min 45 liter tank under køya i forpiggen SB side i comfort30'n.

Tror den er av merke Blizzard... Inklusiv ei bra membranpumpe kom den på 4500 kr i 2013.

En 3-veis ventil hvor du kjører urin rett ut tipper jeg øker tiden mellom hver tømming betydelig. Det står på lista over utbedringer...

 

Stor jobb gjør man kanskje 2-3 ganger i døgnet, max. Urin betydelig flere...

 

-unnskyld språket, men i slike dass-tråder så har det ihverfall tidligere blitt akseptert :)

Link to post
Share on other sites

Niks, sorry. Har lest rykter her på forumet om at TMC har gått konk og dermed er det vel også over og ut for septiktanken laget spesifikt for TMC toalettene  :sad:

 

Etter litt leting så fant jeg den.. http://marineoutlet.no/products/25-liters-buffer-tank-med-boyle  - 1 239 NOK men på bare 25 liter

Link to post
Share on other sites

H35, er der ikke hulrom akter for toalettet oppunder dollbord, evt. ute i cockpit langs sidene i stuerom?

 

I Linjett 32 brukes det en høy og smal tank på ca. 60 liter smygd oppunder dollbord bak innredning. Enkel kuleventil i skapet på badet for nedtapping med godt fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...