Sabeltann Startet 18.Mai.2005 Del på Facebook Startet 18.Mai.2005 Hei, ja så trenger jeg litt hjelp i dag og fra baatplassen!! Har en wallas 1800b fra1978. Da jeg kjøpte båten for noen år siden var denne en "rusthaug" da det var kommet saltvann inn fra dreggkassen... Med hjelp av en god kompis fikk vi sveiset ny topp, helt lik den gamle! Jeg gikk nå i vinter over Pumpe, den gir parafin som bare det. Alle slanger er åpne. Skiftet veke, glødetråd, pakninger. Jeg rengjorde hele varmeren og. Men jeg får denne ikke til og varme! Jeg starter varmer, lar den gløde i 60sekunder, det kommer røk ut av pipa. Men etter 5 minutt har ikke det røde lyset som indikerer tenning begynnt og lyse.(pæren virker!) Når jeg åpner service luka kjenner jeg at pottebrenneren er god og varm. Når jeg demonterer selve brenneren ser jeg at det er parafin på veke og i bunn av brenner... Hvorfor vil den ikke tenne skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Hei du. Har akkurat samme brenneren, med akkurat de samme problemene. Har fått høre at vekebrennere er noe dritt. Vet ikke helt jeg. Dette er litt snedig siden vi har de samme symtomene med røk og hele greia. Finner du ut noe så si fra da:-) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Termostaten som sitter på brennerkammeret er det vel som gir signal til den røde lampen. Mulig denne er deffekt ???? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Både på min og Sabeltann sin????? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 har du nok kvadrat på kabel till brenneren (spenningstap) hvis du har mulighet sjekk spenningen når du gløder på brenneren Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Har 2,5kv kamel, og det er en drøy meter til batteriet. I instruksjonsboken står det at det rekker til 2,5 meter kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 18.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 (redigert) har du nok kvadrat på kabel till brenneren (spenningstap):confused:hvis du har mulighet sjekk spenningen når du gløder på brenneren <{POST_SNAPBACK}> Fikk dette tipset fra han jeg kjøpte service kittet fra og! Idag når jeg var nede og prøvde så har jeg motor i gang for og elminere ev. tap i ledninger. Kan og nevne at når jeg prøvde og tenne denne i dag med åpen service luke kunne jeg klart høre hvordan brenneren antennte (boff!) likt lyd som når rødspriten antenner på koke apparatet. Ledningene er de orginale, brenneren er orginalmontert fra verft i 1978... Redigert 18.Mai.2005 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Denne poff-lyden hører jeg også. Men gløderen skal være 3mm over veken. Viktig. Ellers så er det anbefalt å ha motoren gående når varmeren skal starte. Kan også være lekkasje mellom indre og ytre avgassrør, vekkoppen kan være ut av posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 (redigert) Går vifta når gløding foregår. Den skal gi en liten trekk i gjennom viftehuset slik at det begynner å brenne. Alle deksler må være på plass for å få dette til. Skal jeg sende deg noen ark som omhandler 1800 varmeren? XD3P Redigert 18.Mai.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 18.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Jeg tror at feilen ligger fra veken og oppover! Kan være glødetråden som har for stor avstand... Har godt over pipa, skiftet det ytre stålrøret til nytt. Dette ble fin sveiset av blikkenslager. Det tror jeg er tett. Får ta turen ned i morgen og justere gløderen litt lavere.... enter4u; finner du utav dette så Hyl ut! så skal jeg gjøre det samme om jeg får liv i min! andre som har ideer? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Det skal jeg gjøre. Får ikke gjort noe før på fredag. Vet du å få tak i deler til varmeren da? Kun service-sett forreste. Det vet jeg. Hehe. I.M.S. Sandefjord. på tlf: 33466939/90784056. Lykke til. Koster forresten 300.- inkl.frakt. Leverte på to dager. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Er spenningstapet for stort vil den ikke tenne i det hele tatt. Det kan komme røyk ut av pipa, men dette er bare parafin-"damp". Dersom den tenner, men ikke blir ordentlig varm, må det være noe galt med drivstofftilførselen eller styringen av denne. Røyk skyldes for lite forbrenningsluft. En mulighet er det GeV nevner med termostaten, denne skal slå ut etter en viss tid eller så stenges varmeren ned. En simpel form for flammevakt. Er du sikker på at varmeren ikke oppnår korrekt temperatur, det kan jo tenkes at noe er feil med drifts-indikatoren. Er du i tvil kan temperaturen sjekkes med et steketermometer. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Er spenningstapet for stort vil den ikke tenne i det hele tatt. Det kan komme røyk ut av pipa, men dette er bare parafin-"damp". Dersom den tenner, men ikke blir ordentlig varm, må det være noe galt med drivstofftilførselen eller styringen av denne. Røyk skyldes for lite forbrenningsluft. En mulighet er det GeV nevner med termostaten, denne skal slå ut etter en viss tid eller så stenges varmeren ned. En simpel form for flammevakt. Er du sikker på at varmeren ikke oppnår korrekt temperatur, det kan jo tenkes at noe er feil med drifts-indikatoren. Er du i tvil kan temperaturen sjekkes med et steketermometer. <{POST_SNAPBACK}> Tenkte på om det kunne være overopphetningsvernet(den bryteren) som er gåen. Skal prøve å gå utenom den. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Både på min og Sabeltann sin????? <{POST_SNAPBACK}> Tenkte først på Sabeltann`s. Men skrev innlegget mitt samtidig med ditt Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Tenkte på om det kunne være overopphetningsvernet(den bryteren) som er gåen. Skal prøve å gå utenom den. Tvilsomt. Da ville ikke varmeren startet i det hele tatt, denne bryteren sitter i serie med drivstoffpumpa.Men det kan jo tenkes at den har dårlig kontakt og at pumpa derfor ikke går normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 18.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Går vifta når gløding foregår. Den skal gi en liten trekk i gjennom viftehuset slik at det begynner å brenne. Alle deksler må være på plass for å få dette til. Skal jeg sende deg noen ark som omhandler 1800 varmeren? XD3P <{POST_SNAPBACK}> JA!! Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 18.Mai.2005 Del på Facebook Svart 18.Mai.2005 Sjekk returslangen på parafinen?brenneren må kvitte seg med overskuddsbrennstoffet så den ikke blir kvalt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.