Jump to content

Hentetråd + Takk til dere på Båtforumet (baatplassen)


RR Zorah

Recommended Posts

Hallo til alle dere her på forumet!

 

Jeg har vært en aktiv kar den siste uken og lest en god del av alt som skrives her, mye bra og viktig. Jeg må si at hentetrådene har vært noe av det beste og jeg har følt at jeg på en måte deltok på disse reisene. Takk til dere for opplevelsen!

 

Litt om meg selv; jeg vokste opp langt vekke fra sjøen i et land lengre sør i Europa. For meg var sommeren 40 grader og karpefisking i et vann, tror ikke jeg var opp i en båt skikkelig før jeg skaffet min første her i Bergen for noen år tilbake, en liten Uttern 495 HT. Uten erfaring og på jakt etter noe nytt tok jeg ilddåpen min ved å føre den lille nøtteskallen (merk Uttern) fra Fana til Eikelandsosen på egenhånd, uten å vite helt hvordan jeg faktisk fant veien, med hardasiøs tanking midt i fjorden der fergene lagde noe som lignet flodbølger for en kar fra "innlandet", jeg overlevde og i en liten periode levde jeg båtlivet trygt i fjorden. Etter en stund solgte jeg båten pga lite tid og andre greier. Da kom igjen landkrabbe tilværelsen. Årene gikk og jeg ble bitelitt eldre, følelsen kom tilbake og jeg startet jakten på følelsen som en aldri glemmer når en har sin egen båt. Etter maaaaange søk på nettet falt jeg for en Bayliner 3058. Noe helt annet enn den forrige, men jeg er klar til å aldri igjen gå tilbake til landkrabbe tilværelsen!

 

Båten henter jeg i dag, torsdag 13/8 fra Sogndal til Bergen. Liten tur for mange av dere men livets tur for meg, som jeg så gjerne deler her på forumet underveis. Alt er klart og jeg takker igjen for mye god lesing, dere har vært den beste kilden til kunnskap og informasjon!

 

Og sånn for sikkerhetsskyld..ja jeg har med en kar som har god erfaring ;-)

 

Here we go!

Redigert av RR Zorah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, og velkommen som medlem av båtplassen!

For mange av oss, og i særdeleshet vi som suser rundt i bare 6-7knop, er Sogndal til Bergen en ganske så lang tur. Turen er iallfall ikke for liten til å bli en utmerket hentetråd.

Jeg ønsker dere all mulig hell og lykke på turen. Værmessig kunne dere ikke valg bedre dag å starte.

Håper dere har anledning til å legge ved bilder underveis.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP og gratulerer så mye med ny båt :-) begge deler er sterkt avhengighetsskapende, så du er herved advart, hehe.

 

Det er noe helt eget å hente nyinnkjøpt båt hjem, så du må nyte hvert sekund av turen. Flott med bilder og noen ord underveis om du har anledning :-)

 

Og skulle dere støte på noen problemer eller lure på noe, så er det mange kunnskapsrike personer her på BP jeg er sikker på vil hjelpe til med gode råd og tips uansett hva det måtte være :-)

 

Har du lastet inn mAIS på telefon/ nettbrett så de hjemme og ikke minst BP leserene kan følge med hvor dere er i løypa? Har selv hatt stor nytte av AIS og MarineTraffic på lengre turer :-)

 

God tur hjem :-)

 

Red: så først nå at det hadde blitt to stk tråder og svar i begge. Kanskje en moderator kan slå de sammen?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Til SAP;

 

Jeg vet hva slags avhengighet jeg går til, og det med GLEDE!

 

Var ukjent med mAIS til jeg kom her på baatplassen, alt er klart til å gå "live", var fantastisk moro å lese alle hentetrådene og tenke at snart er det min tur å erfare det. Det tekniske er ikke helt "der " enda, men jeg lærer fort og vil etter beste evne holde dere oppdatert. Når du nevner hjelp så tenker jeg tilbake til tråden jeg leste om han karen som kjøpte båt som tok inn vann, og fikk hjelp både her og av noen underveis, flott samhold som jeg håper å kunne bidra med en dag!

Link to post
Share on other sites

Hei RR Zorah,

Velkommen skal du være som fersk storbåteier og medlem av BP.

En flott dag å hente båt på! Lykke til med turen, kjør motoren (e)? rolig til å begynne med, sjekk forfilter ganske snart etter avgang og sjekk også grundig alle brennstoff og sjøvannsslanger og kritiske slangeklemmer før avgang!

 

Hvor skal du ha båten liggende, er det i Fanafjorden? Har båt der selv om sommeren.

 

God tur, gleder meg til å følge med!

Link to post
Share on other sites

Hei RR Zorah,

Velkommen skal du være som fersk storbåteier og medlem av BP.

En flott dag å hente båt på! Lykke til med turen, kjør motoren (e)? rolig til å begynne med, sjekk forfilter ganske snart etter avgang og sjekk også grundig alle brennstoff og sjøvannsslanger og kritiske slangeklemmer før avgang!

Hvor skal du ha båten liggende, er det i Fanafjorden? Har båt der selv om sommeren.

God tur, gleder meg til å følge med!

Hallo Festine!

 

Tusen takk for gode råd. Skal sjekke alt både 2 og 3 ganger. Været er perfekt og alt ligger til rette for en flott tur.

 

Jeg skal ha båten på Dolvik, bor selv på Søreide. Blir kaffe en dag i Fanafjorden eller rundt om i der da :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...