Jump to content

Prosjekt; Levi Corsair 27 - fra 1967


LeviCorsair

Recommended Posts

Hei allesammen....Jeg har brukt mange timer på å lese flere prosjekt tråder her, og har fått masse gode tips hva jeg skal gjøre med min Levi Corsair 27 - fra 1967 - Første gangen registrert i England med navnet "Charade of Seaview" (jeg har registrerings beviset fra 1967 !!! ) Tatt inn til Norge i rundt 1995. Siden 2009 har den stått på land, men i et telt.

 

Google gjerne Levi Corsair eller Sonny Levi - MYE spennende båt historie her... bl.a nytenkende skrog design, båtrace etc. 

 

 

Båten er et full prosjekt, noe som bildene nedenfor viser.  Tanken er at båten skal på vannet sommeren 2016  :yesnod:  :diving:

 

 

Sist på vannet i 2009 (Targaen blir ikke med videre)1439277641.jpg

 

 

På plass i hagen

1439277781.jpg

 

1439277605.jpg1439277623.jpg

 

1439279072.jpg

 

1439279055.jpg

 

1439279082.jpg

 

1439278970.jpg

 

 

1439279041.jpg

 

1439279155.jpg

 

1439278996.jpg

 

1439278981.jpg

 

Motoren en Mercruiser 4.2L Diesel - 320HP med Bravo 3X drev fra 2006 (350timer) er tatt ut for overhaling 

 

1439277729.jpg

 

Se på denne flotte ankervinsjen - jeg har også det originale ankeret..

 

1439277681.jpg

 

1439277696.jpg

 

22_663660667_xl.jpg

 

1439277747.jpg

 

1439279121.jpg

 

1439279137.jpg

 

 

Tanken er at båten skal "back to the 60's" dvs gjerne ledlys, men de må se ut som om de kommer fra 67

Ikke fastmontert GPS etc. - hvert fall ikke synlig... 

 

Så hva står da på ønskelisten; ?

 

- Først må ALT rives ut og bygges opp på nytt, det som kan skal pusses, renses, lakkes, oljes, males etc. og det som     kan gjenbrukes.

- Ny do med Septik

- Varmtvann (er litt usikker)

- Kjøleskap/box (skult)

- Noen form for dusj, hvis det lar seg gjøre

- Badeplatform (men der ikke original, så jeg er litt usikker)

- Nye instrumenter ala 1967 (mottar gjerne tips her) Rattet skal jeg beholde

- Solseng/soffa lengst bak i båten

- Ankervinsj bak

- Ev ny dieseltank/alt rense tanken

- Rense ferskvann tank

- Hele båten må lakkeres (forslag til farve mottas gjerne)

 

 

 

Så kommer første spørsmål - som dere kan se på bildene så trenger hele båten sårt en vask, og inni båten er det noe søl med olje/diesel etc. - hvordan får jeg vasket det på enklest måte. Det er ikke noen bunnplugg på båten, så alt vann jeg bruker for vask etc. må også suges ut... Tanken er sen å male alt sammen...

 

 

Jeg skal holde tråden oppdatert på fremdriften.. og skulle noen av dere bo i Porsgrunn så har jeg en kaffekopp klar - Jeg trenger masse gode ideer og inspirasjon fra Dere. Jeg bor på Hvalen i Porsgrunn (mellom Heistad og Skjelsvik, og båten ligger i hagen)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den gikk varm i 2009 - fikk vistnok opp noe sølevann i systemet - så jeg regner med /håper at den bare trenger en rens. 

Men jeg måtte uansett ut med den får å få gjort noe med bånn, etc. Sa da passer jeg på at alt er på stell når jeg først må ut med den uansett. 

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer.. to Perkins Diesel 

 

Jeg har tatt ut de gamle motorfestene i dag, men lar stålet stå igjen - er litt vekt men stiver også opp skroget. 

Ellers så har jeg startet å rive ut - starter bakfra og jobber meg fremover... så lang ikke noen ubehaglige overaskelser...

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra dagens økt.. som består av å rive rive.. 

De gamle motorfestene er borte, men jeg lar stålrammen være igjen.. begynner å få noen ideer for hvordan jeg kan bygge opp inredningen på nytt. 

 

Solseng/soffa over motoren - senker gulvet og setter bygger opp to soffaer som går helt til "kaptein" og kartleserens plass.... Setter de stolene på en kasse med kjøleskap in den ene og gassflaske i den andre...  Blir da god plass til septik og varmtvann under dørken. 

 

 

Beklager kvaliteten på bildene.. tatt i med mobilkamera/blitz

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Kan dessverre ikke senke gulvet hele veien pga diesel tanken...

bilde

 

 

 

Som dere ser er det stort behov for både vasking og maling... men tar det etter at alt er revet ut...

 

Ha en god kveld allesammen.

Link to post
Share on other sites

Dagens økt i båten er ferdig.. fortsatt bare rivningsarbeid.. må si jeg gleder meg mer til å begynne byggingen. 

Fortsatt ikke fått noen ubehagelige overraskelser.. håper det fortsetter sånn.. 

Noen bilder.. 

 

 

 

Dieseltanken i midten.. har ikke åpnet den ennå... men jeg har vel en anelse om hvordan den ser ut...

bilde

 

bilde

 

Doen.... tanken er å bygge den helt opp, plaste og få in et sluk med dusj

bilde

 

MEN, jeg sliter med å få løs disse her - den gamle greiene fra -67 - skrog-gjenomføringene... jeg håper noen av dere har noen gode ideer.. ?

Hvis jeg ikke får løsnet på det må jeg bare støpe igjen de... 

bilde

 

 

Ellers så har jeg fått mye informasjon om båten - jeg fant noen i UK - han er som en levende historie bok når det kommer til "Levi-skrog"

Han har masse spennende å fortelle - ikke bare om båten min.. uten mange andre Levi båter også...

 

"""You have the best possible builder’s name in Souter.  Wilf Souter was the man every wealthy buyer went to, to have their custom boat built. At the time he built the best raceboats for US, Italian and UK customers.  Google Surfury to see probably the best boat Levi ever designed.  I know the boat well and it is today hidden away from any view in an old aircraft hangar but I am one of very few who has seen it there. Surfury won the famous Cowes powerboat race plus another Souter built boat called Ghostrider for an American owner.  And that US owner had the “father” of the outdrive, Jim Wynne, to drive it.

 

Despite showing Souter as builder I don’t expect they moulded the hull themselves (more likely their close neighbours, Chevertons) and they were both known for building super strong hulls in wood or GRP."""

 

 

Alt for i kveld.. ny økt i morgen.. 

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er arbeidet i full gang ja  :thumbsup:   De skroggjennomføringene har vel en flens/krage på utsiden?

Slip flensen/kragen ned med en vinkelsliper på utsiden, så er du fri til å fjerne gjennomføring og ventil på innsiden 

 

 

Takk SoBo

De har ikke noen flens på utsiden.. men sitter med bolter... som sen er støpt inn... 

Har fjernet boltene, men sitter fortsatt som et fjell... og er trangt så kommer ikke til med noen kraftige verktøy.. vurderer nesten å støpe igjen hele greia... men hadde jo gjerne hatt den plassen til dusj etc. 

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ville absolutt fjernet gjennomføringene før igjenstøping av hulla. Blir bedre plass på innsiden og ser bedre ut.

Regner med at gjennomføringene er laget i messing. Har du en rettsliper kan du slipe vekk messingen innvendig i gjennomføringen.  

Dette gjør du på undersiden av båten  (ikke lett å forklare)

 

Rettsliper og filer.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

@ Kaffelars og SoBo - takk for tips !! - med litt vold så kom dritten (bokstavelig talt) ut tilslutt.... nå skal det bare VASKES der..  :puke:

Som dere kan se på bildene så trengs det... veldig... Klorin, Salmiakk hele pakka 

 

1439751513.jpg

 

1439751499.jpg

 

Har også tatt ut all innredning av båten.. klart for å dra av det gamle stoffet....så får vi se hva som skuler seg bak...

1439758326.jpg

 

Vann-tanken lengst frem i piggen... må åpnes etterhvert.. så får vi se hvordan den ser ut... jeg håper det holder med en rens/vask

1439758312.jpg

 

 

 

...og fortsatt ikke noen ubehagelige overraskelser.... ikke noe mer en grundig vask som trengs.. 

Alt sammen skal selvfølgelig slipes helt ned, males etc. - men ikke noe råte eller lignende... :clap:

 

....ellers så er det jo lov å drømme... video nedenfor er av en ny utgave av Levi Corsair....

https://youtu.be/pxuYeZ9ewlE

 

https://youtu.be/PTCOMnHzpCw

 

En annen Levi boat de har pusset opp - videon fra 2008.. men hør på lyden.. tilbake til 60-tallet - Må se hva jeg kan få til med eksosen

https://youtu.be/cAZqGLN-6MA

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=sFvXBINLInc

 

 

"" It's all about the HULL""

 

 

Gjett om jeg gleder meg til sommeren 2016.... 

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble usikker av de to første videoene.. synes faktisk du trenger en badeplattform likevel, om det gjennomføres på denne måten!  ..ser ut som en god sjøbåt, og innredningen kan du jo bare kopiere fra italienerne :cheers::thumbsup:

 

:giggle: ja... det skal de ha italienerne...det er gode på design..  Jeg skal hvertfall beholde dette (bilde nedenfor) men det skal lakkes..og slipes, og lakkes og slipes....mange ganger.. så får vi se om jeg får samme polish som italienerne :pray:  -Men vil gjerne ha inn en stekeovn også....  Det er original fra -67

bilde

 

 

Badeplattform... noe som dette

bilde

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Artig prosjekt. Takk for at du deler det.

 

No har du jo nokre hull i skroget, slik at vaskevatn renn ut.

Dersom ikkje spant og motorfester hindrar at alt vaskevatn renn til ein stad, så hadde eg laga eit mellombels hol på lågaste staden.

Eventuelt kan du kjøpa/låna/leiga ein kraftig vassugar når du byrjar på vaskejobben.

Kanskje like greit å gå på med høgtrykkspylar fyrst som sist?

 

Lykke til med prosjektet.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Artig prosjekt. Takk for at du deler det.

 

No har du jo nokre hull i skroget, slik at vaskevatn renn ut.

Dersom ikkje spant og motorfester hindrar at alt vaskevatn renn til ein stad, så hadde eg laga eit mellombels hol på lågaste staden.

Eventuelt kan du kjøpa/låna/leiga ein kraftig vassugar når du byrjar på vaskejobben.

Kanskje like greit å gå på med høgtrykkspylar fyrst som sist?

 

Lykke til med prosjektet.

 

 

Ask

 

 

Ja det er noen hull.. men savner et hull på det laveste punktet... Jeg bruker en vannsuger.. fungerer fint det... 

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering etter dagens økt.. fortsatt bare kjedelig "riving" uventet mye som skal ut... men fortsatt ikke noen ubehagelige overraskelser....

Det er jo en meget gammel båt så...

 

Fikk ut det blå teppet i kabinen...og dette skulte seg under.. 

bilde

 

Fortsatte videre nedover...

bilde

 

Det trengs en skikkelig vask og maling etc... men ellers helt greit. Det gamle gulvet kan brukes som mal.

Skroget ser også meget bra ut... 

 

Fortsatte sen med å få ut det grå stoffet, og den hvite skinn imitasjonen i taket.. den typen med skummgummi bak..  :sweat:

En del sorte prikker, men ikke noen tegn på vannskade. Jeg antar at det kommer av kondens.. bilde

 

bilde

 

 

Jeg har notert meg at de fleste som får ut det gamle trekket oppdager sort prikker under... 

Hva med om jeg bare sparkler og sen maler direkte på skroget, og i taket ?? DVS dropper hele greia ?

Jeg antar at det er vanskelig å unngå kondens i båten med klimaet vi har her i Norge... :confused:

Skal selvfølgelig ha lister rundt vinduer etc. 

 

Ha en god kveld !! :clap:

Link to post
Share on other sites

Her går det virkelig unna.  Sparkle å male direkte på er selvfølgelig en mulighet, men jeg tror det blir mye arbeid for å få det fint.

Skottbekledning uten skumbakside er vanlig i dag.

Feks https://www.maritim.no/skrogtrekk-kremhvit-10-meter-ral-9001#.VdJEEvntmko

 

Ja det blir helt klart mere arbeid enn med skottbekledning - men jeg tror det kan bli fint også.... og problemfritt med tanke på kondens etc. 

Fortsatt en stykke til jeg kommer dit... vaske, slipe, vaske....så har godt om tid til å tenke over det....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...