Jump to content

Anbefalte motorlabber til Mase aggregat


nordan family 27

Recommended Posts

Har et Mase IS 2500 som veier 65 kg. Det er gjort masse jobb med eksosen, så den er utrolig nok ikke hørbar. Men det durer fra skrogsidene, og det er ikke så rart: aggregatet er er skrudd i en finerplate som er skrudd i båten, og det dannes klaprelyder mellom platen og båten. Og mellom plata og aggregatet er det kun benyttet en gummiskive, der skruen går direkte fra aggregatet og i plata.

 

Ser for meg å ta ut plata, støpe fundamenter og sette inn gode og myke motorlabber.

 

Men har noen gode tips her så jeg slipper å finne opp kruttet på nytt? Anbefalte motorlabber for formålet?

Link to post
Share on other sites

Eksosen går fra aggregatet - som sitter foran motorene - og ned i en Vetus vannlåspotte i bunnen av båten. Derfra går eksosen opp under motorromstaket, ut til siden, og følger en lang eksosslange bakover, som går litt opp og ned og lager noen vannsamlingspunkter. 1-2 meter før hekken er eksosen koblet på eksosen til en av hovedmotorene, slik at vannet renner ut i hovedrøret, plasking skjer inne i båten. Hovedeksosen går ut i en eksosstøvel, som det er noen mindre hull i. Aggregateksosen blåser ut av disse små hullene, og lager hverken bølger, bobling eller plasking. Det er helt lydløst når jeg legger hodet ned til vannet bak. Men eksosen er nå veldig lang, og langt fra slik jeg formoder at det er anbefalt for aggregatets beste. Slik har det vært gjennom noen eiere og mange år.

 

Men det durer fremdeles ut av siden på båten, og jeg tror jeg kan redusere det mer.

Link to post
Share on other sites

Har samme aggregat.  Skal prøve å få tatt noen bilder I Helga av eksosanlegget. Mener å huske at eksossystemet er stort. Går igjennom 2 svarte plastbokser. Synes mitt bråker fra bÅde eksos og selve aggregatet. På min båt er det støpt inn en krysfinerplate og så er aggregatet montert oppå dette.

 

Kanskje vi skulle opprette en tråd på dette aggregatet? De årene jeg har brukt dette har tatt vanlig motorservice. Fikk nettopp et par tips.

- Det bør brukes 20W50 olje på dette ellers kan man få litt olje I kjølevannet. Det har jeg hatt når jeg har belastet det for hardt.

- Det skal finnes et opphengslager under genratoren som skal byttes etter 1000t eller hvert 3.år. Om ikke kan statoren komme I kontakt med rotoren og reperasjonen beløper seg fort til kr.15.000,-

Link to post
Share on other sites

Foreløpig har jeg kun brukt 15/40 olje på det. Mitt ble skiftet i 2005, og har vel kun et par hundre timer bak seg. Kjøpte et service kit for er par år siden, men har igjen å bytte reima. Har byttet eksosbendet da det lakk.

 

Tenkte ikke på at det sikkert er oppheng inne i selve kassa - tenkte kun på kassa sin montering. Kanskje det holder å støpe fast plata som kassa er skrudd i. Men kan ikke tro det virker negativt med bedre feste av kassa.

 

Kanskje jeg får ringe leverandøren - de har sikkert noen tips.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei, er dere sikker på at det er egen intern kjølevæskebeholder på dette? Har også samme type, der suger impeller sjøvann opp og inn i egen ekstern tank som igjen avkjøles eksos og generator. På tanken, høgre side sitter det en sinkanode som må byttes hvert år. Dersom impeller er slitt får den ofte ikke nok kjølevann og eksosbendet sprekker som oftest. Jeg trodde kanskje det var lager mellom motor og generator som måtte byttes, skal sjekke opp har teknisk bok i båten.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...