Jump to content

Hvor mye drivstoff har du brukt på årets båtsesong?

DieselDahl

Recommended Posts

Hva har du av maskiner på zodiacen? 

Jeg får svare for han  :saint:  

E-tec 250.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har brukt ca 16,7 liter i timen, og snaut 900 liter i år. Men har fyllt ca det dobbelte da jeg startet med tomme tanker, og måtte fylle ved sjøsetting.

Forbruket per time er litt lavere enn vanlig da vi sjelden var over 9 knop i år. Vi har i snitt ligget på snaut 30 liter i timen de somrene vi har brukt gass spakene litt mer ivrig, sogar helt opp mot 38 en gang.

Blir nok ikke så mye mer i år - det er jo ikke en ledig helg i kalenderen på lang tid. Argh!

Trur eg har brukt ca 500 liter til no i år.

Gjekk ein del i vinter med bruk av dieselvarmer, og ein del motorgåing i fjorder.

Sålangt i år har me 92 døgn ombord. Har holdt oss mellom Bergen og Kristiansand.

Men rekner med det skal brukast nokre liter til. Jolla har heldigvis el motor, så batteri blir stort sett ladet av solceller.

Ytterpunktene i totalt forbruk hittil i år for aktive båtbrukere ligger visst på noen titalls liter vs 7200 liter. Litt forskjell :-)

Andre interessante statistikker: antall liter pr totalt tilbakelagte nautiske mil, antall liter pr nautiske mil tilbakelagt med motordrift (for seilbåtfolk), antall liter pr totalt tilbakelagte nautiske mil pr tonn båt, antall liter pr motortime, antall liter pr aktive bruksdøgn i båten ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Mye frem og tilbake... mange NM? Nyskjerrig på g2...

Sjekket ikke, men det var ganske mange, tror jeg hadde 5-6 timer på maskinene i dag, kanskje mer? får sjekke loggen i morgen, var ute 12 timer. 

Hadde jo litt tur retur drøbakk og når jeg tenker meg om ;) 

En bekjent med katamaran og jeg ble litt lei av bare å ligge i bølgene og kjørte litt rundt om kring. 

Fyllte 12 liter XD100 når maskinene var nye, har fyllt 4 liter etter det, i dag fikk jeg varsel om 25% igjen, så fyllte 8 liter til (4) på hver maskin.

Går mer olje enn jeg skulle håpe, men overlever vel, mye var jo innkjøringen som tok ekstra. 

Redigert av andersb (see edit history)

Har neppe brukt særlig mer enn rundt 120 liter i år, har jo vært lite brukt i år.

Fylte vel en gang i januar/februar og har fylt to ganger tilsammen i mai/juni/juli, og tanken på 40 liter er langt fra tom. Men jeg merker at jeg bruker mer enn vanlig, noe som nok skyldes groe under båten, ettersom jeg ikke har fått tatt den opp for å spyle, vaske og sette på nytt bunnstoff.

For vår del er det fortsatt en måned eller to igjen av sesongen.

Hittil har vi brukt ca 2000 liter. 1300 av disse litrene ble konsumert under henteturen fra Tyskland før påske. Jeg tipper det blir 2-300 liter til før sesongen er over.
Vi ligger stort sett i fartsområdet 7-8 knop og forbruket er da 10-11 l/h. 
Som det står i signaturen, er båten en Jeanneau NC 11 med 2x VP D3-200

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...