Jump to content

Hvor mye drivstoff har du brukt på årets båtsesong?

DieselDahl

Recommended Posts

Har ikke summert opp, men vi har brukt båten, en Saga 27 mye i år. Bare på vår første 7 ukers ferietur Son/Göteborg og retur gikk det med 250 liter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ca. 450 liter hittil. Blir nok 2-300 liter til før den står på land i høst håper jeg. Bruker normalt ca. 1 liter pr. nm, men har vi det "trawelt" går det 2....

En av grunnene til at valget falt på denne båten var lavt drivstofforbruk og ingen mulighet til å la seg friste ved å ha masse hk. i kjelleren.

Happy med det !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sesongen er da ikke over enda :-)

Siste fylling 29. mai, jeg fyllte da ca 534.5l på Oksenøya Marina, til kr 9.99 pr liter.

Utdrag fra båtloggen:

13676400s siden forrige fylling (158.3 døgn, dvs 33.73 NOK pr dag, eller 3.37l pr dag, totalt 3.35l pr engine-hour, 0.75l pr nm, tilsvarende 4.1l pr mil om jeg har regnet riktig - nedslående).

Det har vært mye bruk av dieselvarmeren i vinter - jeg fikk først satt opp målrettede frostvakter på slutten av vintersesongen, og selv da fortsatte dieselvarmeren å dure - bør vel vurdere å ha en frostvakt under termostaten også. Det har også vært mange småturer i indre oslofjord (sjeldent jeg bruker seil i Bærum) og mye motorgange mot vinden.

Siden 29. mai har det vært mange småturer, noen turer ut til Moss, en tur til København, og bittelitt bruk av dieselvarmer. Det er kanskje på tide å sjekke om det fortsatt er diesel igjen på tankene :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

På to uker klarte vi å brenne opp 160-180 liter. Det er mye når man egentlig har seilbåt. Jeg syns vi motret mer eller mindre hele ferien. Tidlige sommere har vi ligget på 30-40 liter på en tilsvarende ferie.

Ikke gærnt det, vi brukte 180 liter på 1 ukes seiltur, mye var vel generatoren som gikk 24/7 med mye belastning ;) 

4-500 kanskje, holder ikke det under oppsikt. Det blir det det blir

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Kan tenke meg det har gått ca 2000L siden i Mai. Da har vi hentet båten fra Drøbak til Bergen og vært på ferie oppover til Florø og nedover i Bømlo traktene igjen. Det som virkelig forundrer meg er at vi ikke har brukt stort mere enn med gamle båten en (Nimbus3000).

Gamle båten hadde en VP TAMD41P kontra 2xD4 i "nybåten".

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Har vel gått omtrent 1200 liter på den store og 15 på den lille. Har ikke summert opp skikkelig, og vet ikke om jeg vil gjøre det :giggle:  Ganske likt som i fjor når en tar høyde for at vi ikke var ute i påska i år. Har tilbakelagt t/r Ryfylke - Risør og noen helgeturer i tillegg. Har gått mesteparten i ca 20 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...