Jump to content

Wallas 1800b Vil ikke tenne skikkelig


Sabeltann

Recommended Posts

Hei, ja så trenger jeg litt hjelp i dag og fra baatplassen!!

 

Har en wallas 1800b fra1978. Da jeg kjøpte båten for noen år siden var denne en "rusthaug" da det var kommet saltvann inn fra dreggkassen... Med hjelp av en god kompis fikk vi sveiset ny topp, helt lik den gamle! Jeg gikk nå i vinter over Pumpe, den gir parafin som bare det. Alle slanger er åpne.

Skiftet veke, glødetråd, pakninger. Jeg rengjorde hele varmeren og.

 

Men jeg får denne ikke til og varme! :headbang:

 

Jeg starter varmer, lar den gløde i 60sekunder, det kommer røk ut av pipa.

Men etter 5 minutt har ikke det røde lyset som indikerer tenning begynnt og lyse.(pæren virker!)

 

Når jeg åpner service luka kjenner jeg at pottebrenneren er god og varm. Når jeg demonterer selve brenneren ser jeg at det er parafin på veke og i bunn av brenner...

 

Hvorfor vil den ikke tenne skikkelig?

Link to post

Hei du. Har akkurat samme brenneren, med akkurat de samme problemene. Har fått høre at vekebrennere er noe dritt. Vet ikke helt jeg. Dette er litt snedig siden vi har de samme symtomene med røk og hele greia. Finner du ut noe så si fra da:-)

Link to post
  LALUNA skrev:

har du nok kvadrat på kabel till brenneren  (spenningstap):confused:hvis du har mulighet sjekk spenningen når du gløder på brenneren

 

:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Fikk dette tipset fra han jeg kjøpte service kittet fra og! Idag når jeg var nede og prøvde så har jeg motor i gang for og elminere ev. tap i ledninger.

 

Kan og nevne at når jeg prøvde og tenne denne i dag med åpen service luke kunne jeg klart høre hvordan brenneren antennte (boff!) likt lyd som når rødspriten antenner på koke apparatet.

 

Ledningene er de orginale, brenneren er orginalmontert fra verft i 1978...

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post

Denne poff-lyden hører jeg også. Men gløderen skal være 3mm over veken. Viktig. Ellers så er det anbefalt å ha motoren gående når varmeren skal starte. Kan også være lekkasje mellom indre og ytre avgassrør, vekkoppen kan være ut av posisjon.

Link to post

Jeg tror at feilen ligger fra veken og oppover!

 

Kan være glødetråden som har for stor avstand...

Har godt over pipa, skiftet det ytre stålrøret til nytt. Dette ble fin sveiset av blikkenslager.

Det tror jeg er tett.

 

Får ta turen ned i morgen og justere gløderen litt lavere....

 

enter4u; finner du utav dette så Hyl ut! så skal jeg gjøre det samme om jeg får liv i min!

 

andre som har ideer?

Link to post

Det skal jeg gjøre. Får ikke gjort noe før på fredag. Vet du å få tak i deler til varmeren da? Kun service-sett forreste. Det vet jeg. Hehe. I.M.S. Sandefjord. på tlf: 33466939/90784056. Lykke til. Koster forresten 300.- inkl.frakt. :smiley: Leverte på to dager.

Link to post

Er spenningstapet for stort vil den ikke tenne i det hele tatt.

Det kan komme røyk ut av pipa, men dette er bare parafin-"damp".

 

Dersom den tenner, men ikke blir ordentlig varm, må det være noe galt med drivstofftilførselen eller styringen av denne.

Røyk skyldes for lite forbrenningsluft.

 

En mulighet er det GeV nevner med termostaten, denne skal slå ut etter en viss tid eller så stenges varmeren ned. En simpel form for flammevakt.

 

Er du sikker på at varmeren ikke oppnår korrekt temperatur, det kan jo tenkes at noe er feil med drifts-indikatoren.

Er du i tvil kan temperaturen sjekkes med et steketermometer.

Link to post
  Ingar skrev:

Er spenningstapet for stort vil den ikke tenne i det hele tatt.

Det kan komme røyk ut av pipa, men dette er bare parafin-"damp".

 

Dersom den tenner, men ikke blir ordentlig varm, må det være noe galt med drivstofftilførselen eller styringen av denne.

Røyk skyldes for lite forbrenningsluft.

 

En mulighet er det GeV nevner med termostaten, denne skal slå ut etter en viss tid eller så stenges varmeren ned. En simpel form for flammevakt.

 

Er du sikker på at varmeren ikke oppnår korrekt temperatur, det kan jo tenkes at noe er feil med drifts-indikatoren.

Er du i tvil kan temperaturen sjekkes med et steketermometer.

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte på om det kunne være overopphetningsvernet(den bryteren) som er gåen. Skal prøve å gå utenom den.

Link to post
  enter4u skrev:

Tenkte på om det kunne være overopphetningsvernet(den bryteren) som er gåen. Skal prøve å gå utenom den.

Tvilsomt. Da ville ikke varmeren startet i det hele tatt, denne bryteren sitter i serie med drivstoffpumpa.

Men det kan jo tenkes at den har dårlig kontakt og at pumpa derfor ikke går normalt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...