Jump to content

Rust pga spon etter vinkelsliper, Ferro Bet rustvask?


mentor70

Recommended Posts

Det beste er oksalsyre. Har ikke brukt Ferrobet, men Gelcoat Cleaner fra hva-de-nå-enn-heter (dansk foretak som selger bunnstoff, lakk og andre båtkjemikalier). Virkestoffet er i vesentlig grad oksalsyre. Skadet en båt vesentlig den gangen jeg bygget Hulda. Etter behandlingen hevdet eieren at båten ikke hadde vært så fin siden den kom fra verftet.

 

Fortynnet saltsyre fungerer også bra, men ikke så godt som oksalsyre.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en slik syre når jeg syrevasker sveiser, den fungere også glimrende til å fjerne rust på gelcoat.

http://www.rcpro.no/main.aspx?page=article&artno=2129001000

 

Dersom det er fragmenter av stål som har satt seg i gelcoaten vil imidlertid rusten komme tilbake. Da kan det være lurt å bruke f.eks. spissen på en helt ny morakniv til å vippe vekk fragmentet. Dersom det ikke lykkes er det bare å gjenta prosessen dersom rusten kommer tilbake. Til slutt vil jernet forsvinne :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ferrobeten fungerer over all forventning til å få vekk rustrenner som har trengt ned i gelcoaten hos meg, så kan ikke se annet enn at det burde fungere på vinkelsliperstøv også. Har også brukt det på aluminiumsfelger for å få vekk rustflekker fra bremsestøv med godt resultat. Har stått litt om rustvasken her tidligere. Det er ei syre i rustvasken om tar rusta, en mildere variant er Cola. Legg gjerne ut bilde av resultatet :smiley:

Link to post
Share on other sites

All syre vil antagelig fungere til dette i en eller annen grad. Vanlig 35% eddik fra Rema er faktisk ganske sinna, og mye mer effektiv enn cola hvor sitronsyre er virkestoffet. Dersom dette er på et plant dekk kan du forsøke å helle på eddik. Prøv å legg en rusten skrue eller mutter i en kopp med eddik over natta, tipper de fleste vil bli overrasket over effekten. Rusten løses opp og det vil ligge igjen et svart belegg som må skrapes bort. Jernet som ligger igjen blir grått og helt rent.

Link to post
Share on other sites

Hempel er produsenten jeg tenkte på. Uansett produkt, husk at det er en kjemisk prosess som foregår. Derfor vil et pulver eller en pasta være å foretrekke. Og for at kjemien skal fungere, må det være fuktighet (vann) til stede over flere timer, kjemi  er en langsom prosess. Og god temperatur hjelper i positiv retning. Den gangen fjernet rust fra omtalte båt, spylte jeg kun med vann etter behandlingen. Det ruglete dekket med vann og skrubb. Ingen rust etter en behandling. Dette er 15 år siden, minst. Jeg kjenner eieren, og båten har vært uten tilbakefall siden behandlingen.

 

Som skrevet over, det er mange syrer som løser rust. Det er syrer som ikke løser rust også, eks. salpetersyre- null effekt.

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt ferro-bet rustvask til slikt, det er oksalsyre som er virkestoff i denne, i tillegg litt såpe , som gjør at midlet "henger" litt bedre der det sprayes på.   

 

Har også brukt biltemas felgrens (også med oksalsyre mener jeg), fungerte greit nok den også, men ikke like bra som ferro-bet. (prisen er jo også langt lavere da)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har gjort samme feilen selv og da brukte jeg saltsyre som kjøpes i jernvarehandelen ufortynnet med hansker og briller. Hadde dette i huset da jeg bruker saltsyren også for å fjerne rur, fungerer meget bra. Jeg tror alle de produktene man kjøper til en formue og er merket med "båt" et eller annet ikke inneholder noe annet enn en syre som kan kjøpes billigere uten at flasken er merket med "båt" et eller annet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Iron-X er ett produkt som brukes i bilpleie for å fjerne metallfragmenter i lakken før vask. Gjerne om våren, for å fjerne rester etter pigger som fester seg i lakken, eller metall fra bremseskiver som fester seg på felger. Vil nok fungere på gelcoat også.

Ikke prøvd dette selv, men kollega av meg skryter av dette til bil iallfall.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Slipesponene er så små at de ruster vekk, rett og slett! Og syren fjerner rusten. Ikke verre enn det!

 

Klart det er enklere å dekke til før man sliper, men det er etterpåklokskap. Har man vært uheldig, må det syre til...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...